AP: gegevensverwerking in Windows 10 via telemetrie is in strijd met privacywet

De Autoriteit Persoonsgegevens heeft op basis van een eigen onderzoek geconcludeerd dat Microsoft de wet overtreedt door de manier waarop het in Windows 10 gegevens verwerkt. Daarbij schiet de informatie over het doel van de gegevensverzameling tekort en zijn de mogelijkheden om toestemming te geven onvoldoende.

De toezichthouder stelt in het onderzoek vast dat Microsoft allerlei gegevens van de gebruikers verzamelt, zoals de namen, wachtwoorden, geboortedata, het geslacht, telefoonnummers en e-mailadressen. Daarbij vergaart Microsoft allerlei unieke apparaat- en gebruikersindentifiers. Al deze gegevens, eventueel gecombineerd, zijn volgens de AP direct identificerende persoonsgegevens. Daarbij wordt er in het geval van de volledige telemetrie ook app-informatie en bijvoorbeeld bij het gebruik van een elektronische pen een deel van de inhoud van de handgeschreven tekst verzameld.

Het verzamelen van deze gegevens is op zichzelf niet verboden, maar er moet dan wel sprake zijn van een goede informatievoorziening en een duidelijke toestemming van de gebruiker. Sinds de Windows 10 Creators Update heeft Microsoft enkele zaken veranderd, zoals het terugbrengen van het aantal telemetrieniveaus naar twee. Volgens Microsoft heeft het bedrijf voornamelijk positieve feedback gekregen op de wijzigingen die in de Windows 10 Creators Update zijn doorgevoerd.

Het bedrijf stelt dat gebruikers sinds deze update beter geïnformeerde beslissingen kunnen maken over hun privacy. De AP erkent dat er zaken zijn verbeterd, zoals het aanbieden van nog hooguit twee soorten telemetrie, en er wordt een duidelijker onderscheid gemaakt tussen de doeleinden waarvoor de telemetriegegevens worden verwerkt. Echter, volgens de toezichthouder kunnen gebruikers nog steeds niet opmaken welke gegevens voor welke doeleinden worden verwerkt. Volgens de wet heeft Microsoft toestemming van de gebruikers nodig om gegevens te verwerken, en daarvoor moeten ze begrijpen waar ze ja tegen zeggen. Microsoft schiet tekort in een goede informatievoorziening bij het installatiescherm.

Ook vindt de Autoriteit Persoonsgegevens het onvoldoende dat er bij de installatie sinds de Creators Update opt-outmogelijkheden zijn voor gebruikers. Volgens de wet is ondubbelzinnige toestemming van de gebruikers nodig om gegevens te mogen verwerken, en daar is volgens de toezichthouder geen sprake van als gebruikers de standaardinstelling van de volledige telemetrieverzameling zo laten staan. Het niet actief wijzigen daarvan, bijvoorbeeld door te kiezen voor opt-outmogelijkheden, wil volgens de AP niet zeggen dat er toestemming is gegeven.

De Autoriteit Persoonsgegevens kan op basis van de conclusies van dit onderzoek overgaan tot het opleggen van een boete aan Microsoft, al is het waarschijnlijker dat de toezichthouder het Redmondse bedrijf eerst een bepaalde periode de tijd geeft om op basis van de bevindingen het verzamelen van de gegevens aan te passen.

Microsoft stelt in een reactie op het onderzoek dat de meeste diagnostische gegevens niet ontwikkeld zijn om persoonsgegevens te verzamelen; ze zouden uiterst technisch en grotendeels alledaags van aard zijn. Verder stelt het bedrijf dat het gewoon transparant is over hoe de telemetrie wordt verzameld en gebruikt. Deze gegevens zijn volgens Microsoft puur bedoeld om Windows 10 goed en veilig te laten werken. Zo vindt Microsoft bijvoorbeeld dat het wel degelijk duidelijk is voor een gebruiker wat er bij volledige telemetrie wordt verzameld, door de tekst in het installatiescherm te lezen. Microsoft is het ook niet eens met de kritiek van de AP dat er geen rechtmatige toestemming voor de gegevensverzameling van gebruikers wordt verkregen als ze de standaardinstellingen ongemoeid laten. Echter, Microsoft geeft wel aan dat het hierbij met de AP wil samenwerken om bepaalde aspecten van de gegevensverwerking te bespreken en verbeteringen door te voeren.

Europese privacytoezichthouders zijn al langer kritisch op de dataverzameling die Microsoft in Windows 10 toepast. In januari voerde het bedrijf een privacydashboard in voor het besturingssysteem, na een actie van de Zwitserse privacywaakhond FDPIC. De Franse privacywaakhond CNIL begon vorig jaar een procedure tegen Microsoft, omdat het bedrijf via Windows 10 excessief veel data van gebruikers zou verzamelen. Daarbij zouden de gegevens onvoldoende beveiligd zijn en zou er bijvoorbeeld onvoldoende informatie worden gegeven over het plaatsen van cookies. Uiteindelijk trok CNIL de procedure weer in, mede omdat Microsoft nog maar de helft van zijn gegevens via de telemetrie op basisniveau zou verzamelen. De AP begon in februari samen met andere Europese toezichthouders met een onderzoek naar de verwerking van persoonsgegevens in Windows 10.

Door Joris Jansen

Redacteur

13-10-2017 • 10:06

353 Linkedin Whatsapp

Submitter: NerdChick

Lees meer

Reacties (353)

353
318
199
11
1
69
Wijzig sortering
Blokkeer ook op ROUTER niveau (omdat hosts niet gaat helpen) door de volgende DNS domeinen te blocken:

127.0.0.1 dns.msftncsi.com
127.0.0.1 ipv6.msftncsi.com
127.0.0.1 win10.ipv6.microsoft.com
127.0.0.1 ipv6.msftncsi.com.edgesuite.net
127.0.0.1 a978.i6g1.akamai.net
127.0.0.1 win10.ipv6.microsoft.com.nsatc.net
127.0.0.1 en-us.appex-rf.msn.com
127.0.0.1 v10.vortex-win.data.microsoft.com
127.0.0.1 client.wns.windows.com
127.0.0.1 wildcard.appex-rf.msn.com.edgesuite.net
127.0.0.1 v10.vortex-win.data.metron.life.com.nsatc.net
127.0.0.1 wns.notify.windows.com.akadns.net
127.0.0.1 americas2.notify.windows.com.akadns.net
127.0.0.1 travel.tile.appex.bing.com
127.0.0.1 any.edge.bing.com
127.0.0.1 fe3.delivery.mp.microsoft.com
127.0.0.1 fe3.delivery.dsp.mp.microsoft.com.nsatc.net
127.0.0.1 ssw.live.com
127.0.0.1 ssw.live.com.nsatc.net
127.0.0.1 login.live.com.nsatc.net
127.0.0.1 directory.services.live.com
127.0.0.1 directory.services.live.com.akadns.net
127.0.0.1 bl3302.storage.live.com
127.0.0.1 skyapi.live.net
127.0.0.1 bl3302geo.storage.dkyprod.akadns.net
127.0.0.1 skyapi.skyprod.akadns.net
127.0.0.1 skydrive.wns.windows.com
127.0.0.1 register.mesh.com
127.0.0.1 BN1WNS2011508.wns.windows.com
127.0.0.1 settings-win.data.microsoft.com
127.0.0.1 settings.data.glbdns2.microsoft.com
127.0.0.1 OneSettings-bn2.metron.live.com.nsatc.net
127.0.0.1 watson.telemetry.microsoft.com
127.0.0.1 watson.telemetry.microsoft.com.nsatc.net
127.0.0.1 vortex.data.microsoft.com
127.0.0.1 vortex-win.data.microsoft.com
127.0.0.1 telecommand.telemetry.microsoft.com
127.0.0.1 telecommand.telemetry.microsoft.com.nsatc.net
127.0.0.1 oca.telemetry.microsoft.com
127.0.0.1 oca.telemetry.microsoft.com.nsatc.net
127.0.0.1 sqm.telemetry.microsoft.com
127.0.0.1 sqm.telemetry.microsoft.com.nsatc.net
127.0.0.1 redir.metaservices.microsoft.com
127.0.0.1 choice.microsoft.com
127.0.0.1 choice.microsoft.com.nsatc.net
127.0.0.1 df.telemetry.microsoft.com
127.0.0.1 reports.wes.df.telemetry.microsoft.com
127.0.0.1 wes.df.telemetry.microsoft.com
127.0.0.1 services.wes.df.telemetry.microsoft.com
127.0.0.1 sqm.df.telemetry.microsoft.com
127.0.0.1 telemetry.microsoft.com
127.0.0.1 watson.ppe.telemetry.microsoft.com
127.0.0.1 telemetry.appex.bing.net
127.0.0.1 telemetry.urs.microsoft.com
127.0.0.1 telemetry.appex.bing.net:443
127.0.0.1 settings-sandbox.data.microsoft.com
127.0.0.1 vortex-sandbox.data.microsoft.com
127.0.0.1 survey.watson.microsoft.com
127.0.0.1 watson.live.com
127.0.0.1 watson.microsoft.com
127.0.0.1 statsfe2.ws.microsoft.com
127.0.0.1 corpext.msitadfs.glbdns2.microsoft.com
127.0.0.1 compatexchange.cloudapp.net
127.0.0.1 cs1.wpc.v0cdn.net
127.0.0.1 a-0001.a-msedge.net
127.0.0.1 statsfe2.update.microsoft.com.akadns.net
127.0.0.1 sls.update.microsoft.com.akadns.net
127.0.0.1 fe2.update.microsoft.com.akadns.net
127.0.0.1 diagnostics.support.microsoft.com
127.0.0.1 corp.sts.microsoft.com
127.0.0.1 statsfe1.ws.microsoft.com
127.0.0.1 pre.footprintpredict.com
127.0.0.1 i1.services.social.microsoft.com
127.0.0.1 i1.services.social.microsoft.com.nsatc.net
127.0.0.1 feedback.windows.com
127.0.0.1 feedback.microsoft-hohm.com
127.0.0.1 feedback.search.microsoft.com
127.0.0.1 preview.msn.com
127.0.0.1 ad.doubleclick.net
127.0.0.1 ads.msn.com
127.0.0.1 ads1.msads.net
127.0.0.1 a.ads1.msn.com
127.0.0.1 a.ads2.msn.com
127.0.0.1 adnexus.net
127.0.0.1 adnxs.com
127.0.0.1 az361816.vo.msecnd.net
127.0.0.1 az512334.vo.msecnd.net
Windows maakt contact met servers van Microsoft om verschillende redenen die je hoofdzakelijk in twee categorieën kunt indelen: "Feedback & Diagnostics" en "Security".

Feedback & Diagnostics:
Iedereen wil nieuwe updates die het OS+Apps veiliger en betrouwbaarder maken, door Microsoft van Feedback en Diagnostics te voorzien krijgt men inzicht wat er precies aangepast moet worden. Mocht je dat niet willen kun je het level aanpassen. Afhankelijk van je Windows versie kan dat op een Volledig/Basis of Beveiliging level. Zodra een software leverancier stopt met het leveren van Updates of nieuwe versies breekt de hel los, maar data delen zodat een leverancier weet wat te verbeteren is onbespreekbaar? Op docs.microsoft.com staat op attribuut niveau (met voorbeelden) wat er over de lijn gaat.

Security:
Denk aan Windows Updates, Certificate Revocations, SmartScreen, Defender Antivirus en meer.

Blind ALLES blokkeren is onverstandig. Neem je ook de verantwoordelijkheid voor alle security gerelateerde diensten die niet werken? Als de volgende Diginotar gehacked wordt en jouw PC is onveilig omdat het de Revocation List van Microsoft niet kan bereiken, wie geef je dan de schuld?
Lijstje delen met hostnames waarvan je geen idee hebt waar ze exact voor gebruikt worden is onverstandig en brengt je eigen PC en die van andere mogelijk in gevaar.
Anoniem: 131460
@Pwigle13 oktober 2017 20:32
Applaus!
Gelukkig iemand met gezond verstand.
Je kan beter de policy induiken, heb je wel wihdows 10 pro voor nodig, om alle verzameling op dat niveau al uit te zetten. Ik raad de tweaker aan om het hele policybeleid eens te doorlopen en te kijken wat je wel en niet nodig heb. Kan ook nog leerzaam zijn als je er niet mee bekend bent. Er staan heel veel dingen in, zowel onder computer als user conffiguration, die verbinding maken met het internet naar microsoft en die niet nodig zijn als je dat niet wilt.

Een kleine greep:
*** COMPUTER CONFIGURATION
Administrative Templates\System\Device Installation
Administrative Templates\System\Internet Communication Management
Administrative Templates\Windows Components\Application Compatibility
Administrative Templates\Windows Components\Data Collection and Preview Builds
Administrative Templates\Windows Components\Location and Sensors
Administrative Templates\Windows Components\Search (disable cortana)
Administrative Templates\Windows Components\Windows Error Reporting
Administrative Templates\Control Panel\Regional and Language Options

*** USER CONFIGURATION
Administrative Templates\System\Internet Communication Management
Administrative Templates\Control Panel\Regional and Language Options

Of disable services, zoals:
Connected User Experiences and Telemetry
Bedankt voor het overzicht. Het is zeker nuttig om dit via policies te regelen, maar Banath's post is ook zeer zinvol. Temeer omdat je daarmee het verkeer blokkeert op een ander device, die niet door Windows wordt beheert. Door lokaal (via policies of hosts file) de toegang te beperken, ga je er automatisch vanuit dat MS zich keurig houdt aan zijn eigen regels. Alleen daar kan je niet zonder meer vanuit gaan, dus is het beter om ook toegang te regelen op een router/firewall.
Klopt. Het is mij al opgevallen dat in de windows firewall microsoft mijn configuratie niet helemaal respecteert, omdat na windows updates een enkele rule weer enabled staan die ik uit heb gezet. Misschien is het een foutje, misschien zit er een gedachte achter, ik weet het niet, maar het uit geen vertrouwen als micrsoft eigenhandig windows firewall rules aan gaat zetten die ik uit heb gezet. Het is eigenlijk een grove security schending. :)
Ik heb zelf geen router waar ik domeinen in kan blokkeren, dus ben ik toch aangewezen op windows. Ik heb wel eens zitten kijken om een eigen dns te gaan draaien, ook ivm met het blokkeren van advertentiedomeinen, maar daar heb ik nog niet echt een grote noodzaak voor gezien.
Goed om te weten! Wat als je die regel in de vuurmuur niet uitzet, maar helemaal verwijdert? Zou dat werken?
Nee verwijderen helpt ook niet, dat heb ik ook al geprobeerd en na een windows update staat de rule, cortana, er gewoon weer in en enabled. :(
Echt vreselijk dat Microsoft dat doet!
In een andere reactie hier ook al gezegd, maar er zou een reden voor kunnen zijn die ik niet weet of ziet, maar het uit geen vertrouwen als ongevraagd firewall rules weer toegevoegd en enabled worden. Kan ook zijn dat microsoft cortana pusht als zoekassistent. Hoe dan ook, ik heb cortana toch disabled via policy.
Ik vind het ook extreem raar, hopelijk gaat de AP hier nu echt werk van maken en niet halfbakken.
Uhm, kan windows dan niet gewoon die negeren? Dat kan het wel met de hosts file namelijk. Goed dat je deze opties noemt, zitten die niet ook al (deels) in O&O ShutUp10?
Als windows op eigen houtje policy setting gaat negeren dan heeft het geen zin om er nog policy settings voor te maken. :) Dat met de hosts file heb ik niet, als ik jouw lijst toevoegd en pingt gaan de domeinen die ik als test gewoon naar 127.0.0.1. Dus waarom jij zegt dat toevoegen aan de hosts file niet zou werken weet ik niet. Dit heb ik verder in een andere reactie getest.
Een aantal zaken zitten in O&O Shut Up, volgens mij zelfs nog een paar 'extra' settings, maar met de policies heb je meer mogelijkheden. Maar shut up kan ook de Connected User Experiences and Telemetry service uitschakelen en dan stop alles al. Maar volgens mij kreeg ik toen wat errors omdat de service niet bereikt kon worden ofsow, geen probleem natuurlijk, maar het vervuilt je event viewer. Toen ben ik de policies ingedoken om de dataverzameling uit te zetten en de Connected User Experiences and Telemetry weer laten draaien, zoiets volgens mij, alweer maanden geleden. Maar als je wil kan je gewoon de Connected User Experiences and Telemetry service uitzetten, het geeft geen problemen voor zover ik weet.
Goed om te weten. Een puntje: voor zover ik weet maakt Windows ook contact met allerlei servers op IP-adres, wat je dus niet via het HOSTS-bestand kunt blokkeren (maar wel met de Firewall, als ik mensen hier mag geloven).
Ow dat weet ik niet, welke dingen bedoel je precies?
Dat weet ik eigenlijk niet meer, maar kwam het wel tegen op verschillende websites. Zelf heb ik geen Windows 10.
Anoniem: 896479
@Banath15 oktober 2017 13:15
Grappig dat je O&O naar voren draagt. Ik zal je er nog 1 voorstellen; https://www.winprivacy.de/
Spaar je de moeite, het is dweilen met de kraan open. Een extra adres aanpassing en je bent weer terug bij af.

De enige methode die werkt is beginnen bij de bron: helemaal geen Windows gebruiken.
Want Windows 7 en 8 hebben met de komst van Windows 10 ook al deze 'functies' door middel van updates gekregen.
Telemetry op zowel 7 als 8.1 kun je gewoon uitzetten.
Absoluut niet. Een fractie kun je zelf maar uitzetten. De rest zit net zo verborgen en wijzigt continu bij updates als met Windows 10.

Met de komst van Windows 10 is de telemetrie uitgerold op alle Windows versies. Tot en met een keylogger die niet uit kan.
Je kunt beter die updates niet installeren
Achja, met jouw stelling kun je dus beter dan maar helemaal geen OS gebruiken, want alle modern OSsen doen dit wel op 1 of andere manier.

[Reactie gewijzigd door SuperDre op 13 oktober 2017 21:04]

Een prima alternatief is Linux als OS . Ik gebruik het al jaren en bevalt perfect. Stabiel en gratis.

Plus een heerlijk vrij gevoel en niet zoals met Windows 10 het gevoel dat er continue iemand over je schouder mee gluurt.

Dit soort van berichten bevestigen mij alleen maar dat we de goede keuze hebben gemaakt.

[Reactie gewijzigd door CR2032 op 13 oktober 2017 22:40]

Meh, Linux is overrated, leuk voor de geeks, en op servers. Het niet willen gebruiken van Win 10 is leuk voor de aluhoedjes. Als dit je allemaal tegenstaat, ga dan lekker op Ubuntu, maar gooi dan ook meteen die smartphone weg en zeg je internet adres op. Veiligheid en anonimiteit is een illusie.

[Reactie gewijzigd door DenOkster op 15 oktober 2017 20:37]

Je hebt blijkbaar geen enkele ervaring met Linux. Lees deze review eens van deze grote PC site.

De beste desktop die er is, is een Linux desktop, punt. Niet Windows 10, niet Apple.
http://www.zdnet.com/arti...l-the-best-linux-desktop/
" You could keep worrying about being forced to upgrade to Windows 10, or you could try the best of all Linux desktops: Mint 18."

In plaats van klagen, kies je gewoon wat anders. Er is meer in de wereld dan Microsoft.

[Reactie gewijzigd door CR2032 op 17 oktober 2017 21:46]

Nee joh. Ik ben bekend met OpenSuse, Ubuntu(server LAMP), Arch en Raspbian. En ik kan ook nog wat op de cli. Feit is, ik kan geen fatsoenlijk spel spelen op Linux punt. Windows is the way to go.

[Reactie gewijzigd door DenOkster op 18 oktober 2017 07:07]

Dat ligt dan aan wat jij een fatsoenlijk spel noemt. Steam werkt hier perfect op de Linux desktop.
Windows is hier niet meer nodig. Heerlijk. Ik hoef al dat nu ook bewezen gespioneer niet op onze PC's door Microsoft. Het werd lang ontkend of afgedaan als onzin. Nu is het een feit dat ze de wet overtreden hebben.
Ik vergeet er 1, mijn Synology nasje, een perfect voorbeeld van een prima toepassing van Linux. Verder, Ik bedoel alle AAA games, steam werkt niet perfect, mijn halve bibliotheek werkt niet op Linux. En dan nog mijn Xbox games, Forza, Gears of War, direct X12.

[Reactie gewijzigd door DenOkster op 18 oktober 2017 19:31]

Het is inderdaad nog geen 100% dekking met alle games onder Linux. Alleen is het veel en veel beter dan ooit is geweest. Met dank aan Valve die met Steam een enorme boost heeft gegeven aan gaming onder Linux.

Met NVIDIA, Cuda en Vulkan drivers merk ik geen verschil meer met gaming. Dat werkt perfect en doet in performance niets onder aan Windows in framerate. Zoals Cities Skylines bijvoorbeeld, of ETS2 :)

[Reactie gewijzigd door CR2032 op 18 oktober 2017 20:05]

Anoniem: 981211
@Banath13 oktober 2017 11:06
Kijk, dit is nou een prima voorbeeld van waarom ik weiger Windows 10 te gebruiken. Ja, het is allemaal uit te zetten en weg te configureren en dat is allemaal goed en wel maar als we inmiddels op router niveau een blacklist moeten gaan instellen om te voorkomen dat Microsoft allemaal gegevens over ons verzamelt dan zeg ik -- Laat maar zitten, doe mij maar een Linux distro.

Ja, ik weet het, dat is niet altijd een optie maar voor diegenen voor wie het wel een optie is -- Gewoon doen!
Windows 7 en Linux Mint hiero, en steeds meer Linux gebruik want Linux word steeds gebruiksvriendelijker.
Windows 7 en Linux Mint hiero, en steeds meer Linux gebruik want Linux word steeds gebruiksvriendelijker.
Persoonlijk gebruik Ubuntu MATE, voornamelijk vanwege de lagere systeemeisen maar Mint is een prachtige distro inderdaad.
Ubuntu en Mint lijken erg op elkaar. Beide gebruiken het packet manager systeem van debian. Ik gebruik trouwens xfce, laagste gebruik van resources.
Als je ook maar IETS van google of android gebruikt, hoef je je hier geen (extra) zorgen over te maken hoor!
Als je ook maar IETS van google of android gebruikt, hoef je je hier geen (extra) zorgen over te maken hoor!
Zoals ik al aangaf -- Google heeft echt geen idee van wie ik werkelijk ben en ik gebruik liever Android dan iOS. Dus, ja, ik heb een Google account en ik heb een Android smartphone maar Google mag mij echt eens proberen te vertellen wie ik ben. Gaat ze niet lukken.

Denk je bijvoorbeeld echt dat ik hier voor Tweakers mijn Google account heb gebruikt? Nee, is weer een extra dummy email adres dat ik feitelijk nergens anders voor gebruik. Deepweb is prachtig voor het vinden van tal van dummy/throwaway email providers die door niets of niemand worden geblokkeerd omdat ze nagenoeg onbekend zijn.
Zou je dan niet hetzelfde voor Windows kunnen doen? Bij Windows zijn er in ieder geval nog mogelijkheden om dit soort dingen te voorkomen.
Anoniem: 981211
@Deckkie13 oktober 2017 17:47
Zou je dan niet hetzelfde voor Windows kunnen doen?
Natuurlijk. Is eigenlijk ook nog niet eens zo'n gek idee ook.
Helaas zijn er nog steeds leveranciers die hun software niet op een echt operating system uit willen brengen (b.v. Adobe, Canon, Tomtom) Lightroom van Adobe is voor mij zowat de enige reden dat ik nu Windows 10 ga installeren, maar wel naast Mint 18.2 Helaas is er geen vergelijkbaar pakket voor Linux te vinden.
Dit soort functionaliteit zin al in Windows sinds XP. Het enige verschil in 10 is dat het weergegeven wordt en je sommige opties uit kan zetten.
Een van de belangrijkere verschillen echter, in het voordeel van Windows XP -- Er zat geen app store in die een Microsoft account van je verlangde. Ja, het had misschien verborgen call home functionaliteit maar de hoeveelheid informatie die dat systeem over je kon verzamelen was aardig beperkt.

Los daarvan is het aantal knopjes dat je in Windows 10 om moet schakelen veel groter. In Windows XP waren er single points of deactivation (om het zo maar even te noemen). Open Group Policy Editor en, voila, echt letterlijk enkelvoudige zaken die in 1 keer het beoogde doel bereikten. Hoeveel knopjes zijn er nu wel niet? De een doet dit, de ander doet dat en je hebt ze allemaal nodig om het beoogde doel te bereiken.

Nee, Windows XP was niet heilig maar ga jezelf niet voor de gek houden, Windows 10 is echt een stuk kwalijker.
Hoeveel betaalde je voor een XP Pro licentie, en wat betaal je nu voor een W10 Pro licentie ? W10 is aanzienlijk goedkoper. Ergens moet geld mee verdiend worden. persoonlijke data (Waar windows 10 graag het nodige van binnenharkt) levert gewoon veel op tegenwoordig.

Daarnaast kon je in windows xp een paar 'knopjes' omhalen. Maar dacht je echt dat er vervolgens niets meer aan data naar Microsoft ging ?
Maar dacht je echt dat er vervolgens niets meer aan data naar Microsoft ging?
Bijzonder weinig data. Extreem weinig zelfs. Hardwarefingerprint (die sowieso bijzonder weinig zegt, aangezien er talloze andere mensen rondlopen met dezelfde hardware) en een serial ID van Win XP. Meer is er namelijk niet. Nogmaals, je hoeft niet in te loggen. Niet alleen hoefde het niet, zelfs al had je het gewild, die functionaliteit ontbrak gewoon in het geheel in Win XP zelf. Daarvoor moest je toch echt andere Microsoft produkten gebruiken. Zoals MSN Messenger.

Hoe weet ik dit zeker? Dit was nog voor de tijd dat ZoneAlarm nog serieus te nemen was en niet alleen werkte Win XP gewoon nog prachtig zelfs al blokkeerde je alle Windows componenten maar ook nog eens was er uberhaupt relatief weinig dat ZA's alarmbelletjes deed afgaan, waar het Windows zelf betrof.

Wat betreft het prijspeil van Windows XP -- Laten we even wel wezen, dat Windows 10 goedkoper is heeft bijzonder weinig te maken met het feit dat ze de gebruiker deel van het produkt maken. Vergis je niet, Windows XP stamt nog gewoon uit de tijd dat Microsoft's marktpositie zo gruwelijk en overdreven dominant was dat ze nagenoeg welk bedrag dan ook hadden kunnen vragen voor hun besturingssysteem. Je hebt zeker de jaren 90 niet meegemaakt? Gedurende welke ze echt afschuwelijke bedragen vroegen voor een besturingssysteem dat veruit inferieur was aan zelfs zijn tijdgenoten, op alle vlakken. Geloof mij, ik gebruik Windows al vanaf versie 3 en het was echt niet voor Windows 2000 dat het iets serieuzer en robuuster begon te worden. Windows 9x / ME waren zo belabberd eigenlijk.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 981211 op 13 oktober 2017 20:28]

Draai Windows 10 Insider puur uit nieuwsgierigheid en om feedback te geven, helaas doet Microsoft niet veel met die feedback.

Primaire OS is momenteel Ubuntu Artful (Development Release), wissel regelmatig tussen Fedora en Ubuntu ontwikkel versies, vanaf een 64 GB SSD.

Draait als 'n zonnetje op een spotgoedkoop (€ 299,--) Dell i3 machine met 8 GB RAM.

Alleen het update en upgrade mechanisme van Linux distributies is al een reden om over te stappen op Linux.

Helaas begrijpen incompetente Windows gebruikers met hun vastgeroeste oogkleppen dat niet.
-Draai Windows 10 Insider puur uit nieuwsgierigheid en om feedback te geven, helaas doet Microsoft niet veel met die feedback.
Hoe weet je dat ze er niet veel mee doen? Onderbuik gevoelens?

-Primaire OS is momenteel Ubuntu Artful (Development Release), wissel regelmatig tussen Fedora en Ubuntu ontwikkel versies, vanaf een 64 GB SSD.
Waarom wisselen is 1tje niet goed genoeg? Of valt het toch een beetje tegen? Een goed systeem wissel je immers niet.

-Draait als 'n zonnetje op een spotgoedkoop (€ 299,--) Dell i3 machine met 8 GB RAM
Game ze. En W10 draait ook goed op dat systeem(wat helemaal niet zo spotgoedkoop is).

-Alleen het update en upgrade mechanisme van Linux distributies is al een reden om over te stappen op Linux.
Hoezo is dat een reden om over te stappen, zoveel updates/upgrades.. Is het dan toch niet zo goed/stabiel?

-Helaas begrijpen incompetente Windows gebruikers met hun vastgeroeste oogkleppen dat niet.
Hiermee laat je zien dat je jezelf superieur voelt: Standaard voor Linux gebruikers...Zie je, ik kan ook zo reageren...
Ik heb ooit een tijdje Linux geprobeerd en ben weer terug gegaan naar Windows. Want out-of-the-box werkt bijna niks makkelijk zonder allerlei kunstgrepen toe te passen(na veel zoeken), zoals audiokaarten en GPU kaarten die gewoon niet willen werken.
Ja echt gebruiksvriendelijk...En dan wil je gaan gamen...

Succes met je Linux maar val Windows gebruikers niet zo aan, komt nogal kinderachtig over.
Was het je ontgaan dat ik zelf ook Windows 10 gebruiker en zelfs Insider ben?
Hosts gaat niet helpen? Omdat Windows voor het resolven van deze domeinnamen de hosts file negeert? Dat zou nogal bizar zijn 8)7

Mits Windows natuurlijk gewoon naar IP's connect in plaats van namen. Lijkt me alleen lastig in onderhoud.
Het lijkt er inderdaad op dat Windows voor zijn eigen troep het hosts-bestand negeert en direct resolved.
Daarom moet je die domeinen ook op de DNS-servers blokkeren.
Of zoals ik al eens heb gedaan op de gateway-proxy O-)
Het is nog gekker, windows negeert voor een aantal domeinen de DNS servers EN de host file. Er zitten in windows executables met daarin de hardgebakken namen en IP adressen.
Die kun je met host files en/of DNS truken op je router dus helemaal niet blokkeren. Alleen door op je router de IP adressen te blokkeren kun je dit stoppen. En dat is een onzekere business, vooral als je een mobiel apparaat hebt en met andere netwerken verbind.
Dat noem ik mallware.
Dat wist ik niet. Wat de f. Tijd om al dit soort domeinen op de firewall uitgaand te blokkeren dus :)
Tijd om te stoppen met windows 10 gebruiken
Ik krijg mijn vriendin helaas nog niet van Windows af ;)
er zijn ook windows versies die je min of meer spyware vrij kunt houden als je een aantal updates negeert.
Maar ik dacht dat je die adressen wel kon blokkeren met de Windows-firewall? Of houdt die dat toch niet tegen? Nu krijg ik conflicterende berichten.
Niet alle domeinnamen, slechts de belangrijke wegen naar MS toe. Update, microsoft.com, msn.com, support etc.

Al die telemetry en phone home domeinen worden niet gebypassed.
Nou ben ik wel benieuwt naar hoe Microsoft het hostfile dan omzeilt.

Gebruik naast het hostfile ook het programma O&O Shutup , dat is een gebruikersvriendelijk programma om in een paar muisklikken de telemetry onzin en eventuele andere functies van Windows 10 uit te zetten, ook d.m.v. policies zoals @Rudie_V al uitgelegd.
https://www.petri.com/win...-specific-name-resolution
These are the hardcoded DNS domain names that will resolve to their proper IP addresses regardless of what you put into the HOSTS file:

www.msdn.com
msdn.com
www.msn.com
msn.com
go.microsoft.com
msdn.microsoft.com
office.microsoft.com
microsoftupdate.microsoft.com
wustats.microsoft.com
support.microsoft.com
www.microsoft.com
microsoft.com
update.microsoft.com
download.microsoft.com
microsoftupdate.com
windowsupdate.com
windowsupdate.microsoft.com

These FDQNs are hardcoded in the following DLL:
%WINDIR%\system32\dnsapi.dll

The reason Microsoft added it is to prevent malicious software and/or people that wanted to use their computer’s HOSTS file to override some name resolution from doing so. This means that even if you edited the HOSTS file and added records to it that changed the name resolution to Microsoft’s update servers, proper name resolution would still work and the operating system would be able to go to the Microsoft update servers, allowing the OS to update itself, regardless of the changes to the HOSTS file.
Hardcoded dus om malware beinvloeding via hosts file te voorkomen.

EDIT:
Overigens klopt de uitspraak van @Banath niet dat de hosts file aanpassen niet werkt.
Pinging dns.msftncsi.com [131.107.255.255] with 32 bytes of data:
Request timed out.
Request timed out.
Request timed out.
Request timed out.

Na aanpassing hosts 127.0.0.1 dns.msftncsi.com :
Pinging dns.msftncsi.com [127.0.0.1] with 32 bytes of data:
Reply from 127.0.0.1: bytes=32 time<1ms TTL=128
Reply from 127.0.0.1: bytes=32 time<1ms TTL=128
Reply from 127.0.0.1: bytes=32 time<1ms TTL=128
Reply from 127.0.0.1: bytes=32 time<1ms TTL=128

Geen zin om ze allemaal te testen natuurlijk. :)

[Reactie gewijzigd door Rudie_V op 13 oktober 2017 18:06]

Bedankt voor de uitleg, er zit natuurlijk wel wat in dat bepaalde adressen hardcoded zijn i.v.m ongewenste software die deze zou kunnen blokkeren.
Het is dan wel weer jammer dat Microsoft dit ook gebruikt voor hun eigen directe gewin, (onnodig) ten koste van de privacy van de Windows gebruikers.
Dat Microsoft dit zou doen voor het verbeteren van Windows en de beveiliging van je computer geloven we natuurlijk al lang niet meer. :+
Ja maar wat @Banath zegt dat die entries toevoegen aan de hosts file niet zou werken klopt niet. Ik heb net die hele lijst in mijn hosts file gezet en daarna willekeurig een aantal van die domeinen gepingt en ze verwijzen allemaal naar 127.0.0.1. Dus waarom Banath zegt dat toevoegen aan de hosts file niet zou werken weet ik niet en klopt dus niet.
Dat jouw Ping naar de localhost verwijst wil niet zeggen dat de microsoftprogrammatuur zijn verkeer ook via de hostfile laat lopen.
Anoniem: 156329
@Banath13 oktober 2017 13:14
Is er een router beschikbaar waar je eenvoudig dit soort blokkades kan toevoegen?
Als nice-to-have zou mogelijkheid om Adblock lijsten zoals EasyList toe te kunnen voegen. Zodat voor alle apparaten in huis privacy beter beschermd is.
piHole lijkt me een optie te zijn?
Mocht je een router hebben die op Asuswrt-Merlin kan draaien kun je daarop Ab-Solution installeren. Installatie is een piece of cake en het gebruik valt ook mee maar ik prefereer zelf een raspberry pi met Pi-hole. Naast de gebruikersvriendelijkheid via de webinterface vind ik deze ook gemakkelijker aan te passen. Bij beide oplossingen kun je de lijst van tweaker Banath hierboven toevoegen.
Als ik dat allemaal blokkeer, blijven Office login/Onedrive sync/Skype/W10 updates etc dan nog wel gewoon werken?
Door dit te doen ga je waarschijnlijk netwerk-functionaliteit breken...
Voor wie niet wil wachten op Microsoft om de boel aan te passen kan alvast aan de slag met deze tool, erg handig, veilig en met goede beschrijving van wat je uitzet.

https://www.oo-software.com/en/shutup10
Ik draai al jaaaren windows met de interne firewall op block-all (in & out icm whitelist), daarmee heb je ook meteen (meer) controle over wanneer er updates plaatsvinden en wat er naar buiten gaat.
Het is jammer dat het OS steeds beter, sneller & stabieler is geworden maar ook steeds meer crap meekrijgt. Een echte "pro" versie zou leuk zijn. (zonder een startmenu waar spontaan candy crush in verschijnt). Maarja windows as a service he..
Ook maak ik me zorgen over de 'verplichte' upgrades en beperkte support op oudere versies. Het is een glijdende schaal naar steeds meer MS controle binnen het os.. Als ze konden pushten ze zsm windows store only software installs, etc.

[Reactie gewijzigd door maratropa op 13 oktober 2017 10:41]

Maar ik zou je windows firewall rules wel na elke update controleren. Want bijvoorbeeld de cortana rules worden na elke update weer aangezet, ook als je deze verwijdert. Kwalijke zaak.
Je kan het beste je firewall rules via de policy instellen en instellen dat de local rules niet gemerged worden met de policy rules.
idd dat had ik ook al gemerkt! thnx
Dat was voor mij een grote ergernis. Kreeg recentelijk een omvangrijke update aangeboden en plots stond er weer allemaal troep van Microsoft in mijn menu. Candy Crush, Minecraft en nog meer van dat soort kansloze troep die ik in het verleden nota bene al had verwijderd ...
er zijn powershell scripts om dit permanent te verwijderen.
Na een grote update wordt de eerste keer een nieuwe account gemaakt en dan staat dat er terug.
via powershell kan je ze verwijderen voor alle gebruikers ook nieuwe.

https://github.com/W4RH4WK/Debloat-Windows-10
Hier zitten de powershell commando's bij
Je moet ze zelf uitvoering in powershell dus je kan ze eerst zelf customize met wat je wil en wat niet.
Gebruik dit op werk voor de nieuwe pc's wat meer zindelijker te maken voor ik ze aan het domein toevoeg.
Het feit dat dit nodig is, is voor mij al genoeg om pissig te worden. Serieus, ze moeten gewoon eens stoppen met dit soort onzin. Niemand zit er op te wachten. Lekker je gebruikers pesten, geweldig. Alles voor geld. Meer en meer geld. Gewoon voor je product betalen en niets meer of minder krijgen zit er tegenwoordig niet meer bij. Koop je een TV? Joh dan rammen we er gewoon extra advertenties bij, want daar zit je echt op te wachten: een reclamemachine. En we moeten het nog leuk vinden ook? De klant is al lang niet belangrijk meer, want het enige wat telt is geld.

Microsoft raakt de binding met mij als klant steeds meer kwijt zo. Als ik een goed alternatief tegenkom, ga ik direct over. Die troep is voor mij serieus een reden om geen office meer te gebruiken. Ik gun het ze niet meer.

[Reactie gewijzigd door Zenomyscus op 13 oktober 2017 12:39]

Eigenlijk is Windows 10 LTSB precies wat we willen hebben, gewoon een OS dat zich als een puur OS gedraag zonder alle bloatware en externe invloeden.
Helaas is deze (zover ik weet) niet legaal te krijgen voor een 'normale' prijs, maar ik kan het je ten zeerste aanraden.
Het kan wel, maar het harvesten van gegevens wereldwijd zit 'm nu eenmaal erin als verdienmodel. Ik vind het belachelijk dat wachtwoorden mee worden verstuurd. Een wachtwoord hoort notabene prive te zijn. Waarom moet MS dat hebben?

Je kunt je eigen OS niet eens meer vertrouwen op werking. Al dan niet dat een update vorig gedane instellingen, zo weer resetten kan. Dit gebeurd me vaak genoeg met Windows 7. Eens in de zoveel tijd wordt ineens UAC weer ingeschakeld en krijg je dialogen overal bij het uitvoeren of wijzigingen aanbrengen in bijv. het register.

De community achter Linux moet z'n game upsteppen. Brouw een prima Windows alternatief opensource, veilig en zonder al die rotzooi en ik stap zo over.
Een prima alternatief is er al lang hoor. Gratis en niet ingewikkeld in het gebruik: Linux Mint.
Lees verder hier: https://sites.google.com/site/linuxtipsportal/
Linux is voor mij, zeker zakelijk, geen alternatief.
Linux is voor mij, zeker zakelijk, geen alternatief.
Zeker zakelijk? Als het al ergens juist wel een prima alternatief is is het in zakelijke omgevingen. Maar tegenwoordig is het zelfs voor gaming een prima alternatief.
Waarom niet? Alternatieven genoeg als je maar wel flexibel wilt zijn. Niet de mentaliteit hebben dat alles 100% identiek moet zijn als Windows anders is het niet goed.

In Linux kun je altijd nog een virtuele machine maken met Windows voor die app die echt niet kan.

Als je echt wilt switchen en af wilt van Windows kan het gewoon. Ook zakelijk.
Inderdaad. Op Mint (maar ook op veel andere Linux distro's) is LibreOffice al geïnstalleerd. Een prima alternatief voor MSOffice.
@Titan_Fox
Je kan het ook verwijderen met Bulckcrap uninstaller. :)

Link: http://klocmansoftware.weebly.com/

[Reactie gewijzigd door McFastFood op 13 oktober 2017 13:01]

Hoi, bedankt voor de link !

Het is niet zo dat ik de rommel niet verwijderd krijg, maar het is simpelweg een principekwestie. Microsoft heeft wel vaker wijzigingen van gebruikers terug gedraaid in het verleden. Het is dus niet incidenteel.
Ah, zo ja ik snapt het punt al.
Maar misschien vondt je het handig ;)
Sindsdien doet YouTube het niet meer in m’n Edge 😂
Ik heb die troep allemaal op een "normale manier verwijderd" geen scripts en dergelijke maar gewoon op verwijderen geklikt en heb ze nooit meer terug gezien na updates.
Komt waarschijnlijk omdat je een Microsoft Account hebt?

Ik heb daar totaal geen last van met een Lokaal Account.
Nee hoor; ik heb enkel een lokaal account en maak geen gebruik van een Microsoft account. Ik had al die software al eens verwijderd, dus vind het dan best brutaal dat ze daar geen respect voor hebben en de betreffende programma's nogmaals pushen via een totaal ongerelateerde update.
Dan moet je wel een speciale Windows versie hebben. Is al paar "service packs" dat verwijderde apps niet opnieuw worden geïnstalleerd. In het begin was dat wel het geval
Is nog steeds zo hoor dat apps opnieuw worden geïnstalleerd zelfs al heb je ze verwijderd... Heb het op verschillende toestellen na clean install.
En hoe heb je ze verwijderd ? Via allerlei programma's of gewoon via Windows?

Moet zeggen dat ik er ook niet direct aan gedacht had maar wat @Six9 hieronder zegt, kan misschien iets betekenen. Op de normale manier verwijderen ipv via scripts

Heb de laatste maanden als een twintigtal pc's opnieuw geïnstalleerd en bij geen enkel zijn er apps terug gekomen.
Gewoon rechtermuisklik op de app en verwijderen.
Nope, ik installeer altijd direct alle updates dus mijn versie was al up to date.
Sowieso met een lokaal account krijg je het de 1ste keer na de installatie, en vroeger met updates kreeg je het ook.
Volgens mij is dit nu aangepast alles wat je verwijderd komt ook niet meer terug, dit merk ik nu ook met updates dat het niet meer terug komt.
Ze gaan met Windows 10 een beetje het macOS model op. Elk jaar een kleinere release, gratis, zodat iedereen wel bijna 'moet' updaten zodat de fragmentatie minder is.
Het enige nadeel van Microsoft is dat ze geld moeten/willen verdienen met Windows. En als het OS dus 'gratis' wordt zul je er betaalde content aan moeten toevoegen. Helaas.
en Apple is een vrijwilligersorganisatie?

//edit
Ze kunnen natuurlijk ook geld verdienen met de computers of met het geheel, terwijl Microsoft bij benadering alleen software maakt.

[Reactie gewijzigd door necessaryevil op 13 oktober 2017 12:05]

Ze zullen ook wel moeten. Stel dat Microsoft besluit op een volledige hardware lijn op te zetten (desktops, laptops, servers, etc), huidige Windows EOL verklaren en alle toekomstige Windows versies voortaan exclusive eigen hardware only laten werken, dan zijn de rapen ineens heel erg gaar ;)
Gaat dus nooit gebeuren lijkt mij.
Precies. Daarom stort Microsoft zich nu ook meer op hardware. Hoewel ik me afvraag of je met de huidige Windows ooit een seamless product krijgt... de noodzaak voor Microsoft hardware is er gewoon niet.
Apple verdient ook geld en heeft al die 'gratis' troep anders niet nodig. Wanneer je hardware aanschaft betaal je net als bij Apple ook voor je OS.

Het verschil is dat Microsoft zoveel als mogelijk geld wil verdienen. En het met de privacy niet meer zo nauw neemt.

Goed dat hier nu actie op wordt ondernomen. Een miljardenboete zal denk ik wel nodig zijn om ze op andere gedachten te brengen. Wat de inkomsten voor de telemetrie zullen vast en zeker fors zijn. Microsoft verkoopt ook die data door naar 'hun partners' zegt de EULA.
Tuurlijk betaal je er voor maar het gaat om de combinatie. En zoals ik in reactie op @necessaryevil zeg: er is geen enkele noodzaak om Microsoft hardware te kopen omdat de hard- en software combinatie beter is.
Apple wil ook zo veel mogelijk geld verdienen, en doen dat juist door privacy (zoals ze zelf claimen).
Apple maakt wel een groot punt van privacy bescherming. Zelf heb ik geen Apple, ik zou dit graag ook zo zien bij Microsoft.

https://www.apple.com/nl/privacy/
Ten eerste : vertrouw jij een een Microsoft gebouwde firewall die je telemetrie gegevens niet doorlaat als je dat niet wilt? O&O Shutup is denk ik beter omdat het de oorzaak bij de wortel aanpakt. Een firewall appliance zorgt ook dat je telemetrie niet naar buiten gaat en daar doet je PC niets aan ;) .

Wat de ontwilkkeling van W10 betreft, Microsoft gaat er steeds meer naar toe dat alles SaaS wordt. Windows en Office worden gewoon een dienst die je afneemt. Daar zitten voordelen aan (prijs, features, updates) maar ook nadelen zoals in het bericht aangegeven.

Als je het niet eens bent met deze werkwijze kan je uiteraard overstappen naar een alternatief. Zo zijn er Mac OS en Google Chrome OS. Daarnaast kan je kiezen uit een zeer uitgebreide selectie Linux gebaseerde distributies. Als je niet al te ingewikkelde dingen doet kan je ook van MS Office af en overstappen naar OpenOffice.
Sterker nog, het blokkeren door middel van het aanpassen van de HOSTS file werkt vaak niet eens. Microsoft omzeilt deze simpelweg voor bepaald verkeer.

De kans dat Microsoft hetzelfde doet met de ingebakken Windows Firewall is dus best groot.

Zelf blokkeer ik het nodige op DNS en IP niveau op m'n router.
Anoniem: 890159
@asing13 oktober 2017 13:41
SaaS is juist duur, aangezien de meeste mensen anders niet met elke update meegaan. En als je een conflict krijgt kun je zomaar afgesloten worden.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 890159 op 13 oktober 2017 13:42]

Via Settings > Personalization> Start > kan je de spontane App (suggesties) uitzetten.
natuurlijk maar ik bedoel, het zou leuk zijn als er een versie was waar al die troep helemaal niet in zou zitten ;)
Enterprise long term support, maar voor de thuis gebruiker is dat weer geen echte opdracht.
Oplossing: de mix tussen enterprise en pro: windows educational version
Je kan in de edu versie veel meer instellen dan in de normale pro versie
En de educational versie is gratis als je schoolgaande kinderen hebt :) , alleen is updaten weer een handmatig verhaal :'(
Daar kwam ik achter toen ik een nieuwe videokaart kocht en de nieuwste Nvidia drivers niet werkten met de "nieuwste" Windows update die ik kon draaien.

Alsnog via een omweg de nieuwste versie er op gekregen maar ik snap niet waarom de educational versie achter loopt op de rest van de Windows versies.
Bij mij gaat updaten zoals ik het zelf wil, automatisch, of automatisch downloaden en handmatig installeren of alles handmatig (ofwel confirm dat je wilt starten). je krijgt er ook netjes notificaties van dus het gaat vrij makkelijk
En de educational versie is gratis als je schoolgaande kinderen hebt :)
Ik ken schoolgaande kinderen. Geldt dat ook ? :)
Ik gebruik zelf thuis Enterprise LTSB maar wat ik eigenlijk zou willen is een soort van poweruser modus in reguliere windows.

Ben GVD een uur bezig geweest met een manier om de notificaties van security center uit te zetten in win10 1703. Ik snap dat MS een brede doelgroep moet bedienen maar ik vindt het irritant dat mijn eigen computer me tegenwerkt.

I can't do that Dave.
I can't do that Dave.
+4. Ik las die quote gewoon in mijn hoofd voor met Hal's stem. ;)
Dat draaien wij op het werk. Toch zie ik nog steeds een Xbox icoon...
Kan Microsoft zelf niet bedenken dat het bedrijfsleven daar absoluut helemaal niks aan heeft?
Windows 10 N is toch een gewone 'kale' versie van Windows?
Windows N-edities zijn dezelfde Windows edities, maar dan zonder Windows Mediaplayer er in. Wil je dan nog wel media features hebben, die vaak nodig zijn voor het afspelen van content, dan dien je de Windows Media Feature pack te installeren.
spijtig genoeg niet.
Deze mist enkel mediaplayer en een paar dll's.
maar je krijgt wel alle app's en dergelijke door je strot geduwd.
Zou het liever anderoms hebben mediaplayer aan boord en geen app's.

Moet op het werk toch het media pack installeren omdat we voor de applicaties de dll's van media player nodig hebben.
Het zou fijn zijn als ze meer controle kregen, nu is de Windows wereld een wild west, met heel veel software te verkrijgen via malifide websites waar 10 download knoppen staan waarvan er 9 malware etc bevatten.
Anoniem: 890159
@Six913 oktober 2017 13:38
Die wild west heb ik liever dan de situatie waar je dan in beland: torrentclient? Nee, dat vinden de Amerikanen niet leuk dus die kun je niet installeren. Een browser waarin Wikileaks niet geblokeerd is installeren? Dan lopen we al die omkoopsommen mis, dus dat gaat niet.
https://www.fosshub.com/Bulk-Crap-Uninstaller.html

Nog een app ;)
Daar haal je vrijwel alles mee weg, icm O&O shutup ( of andere kill-all service ben je ver op weg
Ja, inderdaad. Ik kreeg van de week zelfs de vraag of ik Windows Defender wilde beoordelen en later of ik wel wist dat een backup-optie in Windows zat! Dat laatste op Windows 7 weliswaar, maar het is absurd!
En hoe veilig is die tool? Ik vertrouw niet zomaar een andere tool die mogelijk de gegevens kan verzamelen.
Je kan ook gewoon alles zelf in services uitzetten
Services.msc openen, Connected User Experiences and Telemetry (Diagtrack in oudere W10 versies) zoeken, Stoppen, en opstarttype naar Uitschakelen.

Zeker mensen met een HDD zouden dit moeten doen. Scheelt wat schijfactiviteit :Y). I

Grote updates willen dit echter nog wel eens weer aanzetten.

Edit: Dat W10 uitgelicht wordt wil niet zeggen dat andere Windows versies vrijuit gaan. Voor W7: Open Taskschd.msc, Bibliotheek, Microsoft, Windows. Zoek naar:
-Autochk - Proxy
-Customer Experience Improvement Programme
-DiskDiagnostic

Even de beschrijvingen doorlezen, maar alles wat met 'gebruikservaring' te maken heeft kan rustig uitgeschakeld worden.

[Reactie gewijzigd door Nat-Water op 13 oktober 2017 10:39]

Laat ik je alvast uit de droom helpen dat 1 service uitschakelen de telemetrie uitzet. Was het maar zo simpel, Nee elke service en elk belangrijk systeembestand heeft in een windows 10 een phone-home functie gekregen. Dit kun je heel duidelijk zien als je tcpview gebruikt.

Wat het beste werkt is Windows 10 Enterprise Edtion of Education draaien maar die is officieel voor consumenten niet verkrijgbaar dus moet je KMS pico gebruiken. Dan kun je in de policies de security mode kiezen en dan is het data overbrengen gereduceerd tot het bare-minimum. De rest zou je dan met een externe (dus buiten windows) firewall kunnen blokkeren.

Maar 100% alles weg krijgen is bijna niet te doen en geen enkel programma die dat ook waar maakt zonder je windows volledig te slopen.

[Reactie gewijzigd door Terrestrial op 13 oktober 2017 15:50]

Dit is exact wat de tool die ik link doet, alleen dan met een interface die je verteld wat je uitzet en de risico's ervan vermeld.
De tool die Flaat linkt zegt mij niks. Vind het logo met 'Microsoft Partner' op hun website een beetje 'raar'. Wat 'Spybot Anti-Beacon' betreft heb ik hier een video van Barnacules Nerdgasm over deze tool: https://www.youtube.com/watch?v=u1kGMCfb2xw.
Microsoft partner is gewoon een embleem dat je krijgt als je aan bepaalde eisen voldoet en expertise van ms producten hebt. Daar is niks raars of verkeerds aan. Ms zegt ook nergens dat je deze services niet mag uitzetten dus ze kunnen gewoon die tool maken icm een goede relatie met ms.


https://www.innovativearc...IT-systems/IA-MSGold.aspx
Aldus de site worden er geen programma's geïnstalleerd en is het een "run only", dus ik zou zeggen dat er iig niks doorgestuurd kan worden na een reboot
Die Spybot maakt gewoon host file entries aan, meer niet.
Je hoeft het ook niet te draaien als je MS vertrouwd natuurlijk :)
Een nadeel van ShutUp10 is dat deze niet open source is. Een dergelijke tool zou dat eigenlijk juist wel moeten zijn voor transparantie en privacy van de ShutUp10 gebruiker zelf. Maar wel een handige tool.
Wat in ShutUp10 ontbreekt t.o.v. sommige andere tools is het volledig blokkeren van alle communicatie met de microsoft servers (op updates na), wat kan door wat hostnamen toe te voegen aan de HOST file.

Twee andere handige links:
Een overzicht van diverse tools: https://www.ghacks.net/20...windows-10-privacy-tools/
GoT Topic: [Windows 10] Privacy instellingen
Ben het geheel met je eens hoor, maar ik heb nog geen andere lichte tool gevonden met het gebruiksgemak van shutup10. En juist het gebruiksgemak zorg voor een bereikbaarheid waardoor niet alleen mensen als jij en ik windows een beetje stiller kunnen krijgen maar ook m'n moeder of collega bij HR.
ik heb begrepen dat de MS services de host file negeren en gewoon communiceren met de servers

hosts file aanpassen is dus niet de volledige oplossing
Anoniem: 981211
@Cyb13 oktober 2017 12:32
Een nadeel van ShutUp10 is dat deze niet open source is.
Nou voel ik mij bijna geroepen tot het installeren van Windows 10, enkel om een dergelijk open source project te starten. Zou namelijk inderdaad wel beter zijn om dergelijke projecten open source te hebben. Het is bedoeld om de privacy te verbeteren, dan zou volledige transparantie wel het logische gevolg moeten zijn.
Je mist nog een hele goede en die wel open source is: https://pi-hole.net/

Ideaal, blokkeren op DNS-niveau in combinatie met een Raspberry Pi.
Zelfs de kleinste Raspberry Pi Zero van € 5,- (!) werkt perfect met Pi-hole.
Niet vergeten het na elke Windows Update weer te runnen, sommige settings lijken last te hebben van geheugenverlies. ;)
Bij het alleen doorvoeren van kritieke en beveiligingsupdates ben ik het nog niet tegengekomen dat privacy instellingen terug zijn gezet. Wel heb je bij een grote update die het Windows 10 versienummer verhoogt dat je dat soort tools opnieuw moet gebruiken.
Bij het alleen doorvoeren van kritieke en beveiligingsupdates ben ik het nog niet tegengekomen dat privacy instellingen terug zijn gezet.
Je spreekt jezelf tegen, want:
Wel heb je bij een grote update die het Windows 10 versienummer verhoogt dat je dat soort tools opnieuw moet gebruiken.
De verschillen tussen 'grote' en 'kleine' updates zie ik niet zo scherp. Het punt is dat MS 2x per jaar je hele systeem in het honderd gooit.
Mijn vorige systeem (Vista) heb ik in 8 jaar tijd nooit opnieuw hoeven installeren. Win10 moet elk half jaar opnieuw. Zo vaak wil ik niet opnieuw beginnen... Win10 helpt mij niet verder.

[Reactie gewijzigd door Bruin Poeper op 13 oktober 2017 12:18]

Hij bedoelt met grote updates de updates die als upgrade worden uitgevoerd en dus een "nieuw" OS zijn. En dus het versie nummer ophogen. Op zich vrij duidelijk lijkt me zo.
Hij bedoelt met grote updates de updates die als upgrade worden uitgevoerd en dus een "nieuw" OS zijn. En dus het versie nummer ophogen. Op zich vrij duidelijk lijkt me zo.
Ik weet wat hij bedoelt.

En dat hij bovendien bedoelt met "Ik ben het nog niet tegengekomen dat privacy instellingen terug zijn gezet" om het resetten te bagatelliseren.
Dat probleem komt dus (minstens) 2x per jaar voor.
Of/En met Spybot Anti-Beacon
Ik gebruik zelf het Freeware programma W10Privacy. De site is grotendeels Duits, maar het programma ondersteunt ook Engels en kan echt heel diep allerlei (Privacy) instellingen in het register aanpassen. Bij elke instelling zit een hint. En met kleuren wordt aangegeven welke instellingen je veilig kunt veranderen en welke enige voorkennis vereisen. Je kan de instellingen bewaren in een bestand en later weer laden en weer naar de registry uploaden. Zeker nodig nadat Windows weer een grote update heeft gehad, want dan willen sommige instellingen nog wel eens terugschieten naar hun oude stand

https://www.winprivacy.de/english-home/
Onnodig om te vermelden naar mijn mening. Het wordt keer op keer gezegd (herhaling). Elke Tweaker kent deze tool ondertussen wel. Ik blijf het vreemd vinden dat iedereen deze tool vertrouwt. Niet dat ik niets of niemand vertrouw, maar er wordt vaak blindelings op af gegaan... Heb dus ook geen ervaring met de tool. Vaak genoeg gebruikers die het een probleem vinden in Windows 10 en lustig doorgaan met hun Android toestel. En dat vind ik hypocriet helaas (is niks persoonlijks naar jou toe, maar een algemene opmerking).
Met welke doel zou deze software gratis zijn? Deze software is ontwikkeld door een commerciële bedrijf. Dus ik ga vanuit dat ze de kosten voor het ontwikkelen van deze programma ergens vandaan moeten halen. Voor de zekerheid heb ik in de licence agreement gekeken, maar kwam geen vreemde zaken tegen. Toch vind ik het vreemd dat het gratis wordt weggegeven.
Ah, danku, die ga ik thuis downloaden en bekijken.
Thanks, inmiddels gebruikt. Supertool.
Hopelijk zet dit een precedent waarbij bij aanschaf/installatie van een apparaat (of dit nou een telefoon, computer of Smart-TV is) men direct de gebruiker de keuze geeft om dit soort data (en expliciet, duidelijk vermelden welke data) wel of niet door te sturen. Of nog beter, een default opt-out :)

Ik snap dat fabrikanten graag data ontvangen om "hun producten en diensten" te verbeteren, maar we slaan een beetje door. Ik zie zelf veel meer heil in een opt-in met een leuke incentive: Stuur je gebruiksdata door; maar krijg in ruil een leuke korting in de webshop van merk X oid.

[Reactie gewijzigd door Carn82 op 13 oktober 2017 10:14]

Ik word liever contant betaald als ik data aanlever.
niet eens een heel raar idee. Waarom zouden bedrijven als Facebook en Google niet een kleine vergoeding geven; er van uitgaande dat ze onderaan de streep verdienen aan je data. En hoe meer services je van een bedrijf gebruikt, hoe groter deze vergoeding. Het bedrijf heeft dan meer een soort abonnement op jou ipv andersom :o
Die vergoeding heb je al in de vorm van 'facebook' die je gratis mag gebruiken voor je foto's en ander geblaat. Echter Windows 10 heb je betaald, dus daar zou inderdaad een vergoeding tegenover moeten staan voor het leveren van data.

[Reactie gewijzigd door PegOpDeWeg op 13 oktober 2017 11:30]

Natuurlijk is facebook 'gratis'. Mijn punt is dat het dat soort bedrijven zou sieren als men met een fatsoenlijke incentive/reward zou komen in ruil voor jouw data waar ze geld aan verdienen. Maar goed, dat is nogal idealistisch ;)
Ik denk dat het meerendeel de update heeft gebruikt vanaf een vorige versie
DIE heb je dan waarschijnlijk betaald, en men heeft de keuze dankbaar gemaakt om over te stappen.

* FreshMaker heeft hoogstens 2 edu versies betaald, dus die 8€ drukt de pret niet ;)
En hoe ga je dan om met het principe 'dan heb je geen toegang meer'? Gros van zulke voorwaarden zijn simpel: door het gebruik te maken van deze app/service/whatever, ga je akkoord dat alles wordt doorgestuurd. Niet akkoord? Kan je het niet gebruiken.
If it's free, you are being sold.

De laatste keer dat ik keek was Windows 10 geen gratis product, dus voor de prijs die je betaald mag ik hopen dat je een werkend product in handen krijgt. Natuurlijk is er een wildgroei aan gratis 'apps en services' die inderdaad leven van jou data (hallo Facebook & Google) maar niemand verplicht je om daar accounts aan te maken.
Natuurlijk, maar betalen is al lang geen garantie meer voor tracking. Ik koop een app in android, Google trackt vrolijk door. Ik betaal no-ads op T.net, adsense en overige tracking zit er nog steeds in. Ik betaal voor een telefoon, same story. Koop een Samsung TV? Same story.

Concept erachter 'gebruik het dan niet', ik betwijfel of het uberhaubt mogelijk is niet op internet te zijn zonder dat 1 van de grote jongens jou kan volgen. (zonder overkill aan proxies en software).
Even los van wat Google deelt met z'n gebruiker. Na het instellen van een andere zoekmachine, geen gebruik meer van gmail/chrome, FF met add-ons, zoals geadviseerd via privacytools.io kan ik in m'n Google account niks meer vinden over wat Google zoal van me verzameld.
Wat er dan nog onder water van me verzameld wordt weet ik niet. Maar het helpt in ieder geval wel op z'n minst iets.

Verder ben ik het met je eens. Zelf ben ik wel bereid om concessies te doen, maar als ik dan zie wat de ruggengraat van de meesten om me heen is en hoe snel ze dan alweer zwichten voor een gadget of een klein beetje meer gemak, dan is het een glijdende schaal naar een zieke wereld.
Het zorgt er ook voor dat "wij" dadelijk geen keuze meer hebben / krijgen. Zoals je zegt, die keuze wordt nu al met de dag minder. Een slechte zaak. Alles gaat om data verzamelen om die te (mis/ge)bruiken om nog meer te kunnen verkopen of ons te controleren. We zijn onze vrijheid stap voor stap aan het inleveren. Voor mij een super serieuze zaak, maar helaas voor de meeste nog steeds met een opvatting dat het allemaal wel meevalt en goed komt.

Laten we hopen dat er steeds meer bedrijven komen die onze veiligheid en privacy als business model hebben.

OT:
Ze zijn er behoorlijk laat mee. Die telemetrie issue is al sinds de release van W10 een probleem. Er worden gerust 1000+ requests naar MS gestuurd. Alleen op basis hierop kun je al zeggen, hey, dat is een beetje overkill. Het geeft ook maar aan hoe slecht de digitale wereld te auditen is en dat dit eigenlijk geen doen is. Goed dat ze het blijven doen, maar blijf nou maar zelf denken en verantwoordelijk voor je veiligheid en privacy, want bedrijven als MS en Google doen dat echt niet voor jou.
Voor mij overigens een reden om voor 't eerst van m'n leven geheel over te gaan op OSX. Dat had ik jaren geleden toch niet gedacht. En ik heb er geen moment spijt van overigens. Niet dat ik Apple verder op hun blauwe ogen vertrouw. Maarja, je moet toch iets kiezen.

[Reactie gewijzigd door xs4me op 13 oktober 2017 11:32]

Voor mij overigens een reden om voor 't eerst van m'n leven geheel over te gaan op OSX. Dat had ik jaren geleden toch niet gedacht. En ik heb er geen moment spijt van overigens.
Want Apple doet niet aan telemetry. Wat een kul argument om over te stappen naar een ander platform :')
Niet het enige argument, en je moet even wat verder lezen dan alleen dat stukje quote. Maar het hielp wel mee bij de keuze maken. En nee, ga nou niet W10's telemetrie vergelijken met OSX en beweren dat die het ook op zo'n schaal doen.
Bovendien is Apple zich de laatste tijd meer bezig gaan houden met privacy verbeteren, dus dat is een signaal dat ik graag ondersteun. (hoewel ik zeker niet alles van Apple geweldig vind).
Probeerde eerst met Linux, maar ik kreeg wat drivers en m'n PWM fans o.a. maar niet goed en irriteerde me mateloos, dus daar was ik op een gegeven moment klaar mee. Geprobeerd te kiezen voor de lesser evil. Nog iets bij te dragen of was dat het?

[Reactie gewijzigd door xs4me op 13 oktober 2017 12:01]

natuurlijk is dat de huidige realiteit, maar dit soort uitspraken van het AP leiden hopelijk naar een situatie waar de consument meer grip krijgt op exact datgene wat je als voorbeeld aandraagt.
Anoniem: 981211
@Carn8213 oktober 2017 11:18
If it's free, you are being sold.
Which one of me? Ja, dat meen ik serieus. Ik heb gewoon een Google account maar voor zover Google weet ben ik een 17 jarige meid. Enne, alhoewel dat misschien wel een interessante ervaring zou zijn is het niet de werkelijkheid.

Punt is -- Je kunt het ze zondermeer extreem moeilijk maken om met absolute zekerheid vast te stellen wat je ware identiteit nu is terwijl je wel gewoon gebruik maakt van de diensten in kwestie.
Zoek jij met Google naar dingen waar 17 jarige meisjes op zoeken? Denk dat Google al weet dat er iets niet klopt en al door heeft dat je probeert te misleiden. Misschien ook door bepaalde email die je voor je werk binnen krijgt op Gmail. En 17 jarige meiden kijken heel andere Youtube filmpjes dan jij ;)
Anoniem: 981211
@QErikNL13 oktober 2017 12:55
Zoek jij met Google naar dingen waar 17 jarige meisjes op zoeken? Denk dat Google al weet dat er iets niet klopt en al door heeft dat je probeert te misleiden. Misschien ook door bepaalde email die je voor je werk binnen krijgt op Gmail. En 17 jarige meiden kijken heel andere Youtube filmpjes dan jij ;)
- Privacy en werk altijd gescheiden houden, zie ook Hillay Clinton's email servers. ;) ;) ;) En dat bedoel ik eigenlijk doodserieus. Waarom de f- zou je werk gerelateerde email op je persoonlijke email adres willen ontvangen? Als dat al nodig is maak je daar een specifiek email adres voor aan.
- Privacy Windows werken fenomenaal tot het verborgen/gescheiden houden van interesses.
- Ja, Google zal vast wel door hebben dat ik in werkelijkheid geen 17 jarige meid ben maar wie ik wel ben, weten zij veel. Er is met geen enkele mate aan zekerheid een naam te verbinden, een locatie, of wat dan ook. Alles spreekt elkaar tegen, alles is verwarrend.
Als jij inlogt met een ander (werk) account, weet Google dat natuurlijk ook ;)
Anoniem: 981211
@QErikNL13 oktober 2017 13:03
Als jij inlogt met een ander (werk) account, weet Google dat natuurlijk ook ;)
De aanname daar is dat je dan dat werk account ook in Google zou doen. Dat hoeft niet. ;)
Er is zeker wel een naam aan te verbinden. je ip adres geeft al ongeveer een locatie. in dat gebied wonen geen duizenden mensen met jouw interesses, leeftijd, geslacht, etc. met toegang tot jouw gmail account, waarin je vast wel eens je naam hebt genoemd, of je naam is genoemd in de aanhef van een mail van een webshop ofzo, ben jij makkelijk uniek te identificeren, ook al zijn er meer mensen in NL met die naam.

[Reactie gewijzigd door Origin64 op 14 oktober 2017 13:52]

Was het maar zo simpel want door de verkregen metadata maakt het eigenlijk niet uit of je een alias gebruikt. Die meta data halen ze op uit je browser profiel, ip adres/mac adres/OS/hardware id's/zoekresultaten, webbugs, ads of geblokkeerde ads. Het wordt steeds moeilijker om anoniem te blijven. Zelfs het gebruik van VPN' s gaan je niet helpen om anoniem te blijven. Alternatief is dat ze best mogen weten wie je bent maar niet wat je doet. Daar helpen VPN's je wel goed bij en de diverse blockers zoals bijvoorbeeld de pi-hole. Er kan nog steeds worden gezien dat je een VPN gebruikt maar niet waarvoor. Privacy boven anonimiteit dus.
je browser profiel
Onbetrouwbaar als de neten want is extreem gemakkelijk te spoofen, willekeurig te maken en ook op iedere pageview compleet te veranderen.
ip adres/mac adres/OS/hardware id's
Ook nogal onbetrouwbaar, want, te spoofen, niet betrouwbaar te meten of anderszins onzeker.
zoekresultaten
Private / Incognito vensters, end of story.
webbugs, ads of geblokkeerde ads.
NoScript, end of story. Want dan is er niet eens een mechaniek om dergelijke gegevens te verzamelen, laat staan te versturen.

Combineer dat allemaal in het geval van zoekopdrachten waarvan je echt niet wil dat ze worden gelinked aan je identiteit en ik wens je echt extreem veel succes dat te koppelen aan een unieke identiteit. Gooien we het ook nog eens door een bridged TOR verbinding heen, ach. Het wordt niet steeds moeilijker om anoniem te blijven, er zijn enkel meer maatregelen voor nodig.
Stuur je gebruiksdata door; maar krijg in ruil een leuke korting in de webshop van merk X oid.
Zo is de ellende begonnen. ''Gebruik dit, download de app. Want gratis, leuk, handig.''
Neem een klantenkaart, een bonuskaart, een <vulmaarin>kaart. Allemaal lokkertjes waar velen voor vallen.
En nu krijg je gratis dat handige leuke besturingssprogramma en gaan we klagen ? :)
Naief en/of hypocriet.
Welk gratis leuk besturingsprogramma?
O, ik dacht dat we het over Windows 10 hadden. Het programma dat velen zo graag wilden hebben toen ze het gratis konden krijgen. terwijl hun versie 7 of 8 nog jaren mee kan.
Gratis in de zin van 'er niet apart voor hoeven betalen'.
Maar daar gaan we het nu verder niet over hebben. De meesten begrijpen wat ik bedoel.
Tja, zalig zijn de dommen hè. If its too good to be true, it usually is :P

Maar mijn punt blijft dat inzichtelijk maken dat men jouw data wil gebruiken belangrijk is, desnoods dus gekoppeld aan een beloning; want als mensen iets 'krijgen' dan beseft men sneller dat dat niet zomaar voor niets is. Dat was in de casus W10 dus niet echt het geval.

Je klantenkaart-voorbeeld vind ik overigens niet heel treffend.. Daarin is het juist wel duidelijk (tenminste; ik las laatst de voorwaarden van de AH bonuskaart die je overigens ook anoniem kan gebruiken) dat men iets met jouw koopgedrag-data doet; in ruil daarvoor krijg jij o.a. kortingen. Prima deal lijkt me, zolang het maar duidelijk is :)
terwijl hun versie 7 of 8 nog jaren mee kan.
En inmiddels ook vol zit met "telemetrie" <kuch> verzamelsoftware om "de ervaring te verbeteren".

En als je nu Win 10 *koopt*, zit het nog steeds vol met 'spy-ware'.
Dus ruim € 200 betalen om alsnog bekeken te worden door Redmond.
Wel vervelend voor gratis apps die door hobbyisten bijvoorbeeld worden uitgebracht, die kunnen dan nooit gegevens verzamelen om hun app te verbeteren. Nou ja, hopen dat mensen voor opt in gaan kiezen, maar laten we wel wezen, die groep gaat verwaarloosbaar klein zijn.
Anoniem: 981211
@Sissors13 oktober 2017 17:56
die kunnen dan nooit gegevens verzamelen om hun app te verbeteren.
Die moeten zich dan misschien eerder achter de oren gaan krabben hoeveel data ze werkelijk nodig hebben om hun app te verbeteren.
Maar MS geeft de gebruiker dus ook deze keuze bij de installatie/upgrade van windows.. Men doet nu net alsof die keuze er niet is.
Misschien stomme vraag, maar doet Google dit ook niet? Op android krijg je toch ook allemaal informatie wanneer je trein vertrekt of welk traject je elke dag neemt of week, de informatie van welke vliegtuig je moet hebben. (Google now).

Of is wat Microsoft doet op een andere manier Of methode?
Ja. Maar Google Now moet je bewust aanzetten (correct me if I'm wrong, maar dat kon ik zo snel vinden). Bij W10 staat Telemetry standaard al aan. Nog leuker - het is pas sinds kort dat ze daadwerkelijk ook (makkelijk) de optie geven om het uit te zetten.

[Reactie gewijzigd door Nat-Water op 13 oktober 2017 10:19]

Google now bv wel, maar zo'n beetje elke andere optie van Google is allemaal op basis van Opt-out. En zeker met de uitspraak zoals dit:
Het niet actief wijzigingen daarvan, bijvoorbeeld door te kiezen voor opt-outmogelijkheden, wil volgens de AP niet zeggen dat er toestemming is gegeven.
Kunnen ze meteen beginnen zo'n beetje elk online commercieel bedrijf aan te gaan pakken.
Kunnen ze meteen beginnen zo'n beetje elk online commercieel bedrijf aan te gaan pakken.
Lijkt me een bijzonder goed plan. Het feit dat veel grote bedrijven dit doen betekent niet dat het dan maar moet mogen. Afstraffen die handel. Opt-out zou niet moeten mogen, expliciete vraagstellingen.

Vind je het goed dat we je locatiegegevens 24/7 tracken zodat:
* we beter je dagschema kunnen inschatten en je zo beter van diensten kunnen voorzien én
* we beter je dagschema kunnen inschatten en je zo beter kunnen targetten voor advertenties.

Ja / Nee

En dat voor elke wijze waarop ze informatie vergaren, natuurlijk. Mak mensen maar bewust van wat er verzameld wordt er waarom.
Maar dan zit je pas op de helft, dan zit je op de basis wat je gebruikt, Windows, Android, iOS, daarna komt de 2de vracht.. software, apps, websites, moeten die dat ook allemaal gaan doen?

Hoewel ik absoluut voorstander ben, praktisch bijna onmogelijk.
Waarom praktisch onmogelijk? Beboeten die hap, kijken wat mogelijk is.

Het zal zeker werk met zich meebrengen. Maar als je het andersom bekijkt hebben al die bedrijven tot nu toe in de luxepositie gezeten dat ze konden besparen op dergelijke procedures en zich konden focussen op de functionaliteiten die ze wilden bieden. Het kan niet altijd feest zijn.

Sowieso moet er vanaf mei 2018 een hoop gebeuren op dit gebied met dank aan de GDPR - gebruikers moeten altijd bewust consent geven en ook de mogelijkheid hebben om dit in te trekken. Daarnaast moet dit expliciet gebeuren voor elke vorm van dataverwerking. Als er volgende week wat nieuws bedacht wordt kunnen ze daar dus niet zomaar mee aan de slag - gebruikers zullen eerst moeten instemmen met het gebruik van hun data.

Veel werk, zeker. Maar niet meer dan logisch en eigenlijk gewoon te gek voor woorden dat tot nu toe bedrijven volledig zeggenschap hadden over de data die de gebruikers aanleverden, in plaats van die gebruikers zelf.
En dat zou eigenlijk wel terecht zijn, want het is van de zotte dat zo'n beetje al je apparatuur/software/firmware tegenwoordig een 'phone home' doet om verzamelde gegevens van jou door te sturen.
Je zou voor de grap eens Pihole moeten installeren, en de logs naslaan. Kan je je verbazen hoe vaak een iOS apparaat of Android contact legt met het thuisfront.
Ik heb Pihole draaien, en precies daarom reageerde ik. Zelfs mijn TV (samsung) zoek contact met zijn thuisfront. Gaat echt nergens meer over.
Anoniem: 981211
@OCU-Macs13 oktober 2017 18:00
Zelfs mijn TV (samsung) zoek contact met zijn thuisfront.
Sjah, waarom zou je dan ook willen dat je TV een verbinding heeft? Ik weet, dat klinkt als een oversimplificatie van het punt maar dat is het feitelijk niet. Waar ik namelijk op doel is dat mensen niet van 2 walletjes moeten willen eten.

En gebruiksgemak en volledige anonimiteit? Ja, wil je zeker ook nog eens voor een dubbeltje op de 1ste rij. We kunnen dan wel zoveel klagen over hoeveel God mag weten welk apparaat in huis dan ook een stortvloed aan gegevens over je verstuurt naar weet ik veel waar maar, waarom heb je die apparaten als je dat niet wilt?

Controle nemen, mensen!

Nee, TV, je mag niet naar huis bellen. Je mag uberhaupt niet eens bellen. Blijf met je tengels van die Internetverbinding af. Etc, etc, etc. Sowieso ook een stuk veiliger ook. Laten we het namelijk maar niet eens hebben over het enorme beveiligingslek genaamd IoT.
Huh? Gebruiksgemak? Ik wilde gewoon een lekkere grote tv met een prima panel. Smart tv kan me gestolen worden (is na twee jaar toch volledig onbruikbaar door uitblijven updates, behalve reclame in de menu’s, waarvoor dank Samsung!), verder niets dan een aantal HDMI poorten waar ik zelf wel voor de content zorg (formuler3 satteliet tuner, kodi voor mediabestanden en Apple tv4 voor Netflix en dergelijken.

Dus gebruiksgemak zorg ik zelf wel voor, en volledige anonimiteit bereik ik middels PIhole en het ontkoppelen van de tv van mijn netwerk.

...EN DAN NOG springt mijn tv in de nacht soort van ‘aan’ (je ziet dat het panel aktief wordt) om kennelijk ‘iets’ te doen. Na vijf minuten gaat hij weer uit. Bizar...

En dan heb jij het over controle nemen? Hoe dan? Door terug te gaan naar de jaren zeventig ofzo? Weet niet of de tweedehandswinkels nog zoveel voorraad hebben.
Als het voor een firmware update is, dan maakt dat niet zoveel uit, toch?
Ja, klopt. Mijn Panasonic TV deed dat ook. Overigens heb ik dat niet met Pi-hole opgelost maar door de netwerkkabel uit de tv te trekken (en wifi disabled). Nog makkelijker en 100% vrij van phone home, of het moet via de ether zijn ;)

Pi-hole blokt bij mij thuis wel al tijden telemetry van win10.
IOS maakt vrijwel geen contact als je gewoon alles uitzet en geen toestemming geeft. Is met MacOS hetzelfde. Wij hebben dit op ons netwerk ook al meerdere keren getest. Als je het in de instellingen uitzet of toestemming intrekt staat het ook echt uit.

Waar bij macOS en dergelijke alles qua dataverzameling standaard uit staat en je er altijd toestemming voor moet geven.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 902873 op 13 oktober 2017 12:31]

wordt misschien eens tijd ook.

mijn computer is van mij en mijn data ook
mijn computer is van mij en mijn data ook
Echt waar ? De ellende is in gang gezet met de computer en de komst van internetgebruik.
Voor mij begon het met het eigendom van ceedees en muziek. Nu heet het in de ogen van velen ineens. ''Het product / plaatje is niet van jou; het geeft je alleen recht op afspelen.''

'Me reet' zou ik zeggen als voormalige Amsterdammer. De plaat is van mij en daarmee doe ik wat ik denk dat ik er mee wil doen. en dat deed ik al ten tijde van de schellack, het vinyl en de celluloidvarianten.
Google now staat zover ik weet niet standaard aan en wat aan staat heeft beperkte toegang. Zo kan je bijvoorbeeld pas iemand via spraak commando bellen als je now expliciet toestemming hebt gegeven je contacten in te zien.

Maar je hebt wel gelijk als je zegt dat hier ook een een goed onderzoek naar gedaan moet worden, inclusief Apple's IOS.
Absoluut niet te vergelijken. Windows 10 heeft zelfs een keylogger, en het is niet om de gebruiker van dienst te zijn (zoals bij Google Now).
Oh, maar dit is goed nieuws. Ik hoop zo dat ze MS dwingen om die meuk uit Windows te halen.
Weg halen zullen ze sowieso niet doen maar het zou wel fijn zijn dat ze je een keuze bieden of je je gegevens wilt verzenden of niet.
Dat zou al een hele verbetering zijn.
MS zal vermoedelijk de gebruiker tijdens installatie beter gaan informeren, en als je aangeeft dat je regio NL is mogelijks van opt out naar opt in gaan om te voldoen aan de NL regelgeving
voldoen aan de NL regelgeving
binnenkort overal in europa. De nieuwe privacy regels leggen op dat keuze vakjes altijd opt-in zijn

In Belgie vanaf mei 2018, dacht ik
Zolang het technische zaken zijn zoals error die optreden bij drivers etc heb ik er total geen probleem mee dat het allemaal automatisch gebeurd, en als dat er voor zorgt dat ik bij het laden van een nieuwe versie minder problemen kan verwachten dan ben ik er helemaal voor dat het automatisch gebeurd. Zolang er maar geen persoonlijke data vergaard wordt.
Goed zo AP. Dapper dat ze MS aan durven te pakken op zo'n belangrijk punt.
Nu maar hopen dat er echt iets gaat veranderen. Ik vrees een beetje dat we er een dwingende pop-up bij krijgen, die vervolgens door iedereen maar blind geaccepteerd wordt omdat ze geen zin hebben in juridische teksten en daarbij toch niks te kiezen hebben. Het werk moet toch gedaan worden, de belasting moet toch worden betaald, en zo zijn er tegenwoordig zo veel zaken waar je een computer voor nodig hebt dat de meeste mensen eigenlijk geen keuze hebben.
Dat mensen dan zelf niet fatsoenlijk lezen/uitzoeken wat die tekst betekend voordat ze op 'akkoord' klikken, dat is de gebruikers probleem. (ik zal zeker niet ontkennen dat ik ook echt niet zulke teksten (compleet) lees, en domweg op 'akkoord' klik).
Het is toch gewoon niet eerlijk. Een tekst geschreven door een stel geslepen juristen is gewoon niet te begrijpen voor een groot deel van de bevolking. Hoe kunnen die ooit opboksen tegen een stel gespecialiseerde professionals?
Daar staat tegenover dat er een enorme druk is om bepaalde software (zoals Windows of Facebook) te gebruiken.

Je kan wel willen dat mensen machines zijn die keurig 40 pagina's juridische tekst doorlezen, de tijd nemen om alle consequenties te overzien , de voor en nadelen tegen elkaar afzetten, en dan een weloverwogen beslissing nemen, maar zo zijn mensen niet.
tja, zeur jij ook over het wetboek die je ook behoort te kennen als burger? die is ook niet geschreven in 'gewone' mensentaal, of de wetteksten met betrekking tot de belastingplannen. Tja ook daar begrijp ik niet waarom dat niet gewoon in 'normale' taal geschreven wordt.

En het is niet anders met welke overeenkomst dan ook.
Daarom heeft de overheid allerlei folders, campagnes en voorlichters om je te helpen de belangrijkste regels te gebruiken, en hebben rechters sympathie voor wat je van gewone mensen kan verwachten. De wet niet kennen is geen excuus, maar ook niet zo zwart/wit als je doet voorkomen.
Op tal van gebieden worden er grenzen gesteld aan wat er in contract van je gevraagd mag worden. Zo kan mag geen enkel contract vragen het leven van je eerste kind, of zo iets, dat is altijd ongeldig voor de wet, zelfs als je er voor tekent. Nu is privacy wat anders dan een mensenleven, maar het verlies er van kan je leven enorm verzieken. Wettelijk grenzen stelen aan wat bedrijven van je mogen vragen lijkt me heel verstandig.
Dapper? Nee, dat zou Facebook of Google zijn, zo'n beetje elke instantie is al aan de gang gegaan met MS (tot zelfs de EU aan toe, N versie en browser keuze), dat is niet zo bijzonder meer. En binnen hele privacy issue, denk ik dat MS niet eens het grootste probleem is.
Ik vrees een beetje dat we er een dwingende pop-up bij krijgen, die vervolgens door iedereen maar blind geaccepteerd wordt omdat ze geen zin hebben in juridische teksten en daarbij toch niks te kiezen
En wat is daar erg aan precies? Elke site, elk stukje software, elke service provider (cookiemelding) gebruikt deze logica, waarom is dat nu opeens veel erger? Ze konden er jaren geleden al mee wegkomen, zal deze keer ook wel gewoon.
Dapper? Nee, dat zou Facebook of Google zijn, zo'n beetje elke instantie is al aan de gang gegaan met MS (tot zelfs de EU aan toe, N versie en browser keuze), dat is niet zo bijzonder meer. En binnen hele privacy issue, denk ik dat MS niet eens het grootste probleem is.
Met deze klasse van problemen is toch niet zo veel gedaan, zeker niet met succes. Ik ben het met je eens dat Facebook en Google grotere problemen zijn, maar telemetrie in je OS is een stap die we niet moeten willen nemen. Nu de kop in slaan is het verstandigste.
En wat is daar erg aan precies? Elke site, elk stukje software, elke service provider (cookiemelding) gebruikt deze logica, waarom is dat nu opeens veel erger? Ze konden er jaren geleden al mee wegkomen, zal deze keer ook wel gewoon.
Ik zeg niet dat het opeens erger is. Ik zeg dat het altijd al erg is, en iedere extra pop-up maakt die situatie nog slechter. Dat ze er mee weg komen betekent nog niet dat het wenselijk is.
Microsoft reageert.

Zij legt uit dat voor professionals volkomen openheid wordt gegeven.

Om het voor een domme thuisgebruiker controleerbaar te houden is echter een hele opgaaf.
Ik zou willen dat het beteugelen van al die privacyinstellingen Windows10waardig gebruiksvriendelijk wordt gemaakt.
Ja: er zijn instelknoppen.
Ja: er staat staat zoveel info her en der op het internet dat je door de bomen het bos niet meer ziet: en dat lijkt precies de bedoeling van de "openheid". Het is praktisch niet beheer(s)baar.
Ik zou dus een paar degelijke "master-privacy"-knoppen willen die wettelijk afgedwongen worden.
Op dezelfde wijze zoals bv uBlock Origin rigoureus de advertenties blokkeert.

[Reactie gewijzigd door Bruin Poeper op 13 oktober 2017 10:23]

tja, voor een 'domme thuisgebruiker' kun je het nooit duidelijk maken, want waar leg je de grens van wat 'dom' is.
Anoniem: 857639
@SuperDre13 oktober 2017 21:56
Het moet duidelijk zijn en dat is het dus NIET.
Nouja, het is wel duidelijk, maar niet voor iedereen, dus weer dan, waar leg je de grens. (wil niet zeggen dat ik tegen verbetering ben zodat het voor meer gebruikers begrijpbaar is, maar de meeste gebruikers interesseert het ze toch geen reet en die klikken gewoon, yep, doorgaan..)
Anoniem: 857639
@SuperDre13 oktober 2017 22:03
Microsoft classificeerd het aanpassen van dit soort dingen als 'geavanceerd' en standaard staat alles aan en vaak ook weer na een update.
Interessante link. Als Microsoft zo'n moeite moet doen om zich te verdedigen dan zal er wel wat aan de hand zijn.

Ik vind het echt ontzettend irritant dat ze het zo moeilijk mogelijk maken om alle telemetry uit te zetten. Je hebt eigenlijk keus tussen veel of weinig telemetry versturen. Je kan het niet helemaal uitzetten zonder je er twee weken full time in te verdiepen of een of andere third party programma te gebruiken. Als je betaald hebt voor een besturingssysteem dan moet je dit soort dingen toch gewoon zwart op wit uit kunnen zetten?!
Ze hadden er meteen een checkout-optie in moeten zetten. Had een hoop heisa gescheeld.
Maar dat is er dus ook, een is gewoon een aparte stap tijdens de installatie, dat het al zo lang geleden is dat jij het blijkbaar geinstalleerd hebt, en dat je toen gewoon simple, ram ram ram ram klaar, hebt gedaan is een ander verhaal. Ik zal zeker niet de eerste zijn die de voorwaarden helemaal niet leest en gewoon accepteert, en in dit geval heb ik bij de stap voor vergaren van informatie wel ook aangegeven dat ik dat (toendertijd) niet wilde.
Dat wist ik niet. Ik heb toen ik mijn laptop aanschafte van iemand gekocht die Windows-laptops voorgeïnstalleerd verkocht. Ik heb wel persoonlijk de functies als Cortana en stop sharing system files uitgezet. Als ik ervan op de hoogte was geweest, had ik meteen een herinstallatie gedaan.

[Reactie gewijzigd door Sizeyu op 14 oktober 2017 08:04]

Anoniem: 857639
13 oktober 2017 10:15
Gewoon beboeten, Microsoft wist dat zij de wet overtraden en gaan er doodleuk mee door!
Zo simpel is het niet, MS heeft aangetoond in het verleden dat ze wel degelijk serieus er mee bezig zijn. En je zit altijd met interpretatie van regels, wetgeving is niet zo zwart wit als jij denkt. Als MS niets met de huidige bevindingen gaat doen, DAN moet men pas overgaan op mogelijk beboeten, maar zelfs dan vind ik het eigenlijk nog te ver gaan, want tja, ze hebben gewoon de optie er in zitten om het uit te schakelen, dat jij daar als gebruiker niets mee doet is jouw fout, niet die van MS (als de mogelijkheid er niet is, wordt het weer een andere zaak, maar de mogelijkheid is er gewoon).
Anoniem: 857639
@SuperDre13 oktober 2017 21:53
Alsof Microsoft daar duidelijk over is? Het staat standaard aan en let op;
Bij iedere update kan het zomaar weer aanstaan, zonder dat MS dit meld.
Op het eerste punt (het onduidelijk zijn van de keuzes tijdens de installatie) ben ik het niet eens met AP: ik vond de informatie daarover juist heel helder. Ik ben benieuwd wat ze dan specifiek onduidelijk vonden. Zoals het er ligt klinkt het nogal "flexibel invulbaar".

Op het tweede punt (de opt-out-mogelijheden) is me niet precies duidelijk welke opt-out-mogelijkheden bedoeld worden. Je hebt inderdaad de mogelijkheid om naderhand aanpassingen te maken in de informatie die je deelt, maar voor zover ik kan zien gaat het daarbij om dezelfde zaken waarover je ook al tijdens de installatie keuzes kunt maken. Dan lijkt het me dat je er op dat punt al ondubbelzinnige keuzes voor hebt gemaakt. Enkel is het zo dat je als gebruiker naderhand de mogelijkheid hebt om die keuzes weer aan te passen. Als het zou gaan om informatie waarover je de keuze niet kunt maken tijdens de installatie dan kan ik me de kritiek van AP wel voorstellen. Maar het hangt er dus een beetje vanaf wat hier precies bedoeld wordt.

In z'n algemeenheid ben ik trouwens niet zo'n voorstander van een al te schizofrene houding in deze discussie. Bedrijven als Microsoft hebben weinig zin om de wet te overtreden want dat kost ze alleen maar geld en heeft allerlei bedrijfseconomisch risico's die ze niet kunnen gebruiken. Als er echt dingen fout zijn dan moeten ze dat veranderen, maar dat het beeld wordt gecreëerd dat het bedrijf "de duivel" is vind ik een tikkeltje overtrokken.
Daar gaat het niet om. Microsoft verzameld persoonsgegevens die voor de gebruiker niet vooraf in te zien zijn en waarvoor niet om toestemming gevraagd wordt. De gebruiker moet de mogelijkheid hebben om te kunnen weigeren, want dat is een consequenties van de vraag.
Conform art. 8 WBP moet er een grondslag zijn voor iedere verwerking van persoonsgegevens. In dit geval is er geen enkele grondslag die MS kan aantonen waarmee ze dergelijke gegevens mogen verzamelen. Het doel om een betere beleving te kunnen geven is geen grondslag om daarvoor persoonsgegevens te verwerken. Blijft over dat MS deze alleen NA expliciete toestemming van betrokkenen mag verzamelen. Daarbij gelden ook nog zaken als proportionaliteit en subsidiariteit, oftewel kan het doel worden bereikt zonder de hoeveelheid gegevens van iedere gebruiker of kan de informatie uit een meer geanonimiseerde bron worden betrokken om het doel te bereiken. Tot op heden heeft het verzamelen van miljoenen gebruikers gegevens niet geleid tot betere versies van Windows 10 dus MS mag zeker gaan aantonen wat ze dan wel doen met al die gegevens. Maar aangezien MS de telemetry default op volledig heeft staan (wat al niet is toegestaan zonder deze expliciete toestemming) biedt MS alleen nog een standaard telemetry aan waar nog steeds persoonsgegevens mee worden verzameld. De keuze tussen alles of iets minder is volgens de wet ook geen expliciete keuze te noemen. Dat is de reden waarom de AP MS daar nu op aanspreekt, en niet meer dan terecht. Op basis van de AVG zal MS, net als ieder bedrijf, verplicht zijn om een register te hebben van alle verwerkingen. Het niet voldoen kan al leiden tot forse boetes en MS is daar een goede kandidaat voor. Maar daar zullen ook de Faceboeken en Googles van deze wereld mee te maken krijgen.
MS kan deze privacy schending op een aantal manieren oplossen. Maak vooraf aan de installatie inzichtelijk welke gegevens er kunnen worden verzameld indien de gebruiker daar toestemming voor geeft. Geef de gebruiker eventueel de mogelijkheid om vooraf zaken als gebruikersnamen, toetsaanslagen ed. te anonimiseren of zelfs te verwijderen. Ik denk dat niet veel mensen telemetry zullen weigeren, indien dit echt leidt tot een betere ervaring, maar degene die dat we willen moeten deze keuze wel hebben.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee