OM en politie komen nog altijd mensen en expertise tekort voor aanpak cybercrime

In 2017 had de politie volgens afspraak 230 verdachten van cybercrime bij het Openbaar Ministerie moeten aanleveren, maar dat werden er 223. Volgens het Openbaar Ministerie is dit onder meer te wijten aan het feit dat er voor de aanpak van internetcriminaliteit te weinig capaciteit en kennis is.

Het aantal cybercrimezaken dat in 2017 bij het Openbaar Ministerie door de politie is ingeleverd om te komen tot een nadere vervolging van de verdachten, lag op 223, zo blijkt uit het jaarverslag. Dit aantal bleef wel achter op het streefaantal van 230. In 2016 kwam het aantal aangeleverde zaken uit op 171 en in 2015 werden er door de politie 125 reguliere internetcriminaliteitszaken aangeleverd bij het OM.

De norm voor het aantal complexe opsporingsonderzoeken op het gebied van cybercrime die het Openbaar Ministerie in 2017 moest uitvoeren, is wel gehaald. Het moesten er 40 zijn en er zijn in totaal 43 complexe opsporingsonderzoeken daadwerkelijk uitgevoerd. In 2014 waren dat er nog 19, in 2015 in totaal 21 en in 2016 kwam dat cijfer uit op 34.

In 2016 gaf het Openbaar Ministerie al aan bezig te zijn met een inhaalslag om de expertise en de capaciteit voor het bestrijden van cybercrime, zoals computervredebreuk, te vergroten. Het OM geeft nu aan dat het in 2017 nog altijd te weinig mensen en expertise heeft. In 2016 gaf het Openbaar Ministerie in een interne nota al aan miljoenen euro's tekort te komen voor de bestrijding van bepaalde typen van criminaliteit, zoals internetcriminaliteit.

Door Joris Jansen

Redacteur

01-06-2018 • 18:26

91 Linkedin Whatsapp

Reacties (91)

91
85
54
0
0
11
Wijzig sortering
Misschien moeten ze de salarissen wat omhoog gooien. Was laatst nog in het nieuws dat ze graag vrijwilligers willen. Nou sorry hoor maar dit soort werk is gewoon geen vrijwilligers werk.

De beste mensen willen maar ze vooral niet belonen.

[Reactie gewijzigd door Barsonax op 1 juni 2018 18:43]

Anoniem: 998261
@Barsonax1 juni 2018 19:06
Salarissen bij de overheid zijn helemaal niet zo slecht als wat vaak gezegd wordt. Er wordt vaak vergeleken met de best betalende bedrijven in de marktsector. Daarnaast is een full time overheidsbaan 36 uur per week. Als je dan vergelijkt met een bedrijf waar 40 uur de norm is heb je al een verschil van meer dan 10 procent.

Overigens vind ik wel dat je voor topspecialisten de Balkenende norm moet loslaten. Net zoals voor grote overheidsprojecten. Een klein project bij de overheid is vaak qua budget al groter dan wat de meeste bedrijven doen. Dan moet je dus de beste inkopers en projectleiders in dienst kunnen hebben. en moet je daarin niet beperkt worden door het maximale salaris dat een ambtenaar mag verdienen. Idem voor cybercrimespecialisten.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 998261 op 1 juni 2018 19:10]

Daarnaast is een full time overheidsbaan 36 uur per week. Als je dan vergelijkt met een bedrijf waar 40 uur de norm is heb je al een verschil van meer dan 10 procent.
Dan rijst wel de vraag of veel ITers die gewend zijn fulltime ++ te werken (als ontwikkelaar is 50 uur per week in de praktijk heel normaal) wel bereid zijn om 10% salaris in te leveren om korter tegaan werken. Dat zal heel erg van de prive situatie afhangen.
Hoezo is 50 uur per week in de praktijk normaal? Ik zie dat helemaal niet zo vaak als ontwikkelaar eigenlijk. En al helemaal niet bij de overheid. Daar respecteren ze gewoon dat je een contract hebt van 36 uur.

[Reactie gewijzigd door Rutix op 1 juni 2018 23:07]

Anoniem: 890159
@Rutix1 juni 2018 23:37
Bij de overheid en veel grote bedrijven wel ja, maar ik heb veel bij kleine bedrijven gewerkt en daar is onbetaald overwerk vaak de norm. Nog afgexzien van het feit dat veel mensen - gegeven de keus tussen 10% minder uren maar dan ook 10% minder salaris - eerder voor 40 uur zullen gaan.
Bij de overheid en veel grote bedrijven wel ja, maar ik heb veel bij kleine bedrijven gewerkt en daar is onbetaald overwerk vaak de norm. Nog afgexzien van het feit dat veel mensen - gegeven de keus tussen 10% minder uren maar dan ook 10% minder salaris - eerder voor 40 uur zullen gaan.
Het is vaak 40 uur werken obv 36 uur contract dus dik 45 verlof dagen per jaar. Het is net wat je wilt. Elke week 50 uur er uit knallen en met een beetje geluk 2 weken vakantie krijgen, of net iets minder salaris, maar ook minder (werk)druk en meer verlof wat je daadwerkelijk kunt opnemen. Overigens, salaris kun je gewoon over onderhandelen.

Als 50 uur de norm is, zegt dat niet altijd iets over de kwaliteiten van de medewerker, maar ook vaker iets over de houding van het bedrijf.
Overigens vind ik wel dat je voor topspecialisten de Balkenende norm moet loslaten.
Dat is hier niet ter sprake, het gaat om salarissen tot de helft van de Balkenende norm. Het gebrek is niet aan de top maar op de werkvloer.

Ben het overigens wel totaal met je eens dat die norm een enorm probleem is voor de meest complexe projecten. Voor de huidige norm van 233k krijg je niet de meeste ervaren top managers die hun waarde al vele malen bewezen hebben. Geen mensen die bereid zijn zoveel verantwoordelijkheid te nemen. Ik snap best dat 233k voor veel Tweakers (vaak jong en student) erg veel geld lijkt, en in veel opzichten is het dat ook, maar het feit ligt er dat de marktprijs gewoon hoger ligt. Veel ministers die we nu hebben nemen genoegen met een veel lager salaris en dat is niet juist. Het feit dat we nogal eens problemen hebben met de capaciteiten van onze bewindvoerders is naar mijn mening vaak terug te voeren op het feit dat we de mensen die we willen niet kunnen betalen.
Het is onzin dat we geen goede ministers kunnen krijgen omdat we ze niet kunnen betalen. De ministers worden vaak niet gekozen op capaciteit maar op politieke gronden (vriendjes, loyaliteit). Daarnaast is het afbreuk risico voor een minister heel erg groot en dat los je niet op met een zak geld.

Ook wat betreft de 233k. Meer betalen levert niet altijd betere kwaliteit. Ook al laat je dat los, het blijven politieke processen. Daardoor gaat meer mis dan door te goedkope mensen.
Maar 100+ euro per uur ga je er nimmer en te nooit krijgen.
Daarnaast is een full time overheidsbaan 36 uur per week. Als je dan vergelijkt met een bedrijf waar 40 uur de norm is heb je al een verschil van meer dan 10 procent.
Ho, je krijgt ook maar 36 uur per week betaald. Je moet typisch wel 40 uur per week werken. Die 4 uur extra vertalen zich dan in vrije dagen, maar die worden niet betaald.
Laat ik beginnen dat ik het een erg interessante baan vindt en er zo gaan werken was het salaris beter zelfde als als die cybersecurity banen bij de overheid lijkt mij veel interesanter als bij particuliere werkgevers.

Het salaris plafond van wat een hbo medewerker krijgt is wat ik al in mijn eerste jaar bij deze werkgever kreeg.

Daarnaast huren ze de mensen die ze niet aan zich kunnen binden met deze salarissen wel gewoon in voor het drie dubbele van het salaris dat ze zelf aangeven.

Als ze al die it projecten nu is inhouse gaan doen kunnen ze waarschijnlijk het salaris van de it medewerkers verdubbelen.
De instap-salarissen zijn vaak hoger maar de grens is ook sneller bereikt toch?

Collega van mij had laatste iemand van de politie aan de lijn voor een afgerond onderzoek waarin hij (positieve manier) betrokken was. Ze zeiden dat ze graag mensen zoals hem zouden willen hebben en dat hij altijd welkom was voor een gesprek. Echter zij de beste man er direct bij dat dat wat salaris betreft waarschijnlijk geen echt voordeel oplevert; maximale schaal geeft je ongeveer 3100 bruto. Dat verdienen wij nu ook bijna als junior in de private sector. En dan heb je nog geen auto en benefits etc.

Je gaat niet voor het geld bij de politie, je doet het voor de mogelijkheid tot bijdragen aan de maatschappij. Daar krijg je vaak goede mensen mee, niet perse de beste. Na een tijdje gaat geld gewoon een rol spelen, tenminste in mijn wereld wel; groter huis, gezinsuitbreiding, etc.

Bij een event over AI en Cold Cases vroegen ze na afloop ook om wie er als vrijwilliger wil participeren. Dat is een optie die ze hebben; geen geld, wel inspelen op je burgerparticipatie-gevoel. Lijkt me een prima oplossing toch?
Maar bij de overheid zit er amper rek in je salaris. Bij de beter betalende bedrijven, die net zo goed personeel tekort komen, kun je na een paar jaar gewoon verwachten boven het salaris van de top in dezelfde functie bij de overheid te zitten. En dan kun je nog jarenlang rekenen op verhogingen en betere voorwaarden.

Jaartje of 3 overheid en dan weg is vaak nog veel slimmer...

Tenzij je echt ondermaats presteert ben je in de IT toch wel baanzeker. Dus alleen het laagste van het laagste settled voor ambtenaar.
Tenzij je echt ondermaats presteert ben je in de IT toch wel baanzeker. Dus alleen het laagste van het laagste settled voor ambtenaar.
Of misschien is niet voor iedereen het maximale salaris eruit halen de hoogste prioriteit in hun carrière? Persoonlijk heb ik nog nooit een baan genomen vanwege het salaris (natuurlijk wel dat ik geld nodig had), voor mij is zingeving en iets nuttigs toe kunnen voegen aan de maatschappij vele malen belangrijker dan de hoogte van het salaris. Tuurlijk moet je er rond van kunnen komen, maar er zijn genoeg mensen die ambtenaar worden omdat ze ergens in geloven, en niet omdat ze bij beter betalende bedrijven niet aan de bak zouden kunnen komen.

[Reactie gewijzigd door menne op 1 juni 2018 21:00]

Alsof elke IT baan goed betaald? Ja bij banken, verzekeraars en de grotere bedrijven maar mkb betaald gewoon slecht en daar zitten ook genoeg mensen toch? Waarom werken die mensen daar dan? Nou omdat men daar vaak heel veel invloed heeft in hoe een product eruit komt te zien, veel ontwerpvrijheid, mogelijkheden tot zelfontplooiing en een collegiale werkomgeving tussen gelijkgestemden. Geld is maar 1 aspect van wat een mens motiveert. Voor veel mensen is werk niet langer werk als men een hoge mate van vrijheid krijgt toegekend.
Dus alleen het laagste van het laagste settled voor ambtenaar.
Ik ben geen IT'er, maar als ex-ambtenaar (meerdere rijksdelen, zeg maar) vind ik dat je zo'n opmerking eerst even moet herkauwen. Even nadenken voordat je op 'Plaats reactie' klikt.
Loon is relatief laag en secundaire voorwaarden zijn ook niet bijzonder. Lees net zelfs dat deze nog minder gaat worden, minder km vergoeding, 2 uur eigen reistijd bij dienstreizen, etc.
Klopt. Ze hebben mij een aantal keren proberen te poachen.

Ding is: salaris is een stuk minder dan in de commerciële sector. Veel van het werk bevat het kijken en achterhalen van de herkomst van kinderporno (niet echt lekker voor je psyche).
Verder moest je destijds nog de fittest doen (weet niet of dat nog zo is) maar mag je weer geen wapen dragen. Zaken als een leaseauto zijn ook niet normaal, laat staan 1 met blauwe lampen :p.

Verder zit je meestal vast op Driebergen als ik het goed begrepen heb, en natuurlijk normale schaalverdeling dus andere groeimogelijkheden door de CAO. In de commerciele sector kan je makkelijker ineens een hoge opslag krijgen waarbij je bij de politie simpelweg de vooropgezette route moet afgaan.

Infosec betaald veel meer dan de overheid kan bieden. Wellicht dat ze daar vanuit de overheid meer geld in zouden moeten pompen.
In Driebergen zit geen Digitale Recherche voor zover ik weet, in Driebergen zit alleen maar ICT-dienst. Dat is een compleet andere afdeling binnen de politie. Daar zit ik namelijk zelf ook. Die dienst doet dan weer niet moeilijk over thuiswerken, of andere lokatie je werk doen. Dat is bij een Digitale Recherche lastiger.
Over salaris, leaseauto e.d. heb je 100% gelijk. Een leaseauto is voor vrijwel elke functie een no-go.

[Reactie gewijzigd door ed1703 op 1 juni 2018 20:13]

In Driebergen zit het THTC :) Dé digitale recherche voor (inter)nationale onderzoeken.
Anoniem: 310408
@Kecin1 juni 2018 20:16
Een politieman op straat verdient ook niet veel. Ik denk dat je altijd voor een dergelijke baan kiest voor meer dan alleen het geld. De politie kan niet een medewerker veel meer betalen dan een ander, daar zal nooit was aan veranderen. Maar ze hebben van mij twee medewerkers weten te headhunten en die waren verdomd goed. Beiden deden het voor iets minder geld maar iets meer overtuiging.

Ik heb daar veel respect voor. De Nederlandse IT politie heeft dit jaar een aantal malen het nieuws gehaald (wereldwijd!) met uitstekend werk. Van het neerhalen van botnets tot het overnemen van sites die niet zouden moeten bestaan en zo veel illegale gebruikers de stuipen op het lijf jagen.

Natuurlijk zou het goed zijn als ze ook achter die boef aangaan die je een iPhone wilde verkopen en die niet leverde. Maar vaak heb ik het gevoel dat de koper wel erg naïef was (en dat verzekering of Credit card company er voor opdraait) en altijd heb ik het gevoel dat er wel grotere vissen te vangen zijn. Als land hebben we gewoon niet voldoende geld over om alle misdaad tot de laatste steen te vervolgen. De politie en rechtbanken, advocaten et etc zouden verveelvoudigen. Dat is denk ik niet iets wat we moeten willen. Allemaal wat meer nadenken en niet bij sites kopen zoals Marktplaats die geen review systeem kennen zou een hele hoop uitmaken. Ik kan met goed voorstellen dat de politie diep moet zuchten als er weer iemand aangifte komt doen van een fraude op Marktplaats.
Anoniem: 636203
@Kecin1 juni 2018 22:19
De salarissen zijn helemaal niet slecht voor gemiddelde kantoormedewerkers. Probleem is dat ICT specialisten / ontwikkelaars in dezelfde schalen als 'administratief personeel' worden geplaatst en die kunnen in het bedrijfsleven (veel) meer krijgen.

Dat is echt zonde. Ik denk dat als men bij de overheid de schalen voor specialistisch personeel aanpast dat ze veel meer goede mensen kunnen binnenhalen.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 636203 op 3 juni 2018 00:20]

Veel van het werk bevat het kijken en achterhalen van de herkomst van kinderporno

Ik denk dat je dat overschat. Als je de berichten leest dan zie je dat ze zoeken naar criminaliteit met een soort centrale server. Dat kan een filehoster zijn waar bestanden gedeeld worden, of een server op het Tor netwerk wat gebruikt wordt voor kinderporno of drugs/wapens etc. Het doel is altijd het identificeren van de gebruikers en het in beslag nemen van de servers.

Alles wat in beslag genomen wordt gaat naar het NFI. Alle leesbare mediadragers worden uitgelezen en geanalyseerd. Daat gaat van een SD kaartje via een harddisk naar een telefoon. Daar hebben ze databases met alle hashes van bekend beeldmateriaal en een tool genaamd photodna om gewijzigde afbeeldingen (watermerk, verkleinen, zwart-wit maken) te kunnen herkennen. Het enige wat dus door een rechercheur bekeken moet worden is alles wat nog niet bekend is. Daarvan willen ze weten wie het slachtoffer is, wie de daders zijn en wie de beelden maakt en online brengt.

Dat is uiteraard niet goed voor je psyche, maar dat geldt ook voor een moordonderzoek. Maar zoals ik zei, dat is een deeltje van het werk. Digitaal inbreken en het identificeren van admins, users en machines is waarschijnlijk een veel groter deel van het werk.

[Reactie gewijzigd door asing op 2 juni 2018 00:15]

Anoniem: 479654
@2green1 juni 2018 22:25
Lonen bij de overheid laag? Nou dan moet jij maar eens kijken wat het mkb zijn personeel biedt, daar is de overheid nog een hele gulle gever bij hoor. Voor de meeste technische functies houd het bij 4500 euro wel op in het bedrijfsleven (HBO/TU ingenieur). MBO komt vaak niet boven de 3000 en de secundaire voorwaarden zijn vaak een heel stuk slechter als bij de overheid.
Ik en vele hoger opgeleiden met mij zijn het helaas niet met jou eens. Tevens geeft de politie organisatie zelf ook aan dat ze geen personeel kunnen vinden. Als ik jou mag geloven kunnen ze geen personeel vinden, ondanks dat ze meer betalen dan het bedrijfsleven en betere secundaire voorwaarden hebben?

Dat wat ik zelf zie is eenvoudigweg slechter.

p.s. als ik de media mag geloven zijn ze net weer begonnen (opnieuw) de secundaire voorwaarden verder naar beneden bij te stellen.
Anoniem: 479654
@2green4 juni 2018 11:28
Niet alleen de politie of overheid heeft moeite met het vinden van gekwalificeerd personeel, dat probleem bestaat over het hele spectrum. Echter je ziet vrijwel nergens een verbetering van salarissen of secundaire voorwaarden.
Dat zou kunnen, maar dat was niet waar we het oneens over waren.
Misschien moeten ze de salarissen wat omhoog gooien. Was laatst nog in het nieuws dat ze graag vrijwilligers willen. Nou sorry hoor maar dit soort werk is gewoon geen vrijwilligers werk.

De beste mensen willen maar ze vooral niet belonen.
Precies. Dit is bijna niet te winnen. Je hebt hoogopgeleide, goede mensen nodig die ergens anders gewoon makkelijk legaal veel meer verdienen. Daar tegenover kunnen de criminelen flink uitgeven aan deze lucratieve handel en trekken zo automatisch "goede" mensen aan door marktwerking. Doet me denken aan Mexico toen de special forces erachter kwamen dat ze ergens anders misschien wel veel meer konden verdienen...
Tja, ik weet niet wat mensen hier verwachten van een salaris binnen de politie, maar je hebt het wel over belastinggeld. Marktconform gaan betalen is gewoonweg door beslissingen (budget, cao en regelgeving salarisschalen) uit Den Haag (= Korpsleiding en Politiek) niet mogelijk.
Als je significant minder loon en secondaire arbeidsvoorwaarden aanbiedt, moet je ook niet verbaasd zijn als de beste mensen elders gaan werken, mensen gedemotiveerd raken en dergelijke. En dan krijg je uiteindelijk een stuk minder effect per euro belastinggeld.

Voor parkeerwachters zal het minder uitmaken maar bij IT-specialisten wil je niet iemand die er maar een beetje met de pet naar gooit, ongemotiveerd is en met zo min mogelijk moeite een eventuele verplichte bijscholingscursus doet. Dan kun je beter één 'dure' fanatiekeling hebben dan twee halve zolen.
Anoniem: 890159
@ed17031 juni 2018 21:43
Tenzij je in de ondernemingsraad zit natuurlijk, dan kan het niet op: https://nos.nl/nieuwsuur/...eer-naar-boven-komen.html
Het is natuurlijk al een probleem dat ze niet voldoende kennis hebben, maar ze hebben ook niet voldoende capaciteit. Niet voldoende capaciteit is een budget questie, welke er al niet is voor voldoende capaciteit, laat staan een loonsverhoging...
Anoniem: 479654
@Barsonax1 juni 2018 22:12
Salaris en voorwaarden zijn bij de overheid niet het probleem, het grootste probleem is de mentaliteit die bij iedereen elke vorm van motivatie om zeep helpt.
Naar mijn inziens gaat het op meerdere vlakken gewoon fout. Ik heb meerdere malen de advertenties gezien en "projecten" die worden gestart om mensen te werven. Men moet het eigenlijk hebben van bepaalde personen die het "voor het goede doel" willen gaan doen.
Eigenlijk word je lekker gemaakt over hoe tof en goed het allemaal wel niet is, maar daadwerkelijk daar werken?

Ik heb eens inhoudelijk naar wat vacatures gekeken. De standplaatsen zijn: Zwolle, Enschede, Nijmegen, Apeldoorn, Arnhem.

Met alle respect naar iedereen daar uit de buurt: Het is de achterhoek als het gaat om IT & innovatie. Je kan een lange discussie houden maar het mist gewoon belangrijke plaatsen in Nederland waar (ook) vakmensen zitten: Rotterdam, Amsterdam, Den-Haag.

Nou, stel we negeren dat nog; dan kom je dus in een salarisschaal terecht wat in feite een belediging is voor je skills en kunnen. Ja prima, 4200,4800 is veel geld. Iemand met die expertise en kennis kan het dubbele verdienen.

We kunnen wel bedrijven inhuren voor bepaalde zaken (ik noem een FoxIT) waarbij je iemand voor 10 uur kan inhuren waarmee je eigenlijk 1 FTE kan bekostigen per maand. Dat doen we wel weer. Idem met al die advertenties en events.

Serieus, investeer al die onzin eromheen voor een gedegen salaris en een pand in het westen van het land.
maar het mist gewoon belangrijke plaatsen in Nederland waar (ook) vakmensen zitten: Rotterdam, Amsterdam, Den-Haag.
Denk eens buiten de randstad, want als je daar woont ben je gewoon het dubbele kwijt aan woonlasten dan elders. DE high tech omgeving van Nederland zit rondom Eindhoven.
Ja, "high-tech" misschien maar er is een reden dat veel "internet" dingen rondom Amsterdam zitten.. Daar is de connectiviteit. AMS-IX om maar iets te noemen.
Ik wilde niet de discussie gaan voeren over waar het in Nederland nu beter is, maar het slaat nergens op dat alle standplaatsen in het Oosten zitten. Doe dan gewoon Eindhoven, Amsterdam, Rotterdam, Utrecht, Groningen en wellicht nog ergens anders.
En is die AMS-IX zo belangrijk bij politie onderzoeken? Daar gaat de data de Noordzee in, misschien interessant voor de AIVD.
Nou, AMS-IX is op zichzelf misschien niet zo ontzettend superduper belangrijk, maar hier geldt denk ik -- net zoals dat voor al het 'algemene' politiewerk ook geldt -- dat je logistiek nu eenmaal het beste zit dicht bij waar je het meeste onderzoek moet doen. Je zult als digitaal rechercheur betrokken raken bij invallen, doorzoekingen, aanhoudingen, en nog veel meer. Het is dan gewoon ook niet fijn als je om 0600 in Rotterdam moet zijn vanuit Zwolle of Enschede, en dan ook nog geacht wordt scherp te zijn.

Het is gewoon logisch vanuit meervoudig oogpunt om dicht bij je grote bevolkingsconcentraties te bevinden in een dergelijke functie.
Wist je dat je dat soort werk gewoon remote kunt doen?

Enschede en Eindhoven hebben technische universiteiten, met masters dedicated aan cybersecurity. De lonen in het oosten liggen lager omdat de kosten hier gewoonweg lager liggen. Met zo'n 'laag' salaris houd je in Enschede meer over dan in de randstad, en is je salaris dus eigenlijk hoger.
Ik denk dat je niet geheel beseft wat een digitaal rechercheur voor zijn kiezen krijgt, en netwerkbeheer en systeemadministratie verwart met een recherchefunctie met getrokken wapen op een pd.

Daarbij komt nog dat de kostenbesparingen niet bij de werknemer liggen, maar bij de werkgever. Jij betaalt namelijk gewoon dezelfde inkomstenbelasting met dezelfde (ouderwets uitgedrukt) vrije voet.
Maar rond Eindhoven hebben we wel erg goede internet aansluitingen tot in de kleine dorpen. En betaalbaar.
Probeer dat maar eens in A'dam te regelen.
Dat. Plus, Eindhoven heeft ook een eigen IX. Die staat nog in de kinderschoenen, maar dat zal de komende tijd gaan veranderen. En waarschijnlijk ook vrij rap.
Wat bedoel je met IX? Ik weet dat BRE/EFX goede koppelingen hebben naar o.a. NDIX.
Bedoel je dat er dus ook een koppeling komt met Amsterdam IX?
Volgens ingelichte bronnen is dat wel het plan ja ;)
Standplaats is maar een onderdeel, uiteindelijk zullen de meesten toch naar het geld kijken.
Sterker nog als jij in amsterdam wil wonen en werken zul je ook veel moeten verdienen.

Kun je hetzelfde buiten de randstad verdienen, huizen goedkoper, je houdt gewoon meer over.

Afgezien van meer overhouden, de overheid is dom bezig. Ze willen als vast kosten geen hoge bedragen betalen voor kennis. Dus huren ze het in bij andere bedrijven en moeten dan een veelvoud betalen. Het kromme is dat dat wel betaald mag worden omdat het extern is maar als het intern is mag het niet betaald worden.

Dat kromme denken moet eens overboord gezet worden. Men moet kijken kosten baten en betekend dat 2x meer betalen dan nu dan doe je dat gewoon. Maar goed je hebt dan ook niet de beschemring van een ambtenaar. Niet functioneren hup eruit.

Helaas denken vele hier in Nederland te bekrompen en is geld verdienen een vies woord, laat staan als de overheid mensen vergelijkbare bedragen gaat bieden als het bedrijfsleven. Onder de streep is het echter gewoon kost bate analyse. als het meer opbrengt mag het ook meer kosten.
Dat argument --en je hebt een aantal sterke punten!-- gaat het in het land van dominees (citaat van toen-koningin-nu-prinses Beatrix) niet redden.
klopt in een land met vele bekrompen gedachtes gaat het idd niet lukken dus blijven we achter de feiten aanlopen.
Welke van de huidige openstaande IT-vacatures zouden volgens jou dan makkelijk 8k opleveren in het bedrijfsleven? Ik heb eens gekeken op die vacaturesite van de politie, maar ik zie echt geen functie die dat soort bedragen oplevert in de commerciële sector.
Je verhaal klopt aardig hoor, maar je doet nu voorkomen dat de digitaal rechercheurs alleen vanuit Oost Nederland moeten komen. Digitaal rechercheurs zitten overal, maar momenteel staan er alleen vacatures open voor de Eenheid Oost Nederland.
Hoewel we een nationale politie hebben, wordt er nog steeds veel gewerkt vanuit de 11 eenheden die er zijn, waarvan Oost Nederland er dus 1 is.

Er zijn veel vacatures geweest door heel Nederland, maar kennelijk zijn daarvan nu de meeste gevuld, met uitzondering van Oost Nederland.
Anoniem: 1076709
1 juni 2018 18:35
Ik vind dat ze meer geld zouden moeten steken in "internetoplichters".
}:O
Kleine kanttekening: veel slachtoffers van internetoplichters is zelf ook wel wat te verwijten. "Nieuwe" producten voor spotprijzen zou alle alarmbellen moeten laten rinkelen.
Gewoon goed opletten met wie je zaken doet, de politie is er niet om op kleine kinderen te letten. Er zijn wel enkele zaken van geraffineerde oplichting die politie inzet vereisen maar het overgrote deel van de slachtoffers is gewoon heel erg naief en te goed van vertrouwen geweest.
daar ben ik het mee eens. ik heb ooit aangifte gedaan van oplichting op marktplaats (klein bedrag). kreeg doodleuk een bericht terug van "we hebben onvoldoende bewijs" als ze echt de moeite zouden doen kunnen ze via het rekening nummer in contact komen met de katvanger. en via de katvanger bij de oplichter terecht komen. maar katvangers zijn volgens de politie zielig en weten van niks zogenaamd. echt dikke onzin. ze hebben er gewoon geen zin in. misdaad loont gewoon in nederland. overigens valt marktplaats ook te verwijten dat ze geen rating systeem hebben zoals ebay en aliexpress bijvoorbeeld dat wel hebben.

[Reactie gewijzigd door ds65ag5g5as78a op 1 juni 2018 18:57]

Ik heb 2 weken het zelfde gedaan voor oplichting ( ook een klein bedrag) via marktplaats.
Ik had nul verwachtingen en aangifte gedaan uit principe, maar ze zijn er serieus mee bezig. De account van de persoon is geblokkeerd en ze doen onderzoek.

Ik ben het helemaal met je eens het is belachelijk dat marktplaats geen review systeem heeft. Dat zou zoveel ellende, tijd en geld schelen.
Anoniem: 310408
@kaaas1 juni 2018 20:05
Ik ben het helemaal met je eens het is belachelijk dat marktplaats geen review systeem heeft. Dat zou zoveel ellende, tijd en geld schelen.
En daarom zou niemand daar iets moeten kopen en verkopen. Het een directe keuze van ze om het niet te doen omdat ze dan omzet verliezen.
speurders idem dito. Heb een tijdje samen met nog iemand autohandelaren die oplichters bleken aangeven bij speurders, de advertenties waren duidelijk herkenbaar en zouden dus relatief eenvoudig ondervangen kunnen worden. Reactie Speurders, wij kunnen er niets mee want er is geen bewijs. Dit aangeven bij de overheid (lees politie) heeft ook geen enkele zin. Er zit gewon veel te weinig ICT kennis bij de overheid en dat is echt niet alleen bij de politie zo helaas.
En de ingewikkelde onderzoeken kunnen ze beter staken dat zoeken bedrijven of instellingen die getroffen worden zelf maar uit. Capaciteit om drugshandelaren die tor gebruiken om met klanten te communiceren kan ook omlaag want aan gewone straatdealers wordt ook bijna niets gedaan.

Maar ja dan wordt het voor de jongens en meisjes natuurlijk wel een stuk minder leuk als er tijd besteed moet worden aan simpele zaken die gewone burgers treffen.
Tsja, ze zijn er qua organisatie ook gewoon niet geschikt voor. De hiërarchie, mentaliteit en middelen zijn allemaal negatieve aspecten die voor de mensen die iets kunnen betekenen tegen cybercrime gewoon geen echt werkbare omgeving maken.
Anoniem: 998261
@johnkeates1 juni 2018 19:07
Want? Of heb jij het romantische beeld in films en series voor ogen? Het is niet veel anders dan bij de meeste bedrijven. Daarnaast heb je als rechercheur domweg te maken met wettelijke kaders, om te voorkomen dat je onderzoek waardeloos is en de verdachte wordt vrijgesproken.
Ik heb met diverse mensen van high tech crime gepraat, met mensen die ambitie hadden in de richting van cybercrime in het algemeen en ook agenten die daar helemaal niks mee te maken hadden, en allemaal gaven ze het beeld van een organisatie die niet slagvaardig is, vooral bezig is met traditionele processen, en door het gebrek aan schaalvoordeel voornamelijk achter de feiten aan loopt. Dat het een instantie is die afhankelijk is van de algemene structuur van de overheid helpt ook niet echt mee.

Het is ook niet alsof ze het zelf niet willen, maar toen ik op de politie academie rondliep werd het al wel heel snel duidelijk dat de doelen van de mensen die de touwtjes in handen hebben weinig met IT te maken hebben. Het gebrek aan goede eigen R&D maakt het ook weinig praktisch om achter nieuwe-stijl cybercriminelen aan te gaan door dat ze zelf niet over de kennis beschikken om er wat mee te doen. En dat zal nog wel zo blijven zolang het gebreik aan vrijheid, gebrek aan zelfsturing en verplichte hiërarchie in stand is. Je kan prima de wet volgen en bewijs produceren dat rechtsgeldig is zonder dat je rechten en macht aan arbitraire titels en benoemingen koppelt. Autoriteit proberen te forceren werkt op die manier in de IT niet, en daarom verschijnen er dit soort berichten in de media. Waar je zonder cyber prima met grof geweld en hard werken de fouten die een verdachte crimineel maakt kan gebruiken om in de rechtbank een 'schuldig' te halen in plaats van vrijspraak om dat de cybercrimineel meer en/of betere kennis en middelen heeft dan de cyber-politie.
Anoniem: 479654
@johnkeates1 juni 2018 22:15
Helemaal gelijk, techneuten moet je een zekere bewegingsvrijheid geven om hun werk te kunnen doen. Als je die te ver inperkt is het gedaan met de creativiteit en de motivatie. Het is geen standaard werk wat in standaard protocollen gegoten kan worden.
"Marktconform Salaris"

ze hebben het geld wel voor dure consultants die 5-10 keer meer kosten dan een vaste dienst medewerker, maar de salaris van de vaste medewerker en potentiële nieuwe medewerkers omhoog, nee dat doen we niet!
ze hebben het geld wel voor dure consultants die 5-10 keer meer kosten dan een vaste dienst medewerker
Het is een negatieve spiraal die ik keer op keer terug zie, met name bij de (semi)overheid. Door bezuinigingen is er niemand meer intern met de juiste kennis, dus moet die extern worden ingehuurd tegen hoge tarieven. Daardoor is er minder geld voor vaste medewerkers en verdwijnt alle kennis uit de organisatie. Hoe minder kennis er intern is hoe moeilijker het wordt om de juiste externe krachten in te huren. Zo wordt de organisatie steeds minder efficient.
Het probleem is groter. Niet alleen de politie heeft te weinig expertise en mankracht, maar dat gaat de hele rechtsketen door. OM, rechterlijke macht, reclassering.

Tien jaar geleden hebben ze de boot gemist. Nu proberen ze het schip te rechten in een van de lastigste arbeidsmarkten die er is.

Sterkte, want de private sector kan maar beperkte dingen doen, vooral preventief en defensief. Maar voor vervolging en de aanval inzetten op cybercriminelen heb je overheidsbevoegdheden nodig.

Wat dat betreft heeft het bedrijfsleven ook echt baat bij een betere politie, want de kosten om cybercrime tegen te gaan en de schade zijn niet mals.
Haha, ja er wordt al jaren bespaard op de politie door de vvd, ze zijn ongelovelijk onderbemand, dan heb je nog het fiasco van de nationale politie, de c2000 beerput ( wiens vriendjes project is dit geweest) wat meer dan 200 milj heeft gekost en nu al aan vervanging toe is...Niet politieagenten die de top vd leiding binnen zijn gedrongen, managers met enorme jaarsalarissen en declaratie budgetten, die zuigen al wat er nog is op ...
Ach, zolang de overheid met beleid komt in de trant van: ''Cybercrime is een groot probleem. Daarom wordt er volgend jaar 10 miljoen uitgetrokken voor bestrijding'', is een capaciteitstekort natuurlijk onvermijdelijk.

En wat betreft het kennistekort: dit is bij vrijwel alle ministeries een probleem. Toptalenten kiezen massaal voor het bedrijfsleven en geef ze eens ongelijk.
Ik denk dat er niet zozeer een tekort aan mensen is, maar eerder een verkeerde wervingsprocedure.
Er zijn zat gedreven jongelui die na hun MBO ICT graag bij de overheid (waaronder dus politie) zouden willen gaan werken, maar er wordt hen geen kans geboden door de torenhoge eisen zoals een afgeronde HBO/Universitaire opleiding. Als je de goede MBO'ers er tussenuit plukt kun je hen met wat interne, gerichte opleiding prima voorbereiden op het werkt en het scheelt je op langere termijn ook nog eens aardig wat centen.
Dit is in mijn ogen het probleem, die hoogopgeleide lui hebben juist geen interesse in klusjes voor de overheid, MBO'ers worden vanaf het begin al doorgestreept en zo krijg je een eindeloze lus.

[Reactie gewijzigd door 454232 op 2 juni 2018 01:11]

Dit ^, je slaat de spijker op zijn kop.
Tegenwoordig zie je dit heel veel. En ja, DIT is het probleem idd.
Gelukkig ben ik niet de enige die zo denkt.
Ik denk zelf dat Den Haag capaciteit verwart met bevoegdheid. Minder mensen meer macht geven maakt hen niet productiever - ze krijgen enkel een grotere discretionaire ruimte om in te verdwalen. Een zaak rond krijgen is ook onderzoek werk, details afkaderen. Meer bevoegdheden helpen daar niet bij.

En dat het bedrijfsleven betere voorwaarden biedt (die op hun beurt weer achterlopen t.o.v. andere west Europese landen) dan de overheid, dat helpt natuurlijk ook niet.

[Reactie gewijzigd door Kuusje op 2 juni 2018 11:59]

Er is maar een kleine groepje die sinds Van TRaa met succes meer macht weet te krijgen en deze voor hun eigen doeleind "gebruikt".

De doorsnee politieman is daar totaal niet mee bezig.

Weet je dat in een stad van bijna 250.000 inwoners er door de weeks (geen horeca avonden) 's nachts maar 2 units beschikbaar zijn (2 mensen in 2 auto's).

Er is structureel iets mis, maar misschien moeten mensen uit de politiek eens in normale wijken gaan wonen zodat ze dat ook van nabijheid kunnen ervaren en er eens iets aan gaan doen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee