Door Luke van Drie

Teamlead Mediateam

Polderpioniers - De baanbrekende chips van Bram Nauta

01-11-2015 • 06:00

111 Linkedin Whatsapp

Polderpioniers is terug! In deze eerste aflevering gaan we op bezoek bij chiparchitect Bram Nauta. Eind jaren tachtig ontwerpt hij een schakeling die later onmisbaar is voor heel veel elektronica en inmiddels zijn eigen naam draagt: de ‘Nauta’-schakeling. Bedrijven als Nokia, Ericsson en Texas Instruments gebruiken zijn ontwerp en gebruiken deze in mobieltjes, televisies en andere elektronica.

Tegenwoordig is Nauta hoogleraar Integrated Circuit Design aan de universiteit Twente. Samen met zijn team van studenten en collega’s werkt hij dagelijks aan nieuwe technische uitdagingen op het vlak van draadloze communicatie. Zo gaan mobieltjes dankzij zijn ontwerpen zuiniger met energie om, neemt de snelheid van datatransport toe en is het signaal beter.

Reacties (111)

111
111
89
2
0
2
Wijzig sortering
Voor geinteresseerden, hier nog een gaaf achtergrondartikel van de Volkskrant: http://www.volkskrant.nl/...et-analoog-zijn~a3558035/
Ook leuk: Hoe Bram met een flink grote schroevendraaier een Nokia Motorola-telefoon te lijf gaat.

https://www.youtube.com/watch?v=cIAcBXUVwbs?t=6m0s
(op precies 6 minuten)

[Reactie gewijzigd door barchettanl op 5 december 2015 19:50]

Heel erg vet! :) Tof ook dat het in zoveel apparaten is gebruikt, daar mag je zeker trots op zijn.
Wel jammer dat ie er zelf, op dat gebied dan, niets aan heeft overgehouden. Hoeft geen miljonair te zijn, maar als je zoiets uitvindt mag je wel *wat* verdienen aan je creatie. Maar mooi om te horen dat z'n naamsbekendheid voor hem in ieder geval al voldoende is! :)

... En daarover gesproken, en dit is enigszins zwevend tussen on/offtopic in, vind ik het toch wel weer raar dat zo iemand geen wikipedia entry heeft ofzo. Je ziet artikelen voor complete nobodies met 2 a 3 regels tekst, maar iemand die zo'n schakeling bouwt (en ja, ik weet hoeveel tig verschillende schakelingen er zijn. :P Maar als hij zo heel veel gebruikt wordt, dan is ie noemenswaardig.) en goed bekend staat in dit wereldje krijgt dan weer niets. Blijf 't raar vinden. :)

Anyway, leuke video weer! Vind deze filmpjes altijd erg interessant.
Klasse! En dank aan dhr. Nauta voor de leuk info en 't mini-college.
... En daarover gesproken, en dit is enigszins zwevend tussen on/offtopic in, vind ik het toch wel weer raar dat zo iemand geen wikipedia entry heeft ofzo. Je ziet artikelen voor complete nobodies met 2 a 3 regels tekst, maar iemand die zo'n schakeling bouwt (en ja, ik weet hoeveel tig verschillende schakelingen er zijn. :P Maar als hij zo heel veel gebruikt wordt, dan is ie noemenswaardig.) en goed bekend staat in dit wereldje krijgt dan weer niets. Blijf 't raar vinden. :)
Die schone taak is voor jou denk ik.

edit:
Hij zegt zelf dat bedrijven hem weten te vinden en een zak geld meebrengen voor onderzoek in ruil voor de patenten. En jij denkt dat hij hier niks aan overhoud? LOL

[Reactie gewijzigd door dezwarteziel op 1 november 2015 14:19]

in principe hij zelf niet. Volgens de regels van de UT kun je prima klanten binnenhalen die een contract hebben met je faculteit (en via de faculteit met je vakgroep), en daar wordt je onderzoeksgroep beter van. Dat is ook prima want zo blijven we in business als universiteit. Maar hij persoonlijk wordt daar niet beter van.
Ik denk dat het handiger is om een artikel te beginnen met de titel "Nauta’s Transconductance Element" ipv "Bram Nauta".
Beide natuurlijk.
"LOL", ietsjes beter lezen. ;)
Ik merk zelfs nog specifiek op wat hij heeft gezegd. :)

Maar nee, ik ga geen wiki schrijven; heb geen verstand van deze materie dus dat mag iemand anders doen die er recht en eer aan kan doen. :)
is al voor je gedaan: https://nl.wikipedia.org/wiki/Bram_Nauta

(maar niet door mij)

[Reactie gewijzigd door Rhitik op 2 november 2015 16:47]

Klopt, maar er is niets dat je tegenhoudt om een Wikipedia-entry aan te maken natuurlijk :)
Wel jammer dat ie er zelf, op dat gebied dan, niets aan heeft overgehouden.
Hij is hoogleraar. Dat zal wel iets meer beuren dan minimum-loon. Zonder zijn Nauta-schakeling was hij waarschijnlijk geen hoogleraar geworden. Bovendien geeft hij het zelf aan: hij verkiest de academische vrijheid boven meer salaris in het bedrijfsleven.
... En daarover gesproken, en dit is enigszins zwevend tussen on/offtopic in, vind ik het toch wel weer raar dat zo iemand geen wikipedia entry heeft ofzo.
Je hoeft niet alleen maar in de Wikipedia te kijken. Er zijn andere bronnen op het Internet.
https://icd.el.utwente.nl/persons/?id=6

Geboren in 1964. Een fantastisch jaar ! :)
Maak een account op wikipedia, een schrijf een entry.
Je kan altijd zelf een artikel schrijven op Wikipedia :)
Anoniem: 28739
1 november 2015 10:38
Je hoort op tv normaal nooit iets over deze pioniers. Het is meer een ode aan filmsterren, politici, muzici, etc... En dat terwijl deze mensen een veel meer hebben betekend in de huidige samenleving.
Het is meer een ode aan filmsterren, politici, muzici, etc...
Was het maar waar. Die mensen doen tenslotte toch iets (ze maken films, muziek, politiek). Wat je tegenwoordig vooral op TV ziet, zijn mensen die al op TV waren. Die bekend zijn van TV. De ene talkshow-host die een andere talkshow-host interviewt. Kijk eens naar Pauw, Jinek of Tan. De helft van hun gasten zijn altijd andere tv-bekendheden. Die nooit iets gepresteerd hebben, behalve dat hun kop regelmatig op TV is.
Ik kan die lui niet meer luchten of zien. Dat is samen met alle irritante reclames de reden dat ik sinds mijn decoder kapot is geen TV meer kijk. Ik vind het gewoon die 100 euro voor een nieuwe decoder meer niet waard.
Nutteloze mensen als Paris Hilton worden meer in de spotlight gezet, omdat bedrijven daar nog dingen aan kunnen verdienen via kleding, geurtjes, tasjes blabla etc. Het is reuze leuk, maar ze kunnen geen schooltasjes voor kinderen verkopen met "Bram Nauta" erop :P
Ze doen waar ze geld aan kunnen verdienen, niet degene die eigenlijk meer bekendheid of aandacht verdienen helaas.
Cultuur heeft meer implact op een samenleving dan wat dan ook.
Super cool.

Vooral het zwembad verhaal zo lekker nuchter _/-\o_ . Je ziet het helemaal voor je :D :D :D ..

Respect hoor.
Welbekend fenomeen met creativiteit is dat het overal plaats kan vinden. Vaak juist als je er niet op focust (bijv. op je werk). Beter om een wandeling te maken of -blijkbaar- te gaan zwemmen ;) :)
Dat het gros nog steeds 8 tot 1x uur op een werkdag achter een computer zitten he...

Af en toe snap ik er geen tierelier van
De paar originele ideeen die ik ooit gehad heb in mijn leven kwamen ook niet terwijl ik achter een buro met een computer zat. 's Morgens onder de douche is een goed moment. Dan komen alle ideeen die je de vorige avond hebt gehad versneld in versimpelde vorm voorbij razen. Het perfect moment dat alles opeens samen kan vallen. Of in de auto (wel wat linker, omdat je je aandacht voor het verkeer kunt verliezen). Ik heb ooit een paar maanden 2x per week baantjes getrokken in het zwembad. Dat is zeker ook een plaats waar je je gedachten kunt laten dwalen.

De beste dingen worden niet altijd achter een buro, of om een vergadertafel bedacht. Ik vind dit nog steeds een mooi verhaal:
http://www.computerhistor.../the-two-napkin-protocol/
Alle routers op het Internet kunnen de weg vinden vanwege het Border Gateway Protocol (BGP). Dat protocol is ergens in 1989 verzonnen door twee engineers. Tijdens de lunch. Ze wilden notities maken, maar hadden geen papier bij zich. Dus schreven ze twee servetjes vol ! Die 2 servetjes waren de basis voor Internet-wide routing. Gelukkig zijn ze bewaard gebleven. De servetjes hangen nu ingelijst ergens in een museum in Silicon Valley.
Wauw: mavo -> havo -> vwo en dan nu prof. dr. ir.
Knap! Petje af!
Mooi om dat ook eens aan al die recruiters van multinationals te laten zien die nog steeds menen dat mensen die een andere route dan direct VWO-WO hebben gevolgd niet goed genoeg zijn.
Het probleem is de Cito toets. Als 12 jarige word je even beoordeeld op je kunnen. Heb genoeg in mijn vriendengroep die van MAVO naar HAVO/VWO combiklas zijn gegaan. En daarna VWO. Ken er ook genoeg die van VWO heel hard terug zijn gevallen op MAVO of lager. Gebrek aan intelligentie? Misschien, gebrek aan interesse. Ook misschien. Vaak combinatie van aspecten.

Sommige kinderen zijn hoogbegaafd, begin jaren 90 werd hier amper naar gekeken. Als je niet meekon met de rest, vaak ook op sociaal vlak. Werd je al snel op lager niveau ingezet. Wat heeft sociaal vlak hier nu mee te maken. Sommige trainen deze nooit, andere pas in een veel later stadia.

Daarom vind ik het ook zo slecht dat het MAVO bij het VMBO is samengevoegd. En je ook bijna nooit meer combinatieklassen ziet.
Dan kan ik ook zeggen dat het probleem docenten zijn: Ik ken ook iemand bijvoorbeeld die volgens d'r groep 8 docente misschien VMBO praktijk aan zou kunnen, en die uiteindelijk vanwege CITO wel Havo-VWO mocht beginnen, en gewoon via VWO een universitaire opleiding zonder vertraging heeft afgerond.
Het is een combinatie van dingen, leraren en cito. Dus er moet gewoon iets bij komen, men moet over hele basisonderwijs getest worden, hoeven geen cito toetsen te zijn jaarlijks. Maar het mag nooit zo zijn dat een groep 8 leraar even de pik op je heeft, of je een klote jaar hebt omdat je iedere dag gepest wordt en de cito toets maakt om zo snel mogelijk naar huis te kunnen.

Nee er is echt wel wat verbeting te behalen binnen ons huidige systeem.
Idem voor een nicht van m'n vriendin. VMBO volgens haar lerares. CITO wees echter heel wat anders uit (VWO) maar madame bleef bij haar VMBO advies.

Rara......inmiddels zit ze op een universiteit en heeft ze het geluk dus gehad dat haar moeder er toentertijd strak op heeft gezeten.

Over cito's: vanaf groep 3 heeft mijn dochter die al (nu 9jr). Hartstikke pittig wat ze vandaag de dag allemaal op een basisschool krijgen.
Wat is het alternatief? Als er 1 bezwaar si tegen de Cito-toets, dan is het wel hoe lang we ermee wachten.

Fundamenteel is het probleem dat niet iedereen even snel leert. Op de basisschool negeren we dat probleem nog. De zwakkeren lopen op hun tenen en de de slimmeren vervelen zich. Beiden is niet goed. Waar het echt problematisch wordt, is als die verveling niet opgepikt wordt. Dan heb je inderdaad hoogbegaafden die op de MAVO eindigen. Zonde.

Natuurlijk blijf je sowieso het probleem houden dat de Cito toets niet kan voorspellen of je het VWO wel kunt volhouden, ook al heb je het talent. Ik heb van dichtbij gezien wat weed kan doen - van VWO naar MAVO. Maar ook andere oorzaken kunnen een terugval tot gevolg hebben. Dat is allemaal geen argument tegen de Cito toets.
Er moet vanaf dag 1 gekeken worden, niet alleen de cito. En wiet erbij halen is een non argument, genoeg vrienden gehad die iedere dag aan de wiet zaten en probleemloos door t vwo gingen zonder ook maar enige moeite te doen.
Dat. Een kind zit 8 jaar op een basisschool. Je kan niet een momentopname maken en daarmee de toekomst van het kind bepalen. Je moet het advies van de school als uitgangspunt nemen, en alle resultaten mee laten wegen om een conclusie te trekken welk niveau een kind aankan.
Check. Voordat ik de Cito deed waren we gaan kijken bij een VMBO elektrotechniek opleiding. Want daar was ik altijd al in bezig, dingen repareren, beetje lassen etc.
Toen bleek dat ik een gedeelde 1e plaats had in onze klas qua cito :D Havo zou ik tot de beste behoren, VWO middenmoot ofzoiets.
Toen kwam ik dus op de HAVO/VWO, en bleek Duits en Frans echt een barriere voor mij te zijn, en de rest was flink blokken.
Toen dus het 2e jaar naar de Mavo gegaan, dat ging allemaal best makkelijk, tijdens de les maakte ik doorgaans al wat huiswerk van het vak ervoor, dan had ik thuis meer tijd om aan leuke dingen te werken zoals elektronica of brommers. En volgens mij had ik allemaal 8'en of hoger op mijn examen, behalve voor Engels.
Daarna MTS, nog een poging tot doorstromen naar de HTS gedaan, maar de wiskunde brak mij daar op. Geef mij maar een werkplaats vol gereedschap IPV een computer vol simulaties en berekeningen ;)

Anyway, weer een leuke aflevering, ik kon het schema nog aardig begrijpen ook, em gewoon leuk om te zien!
Helemaal mee eens. Vanaf dag 1 dat ik mijn moeder weg zag fietsen op de kleuterschool heb ik een hekel aan school gehad. Ik leer door dingen uit te proberen en bestudeer een onderwerp als ik het nodig heb. En daar ben ik ondanks dat ik slechts MTS heb een aardig eind mee gekomen.
Passie voor wat je doet, af en toe buiten je comfortzone komen en kansen aanpakken die je tegenkomt, is denk ik belangrijker dan het papiertje wat je hebt. Als kind was ik altijd al van met Lego spelen. Ondanks mijn Mavo/Havo advies van de Cito / basisschool ben ik naar het VMBO gegaan. (Elektrotechniek op Mavo niveau.) Als ik alleen in de theorie van Mavo/Havo was blijven hangen, was ik denk ik niet zo ver gekomen. Wat ik geleerd had, kon ik niet meteen toepassen en daarmee ontbreekt de passie voor wat je doet. Passie voor wat je doet geeft namelijk doorzettingsvermogen. Nu 10 jaar verder (en een sloot aan IT certificeringen) ben ik halverwege het behalen van m'n vliegbrevet. (Ondanks een afwijzing van de KLM Luchtvaartschool.) Best grappig om dit op latere leeftijd aan m'n gepensioneerde lerares uit te leggen.

Ik heb dan nog papieren, maar ik ken ook twee voorbeelden die best goed terecht zijn gekomen zonder bijzondere opleiding. Waar een wil is is een weg en er zijn veel wegen die naar Rome leiden. :)
Komt mij ook erg bekend voor.

Op basisschool had ik het echt niet naar mijn zin. De kids van groep 8 lerares zat ook in mijn klas, en lieten die nou enorme arrogante (pest)koppen te zijn die er mee weg kunnen komen. Daarom op VMBO geplaatst. Daar zaten ze weer , en de eerste 2 jaar enorm ongemotiveerd ook vanwege de taalvakken.

In jaar 3 Techniek gekozen en talen verlost. Opeens stond ik overal een 8 op mijn rapport. In jaar 4 nooit huiswerk gemaakt, overal 8 of 9. Ik stond al halverwege het jaar ingeschreven op MBO Elektrotechniek, maar dat had ik toch maar omgezet naar HAVO NT.

Dat zou ook weer moeilijk zijn voor iemand van VMBO, ook omdat ik geen scheikunde heb gehad. Na dat jaar HAVO stond ik hoogst gemiddeld voor alle beta vakken, inclusief scheikunde. Ik deed in het laatste jaar ook "voor de gein" een Biologie oefen examen mee bij vrienden in mijn klas, terwijl ik dat vak sinds VMBO-2 al niet meer had. Met algemene kennis en BINAS boek (die mocht er bij) ingevuld. Docent had het examen naar norm nagekeken. Cijfer: 5,3 :Y) Je kan al raden wat de docent dus die volgende les in zijn klas Biologie zei over wie het nog durft een 5,3 of lager te halen.

En dat terwijl ik in VMBO jaar 2 bijna (5 nederlandse boekverslagen maken 2 weken voor de zomervakantie 8)7 ) was blijven zitten op mijn taalvakken..

Daarna HTS elektrotechniek gedaan (summa cum laude geslaagd), en hopelijk volgend jaar door voor de master.

Ik vraag mij ook wel eens af waar het "mis" gegaan is. Misschien werd ik niet juist geprikkeld op school.. immers was thuis hobbyen aan programmeren veel leuker dan franse woordjes leren. Maar heb ik frans nu nodig? Enkel als op ik vakantie ga naar frankrijk, of via werk een franse vertegenwoordiger te spreken krijg die geen engels kan (.. maar wil ik die dan perse wel spreken? :O )

[Reactie gewijzigd door Hans1990 op 2 november 2015 20:18]

Nou en? Als je door je cito-score in het VMBO terecht komt en daar te goed voor blijkt dan word je al halverwege de brugklas verplaatst naar de HAVO. Het is vrij goed mogelijk dat de cito-score er zelfs 2 niveaus naast zit, maar ja als je dan om andere redenen op dat moment niet nog eens naar VWO wil na 1 of 2 jaar middelbare school dan kan het nog altijd wel na 5 jaar.

Het komt ook niet alleen door de cito-toets dat kinderen niet direct op het niveau worden geplaatst waar ze uiteindelijk terecht komen. Rond de tijd dat je naar de brugklas gaat verandert er van alles wat van invloed kan zijn op je instelling of ambities.
Even wakker schudden: recruiters zijn lui. Ze missen liever een paar goede mensen dan dat ze extra uitzoekwerk gaan doen of daadwerkelijk een cv lezen.
Even een tip uit mijn eigen werkzame leven (nu 20 jaar in het wild):
Als je een creatieve route hebt genomen, of bijvoorbeeld aan de verkeerde studie bent begonnen en die niet hebt afgemaakt (as i), dan kom je per definitie niet door hun luie filters heen. Dan kan je beter je eigen kansen creeeren, bijvoorbeeld door bij een startup aan te schuiven (die hebben meestal minder te kiezen) en daar een bredere portofolio op te bouwen, of zelf iets beginnen (als je daar het lef voor hebt).
Waarom heeft Nokia niet het patent op de Nautaschakeling genomen, als Bram Nauta dat niet deed?
Volgends de video had Philips had geen interesse in patenteren en zei 'ga maar publiceren', zo is het bij Nokia terecht gekomen gok ik.
Je kunt niet patent nemen op iets dat al in een wetenschappelijke publicatie heeft gestaan. (Zou een mooie boel worden anders :P )
-

[Reactie gewijzigd door Oscar Mopperkont op 2 november 2015 09:24]

Nokia is een Fins bedrijf, ik verwacht dat 't over Ericsson gaat ;)
Erg helder geschreven dat stuk in de volkskrant. Zo zouden lesboeken over elektronica ook wel mogen worden vind ik. Nog een uitvinding.
Ik begreep er eerlijk gezegd vrij weinig van, en ik heb notabene Natuurkunde gestudeerd. Hij lijkt iets te doen met analoge foutcorrectie? Over het hele spectrum? Foutcorrectie werkt door middel van een redundante representatie van het signaal, waarbij je een deel kunt verliezen.
Ik heb natuurkunde gedaan en zelfs nog een jaar elektrotechniek, maar ik vind het ook lastig te volgen helaas. Maarja, hij legt dit al uit in een more or less Jip en Janneke taal voor iemand in zijn vakgebied, helaas kan hij niet elke term die hij gebruikt nog simpeler uitleggen :P
Ik heb het maar gewoon voor lief genomen toen hij halverwege zijn uitleg van de Nauta schakeling zat xD
Wat gek. Ik begrijp nu als leek wel de relatie tussen energie signalen groote van chips en foutcorrectie vh digitale signaal. Stroom is nog altijd analoog. Zinnen als "Foutcorrectie werkt door middel van een redundante representatie van het signaal, " begrijp ik dan weer niet. Maar na dat artikel wel. Redelijk :P
Ik had meer een issue met het Volkskrant artikel dan met Nauta. (Ik reageerde op SoundByte, niet het interview)
Aan de uitgang van de versterker is behalve het signaal ook ruis erbij opgeteld (de fout). Door een schakeling handig te maken is het mogelijk (bij specifieke types versterkers) om diezelfde ruis ook op een andere locatie te krijgen met een tegenovergesteld versterkt signaal (maar de ruis dus niet tegenovergesteld).

Als je dan de uitgang differentieel bekijkt, dan is de ruis gemeenschappelijk, en valt dus weg, en het signaal is er nog wel.
Zoiets als balanced in-out op geluidsapparatuur? Daarbij is ruis ook niet altijd gelijk. Maar dat systeem werkt perfect.
Fijn dat de techniek niet gepatenteerd is. Patents kill innovation

Leuk voorbeeldjes: http://youtu.be/E_lb3D7Ay-M
http://youtu.be/sDg-Wh0XA-w

[Reactie gewijzigd door duderuud op 1 november 2015 11:40]

"Patents kill innovation" is natuurlijk veel te simpel gesteld. Je wilt niet dat jij 2 jaar bezig bent en 50 miljoen ergens in stopt dat de dag dat jij het lanceert een ander bedrijf binnen twee week jouw idee letterlijk overneemt en verpakt in een ander jasje.

Uiteraard zijn er wel punten die beter moeten. Maar patenten compleet afschaffen gaat de innovatie niet verbeteren.
Dan heb je het niet gevolgd. Er is niemand die zegt dat patenten niet mogen bestaan, maar er wordt gezegd dat er veel zinniger mee omgegaan moet worden.
Bekend voorbeeld van hoe onzinnig er mee wordt omgegaan is de Samsung vs Apple vanwege ronde hoeken van een smartphone.
De vele generaliseerende patenten die er zijn die je op zo ongeveer elke manier kan gebruiken. De patenten waar patent trolls letterlijk op loeren om te kopen.

Tuurlijk mag je verdienen aan een goed patent maar als dingen als OK knop gepatenteerd proberen te worden dan ben je als samenleving gewoon doorgeslagen en houden patenten de innovatie ook daadwerkelijk tegen. Pak een smartphone maakt niet uit welke en ik durf te beweren dat die minstens tegen 10 patenten in gaat waar niet voor betaald wordt gewoonweg omdat het niet eens meer te volgen is en men simpelweg er niet eens het bestaan vanaf weet (hoe belachelijk de patent ook mag zijn).
Inderdaad, het hele systeem heeft zeker punten die verbeterd moeten worden.

Hoewel zijn verbastering van de titel van de tweede film toch een heel andere lading heeft dan de titel van de tweede film zelf. De titel zelf is: "Patent Trolls kill Innovation" waarin ik me wel kan vinden.
Er is niemand die zegt dat patenten niet mogen bestaan
Jawel, duderuud zegt dat indirect met de opmerking "patents kill innovation".
Samsung vs Apple vanwege ronde hoeken van een smartphone.
Design patenten zijn een verhaal apart, en lijken niet op normale "tech" patenten.
Wat een fijne vent! :)
Verder mooi dat het een open techniek is, al zou het nog mooier zijn geweest als Bram / UT er nog wat aan verdiend hadden. Maar goed, dat doen ze gelukkig indirect door naamsbekendheid.

Tegenlicht heeft een interessante aflevering over de vraag waar innovatie nu eigenlijk echt plaatsvindt; in bedrijven of in door de overheden gefinancierde instituten.

edit: in die aflevering van Tegenlicht komt een Frans Nauta voorbij :D familie?!

[Reactie gewijzigd door Menesis op 1 november 2015 12:44]

Ik denk dat de vernieuwingen zowel in het bedrijfsleven als op universiteiten gebeurd. Maar voor de media is het veel leuker om net te doen alsof Apple in sunny Cupertino alles heeft uitgevonden, dan dat hun sexy nieuwe zPhone techniek gebruikt die uit een stoffig universiteits-pand uit de Twente komt.

Bovendien bestaan al onze media maar voor een doel: en dat is vullig maken rondom de kern van de zaak: reclame voor waspoeders en koffie. Het informeren van de kijker is echt van ondergeschikt belang. Zolang de programmas maar smeuig zijn, en vooral veel "emotie" hebben, is dat veel en veel belangrijker dan dat de inhoud waar is.

[Reactie gewijzigd door 280562 op 1 november 2015 18:18]

Waarom mensen toch altijd denken dat Twente hetzelfde is als de Achterhoek? Het ligt praktisch tegen elkaar, maar het is niet hetzelfde gebied :-)

Heb zelf stage gelopen in het "EL/TN" gebouw van de Universiteit Twente, leerzame omgeving!
Het was maar een voorbeeld. Niet noodzakelijkerwijs over Bram Nauta. Maar je hebt gelijk, hoewel ik het verschil heel goed weet, maakte ik weer deze klassieke fout. Sorry.

Ik heb mensen uit de randstad wel eens horen zeggen dat voor hen Brabant en Belgie precies hetzelfde zijn ....
Anoniem: 256386
1 november 2015 09:37
Tijden zijn veranderd. Nu wordt voor elk idee een octrooi aangevraagd.
Net als Tesla nooit echt rijk geworden is met zijn pioneerswerk, terwijl complete talentloze figuren zoals Kardashian tegenwoordig wel rijk zijn. Geeft je te denken.§
Dat hangt er maar net van af. Als jij geld als het grootste goed ziet, kies dan het pad van de Kardashians ja ;)
Anoniem: 145867
@Pyrone891 november 2015 18:08
Of dat men vecht om het bounce effect aan het einde van een list waneer je met je vingers scroll t over een scherm. :)
Het zit nog steeds niet in Android! :)

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 145867 op 1 november 2015 18:10]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee