Cmd.exe krijgt voor het eerst in twintig jaar een make-over

Van 0,0,0 naar 12,12,12, van 0,0,128 naar 0,55,218 en 242,242,242 in plaats van 255,255,255. Het zijn enkele van de wijzigingen in cmd.exe die Microsoft doorvoert. Het is voor het eerst in twintig jaar dat het uiterlijk van de commandprompt wordt aangepast.

Dat donkerblauw op zwart niet prettig leest, weet iedereen wel. Na twintig jaar is nu ook Microsoft tot die conclusie gekomen en dus krijgt de commandprompt een nieuw kleurschema. Het heugelijke nieuws wordt gebracht op het blog van Microsoft, waar alle zestien nieuwe kleuren uit de doeken worden gedaan.

Het oorspronkelijke kleurschema was niet gemaakt met de huidige beeldschermtechnieken in het achterhoofd. Dat levert nu met name problemen op bij kleuren met een diepe verzadiging, zoals donkerblauw. Volgens Microsoft is het nieuwe kleurschema meer in lijn met andere terminals, zoals die van Visual Studio Code.

De nieuwe kleuren zitten in build 16257 van Windows 10, die beschikbaar is via de Fast Ring voor Windows Insiders. Alleen gebruikers die een schone installatie doen, krijgen de nieuwe kleuren te zien. Microsoft past de kleuren bij andere gebruikers niet aan omdat het aangepaste kleurschema's niet wil beïnvloeden. Gebruikers kunnen de nieuwe kleuren instellen via de Windows Console-settings.

De wijzigingen zijn aangebracht in de Console Host. Alle console-applicaties die daar gebruik van maken, krijgen daarmee de beschikking over het nieuwe kleurenpalet. Naast de commandprompt is dat bijvoorbeeld ook PowerShell.

Cmd.exe krijgt nieuwe kleurenCmd.exe krijgt nieuwe kleuren
Kleur Oude rgb-waarde Nieuwe rgb-waarde
BLACK 0,0,0 12,12,12
DARK_BLUE 0,0,128 0,55,218
DARK_GREEN 0,128,0 19,161,14
DARK_CYAN 0,128,128 58,150,221
DARK_RED 128,0,0 197,15,31
DARK_MAGENTA 128,0,128 136,23,152
DARK_YELLOW 128,128,0 193,156,0
DARK_WHITE 192,192,192 204,204,204
BRIGHT_BLACK 128,128,128 118,118,118
BRIGHT_BLUE 0,0,255 59,120,255
BRIGHT_GREEN 0,255,0 22,198,12
BRIGHT_CYAN 0,255,255 97,214,214
BRIGHT_RED 255,0,0 231,72,86
BRIGHT_MAGENTA 255,0,255 180,0,158
BRIGHT_YELLOW 255,255,0 249,241,165
WHITE 255,255,255 242,242,242

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

04-08-2017 • 10:28

172 Linkedin Whatsapp

Reacties (172)

172
163
88
6
0
50
Wijzig sortering
Allemaal prima natuurlijk, maar kunnen we zwart gewoon zwart houden?
Het oorspronkelijke kleurschema was niet gemaakt met de huidige beeldschermtechnieken in het achterhoofd.
Met deze waarden voor zwart doen ze namelijk exact hetzelfde zo: laat OLED-pixels die niet nodig zijn lekker uit staan door ze volledig zwart te laten.
Daar is vanuit het perspectief van de vormgever een hoop over te zeggen. Deze reddit-post geeft bij 'Color Scheme' een aantal redenen.

Voor de geïnteresseerden is hier nog een uitgebreider artikel met voorbeelden uit bestaande UI-ontwerpen.

Tl;dr: Grijs zorgt voor een beter contrast en meer comfort dan 100% zwart. Het is dus puur een esthetische keuze.

[Reactie gewijzigd door eedaan op 4 augustus 2017 11:27]

Grijs zorgt voor een beter contrast en meer comfort dan 100% zwart.
Grijs is fantastisch !
I see what you did there :o
Ik weet dat grapjes hier niet op prijs worden gesteld. Maar ik kon het niet laten. :)
De naam Gryz komt van Gryzemuis. Een naam die ik vroeger in games gebruikte.
Grapjes worden zeker op prijs gesteld en gestimuleerd (door mij althans). Het is een beetje een grijs gebied of een grap on topic is of niet, maar zo'n woordgrap die ingaat om de inhoud van het artikel vind ik helemaal thuis horen op Tweakers.

[Reactie gewijzigd door AJediIAm op 4 augustus 2017 15:09]

Als je die moet uitleggen is het in ieder geval niet grappig meer.. kijk eens naar zijn naam.
Van Fafhrd en de Grijze Muizer, neem ik aan.
Nah. Er is een groot verschil tussen een muis en een muizer. (Een muizer is iemand die jaagt op muizen). Ik hoorde pas jaren later van Fafhrd en de Grijze Muizer.

[Reactie gewijzigd door 280562 op 4 augustus 2017 23:35]

One shade of grey?
Met 'beter' contrast wil je zeggen 'iets minder contrast? Dat klopt wel.

Microsoft heeft zwart iets minder zwart gemaakt en wit iets minder wit. Dat past geheel bij ne nieuwe type schermen die de afgelopen jaren meer contrast kregen. Maar ook de kleuren zijn feller geworden.

Meer en meer schermen hebben niet alleen een grote contrast maar ook meer kleuren. 90%+ srgb is geen uitzondering meer terwijl dat vroeger enkel was weggelegd voor fotografische schermen.

De rode menubalk van Tweaker ziet er op een Dell xps fel rood en op een low end laptop zacht rood.

Op een Oled scherm met HDR zou een 0,0,0, zwart gewoonweg te fel afsteken op 255,255,255 wit in command line.

Puur ergonomisch gezien zou er geen pure rgb-waarde zijn maar een verhouding in het contrast tussen kleuren zodat de leesbaarheid op elk scherm gelijk is.

Dezelfde problematiek doet zich voor bij ondertitels, op sommige lcd of oled monitoren is het wit zo wit dat het soms storend is, zeker bij een donkere filmscene.

Ik kan me inbeelden dat er bij de komende generatie Oled schermen een witcompensatie wordt ingebouw in de betreffende app om het contrast tussen zwart en wit te reduceren. Enkel bij tekst natuurlijk, bij beeldmateriaal zou dat nefast zijn.

[Reactie gewijzigd door Coolstart op 5 augustus 2017 02:41]

Grafisch, ja, helemaal mee eens. Uit het tweede artikel is dit goed te halen, maar uit het eerste:

"It allows you to contrast black elements on the dark grey background of the UI."
Vreemd, dat zou dus voor zwarte letters (black elements) op zwarte achtergrond (grey background) betekenen -> "Black on Black looks bad"...

Zwart als achtergrond wordt dus vermeden om 'nog zwartere' objecten te kunnen weergeven.
Voor 16 kleuren waar je nooit zwart op zwart hebt nutteloos.
Inderdaad, dat vind ik nog wel het vreemdste. Prima dat ze de kleuren duidelijker maken enzo, maar waarom blijft zwart niet gewoon zwart? Het gaat niet alleen om contrast, maar ook meer om fysieke problemen zoals slijtage en verbruik. Je kan dit vast wel weer terug aanpassen, maar stom dat het nodig is.

Er was ooit zo'n onderzoek die had gekeken hoeveel energie het zou kunnen besparen als Google een zwarte achtergrond had, ipv een witte. Wereldwijd ging dit al vrij snel veel schelen. Dit is ook zoiets, als default cmd.exe schermpjes (die nog wel eens naar voren poppen in bepaald geautomatiseerde processen) default geen zwarte achtergrond meer hebben, kan dat wellicht een zelfde soort invloed hebben.
Dat vind ik heel grappig aangezien het overgrote deel van de mensheid gebruik maakt van LCD schermen die met een polarisatie (?) filter zwart emuleren.
Toch maakt dat uit, hang maar eens een voltmeter tussen je scherm en stopcontact.
Probeer daarna een volledig wit en volledig zwart scherm, het zwarte scherm zal minder watts uit de muur trekken.
Komt dat niet door local dimming van je monitor?
Nope, ook oude LCD schermen zonder local dimming doen dat.
Het komt omdat het minder stroom kost om het LCD filter zwart te emuleren, dan wit of een van de andere kleuren.
Nu is natuurlijk de grootste verbruiker van je scherm niet het filter, maar de leds/Cffl, maar toch kan het op grote aantallen zeker schelen, zoals beschreven in dat artikel waar Zoop naar verwijst.

Edit: zelf heb ik een OLED TV, daar is het verschil enorm groot (maar ook logisch). Best interessant om te zien hoeveel invloed je beeldinstelling dan ook hebben op het verbruik.

[Reactie gewijzigd door Mud.Starrr op 4 augustus 2017 11:59]

Zover is weet is de ruststand van een lcd monitor wit en kost het energie om de witte achtergrond te dimmen dus verbruikt een wit beeld (een beetje) minder dan een zwart beeld. Local dimming op een lcd is een andere zaak, daar zal een zwart scherm duidelijk minder verbuiken. Bij Oled is zwart helemaal in het voordeel.

Oled schermen hebben in theorie een oneindig groot contrast omdat zwart 0 is en delen door 0 kan niet. Toch heb je nog altijd de maximale helderheid die het ogenschijnlijke contrast doet stijgen. (Schermen met een oneindig hoog contrast kunnen in de praktijk nog steeds contrastloos zijn, bijvoorbeeld bij direct zonlicht.)

Monitoren met diepe zwartwaarden en grote witwaarden (en ook kleuren) noemen we tegenwoordig 'HDR' monitoren. Die zijn doorgaans beter bestand tegen een helder omgevingslicht maar kunnen vooral levensechte beelden genereren. Daarom dat HDR nu zo hot is. Witte tekst op zwarte achtergergrond kan wel belastend zijn voor de ogen of zelfs verblindend werken. Mede daarom dat Microsoft zijn zwart iets minder zwart maankt en wit iets minder wit zodat ook een modern HDR Oled scherm uw command line leesbaar kan houden.
die voltmeter zal als het goed is een vrij stabiele 230 volt aangeven ;)
Leuk, het heet een voltmeter, maar kan natuurlijk ook andere eenheden meten he grappenmaker :+
Dan is het een multimeter ;) :+
Lijkt me sterk want een voltmeter hang je parallel aan het scherm. Als het meetapparaat in serie staat dan meet ie stroom. De spanning zal gelijk blijven maar de stroom zal varieren bij volledig zwart naar volledig wit scherm.
Tussen je scherm en stopcontact? Als het goed is, 0 volt ;)
Nee hangt van de overgangs weerstand en impendacy van je kabels af
Als je een volt meter er tussenhangt zal die toch echt 0V geven zolang je monitor aanstaat. Plaats je een multimeter er tussenhangt en deze op stroom zet (wel even de goede kiezen) dan zal je wel de stroom zien.
Nee niet waar, er staat 50hz op je kabel, dit veroorzaakt een paar miliohm weerstand bovenop de weerstand van koper, afhankelijk van de lengte van je kabel.
Dit veroorzaakt een spanningsverval, afhankelijk van het verbruik van je scherm.
Je kabel werkt dus als het ware als een laag ohmige weerstand, ofwel een shunt.
Doormiddel van die spanningsverval kun je het verbuik van je scherm meten. Dit zal enkele millivolts zijn.
Mocht dit 1 milivolt zijn , en de totale impendancy van je kabel 1 milliohm, dan loopt er dus 1 ampere ofwel 230watt.

Dus nee je voltmeter zal geen 0v aangeven , tenzij je scherm uit staat.
Elders komt er enkele millivolts in beeld, afhankelijk van kabel, en verbruik
frequentie heeft geen invloed op een ohmse weerstand
@ fish, .
het heeft invloed op je reactance, en die tel je op boven de weerstand om zo je totale impendacy te bepalen.

je impendancy word bepaald in Ohmse waardes, hoe hoger je frequentie, hoe hoger je impendacy

[Reactie gewijzigd door itcouldbeanyone op 5 augustus 2017 23:39]

En dat zeg je aannemend dat er een inductieve last op hangt .... maar dat eigenlijk helemaal niet weet. strooien met aannames is heel gevaarlijk
Je kabel is de inductive last,
Mischien iets meer in verdiepen.
Was het niet omgekeerd eg: je moet op LCD's alle kleurtransistoren aanzetten om zwart te verkrijgen terwijl op CRT zwart gewoon een gebied was waar minder of geen electronen geschoten werden en dus ook minder stroom voor nodig was ?
Ik zou het niet aanraden om een voltmeter tussen je monitor en wandcontactdoos te plaatsen.
Betere opties zijn een clamp meter: https://en.wikipedia.org/wiki/Current_clamp of een energiekostenmeter. IMO

Maar wat je zegt over het verbruikt tussen het weergeven van wit en zwart kan ik bevestigen. Dit kan ik live zien met mijn energiekostenmeter tussen de TV en de wandcontactdoos. Scheelt soms wel +-20 Watt tussen donkere en lichte beelden / scenes.
Dat hangt ervan af of je TN, MVA of IPS hebt. Als ik het uit het hoofd niet precies verkeerdom zeg zeg, is IPS zuiniger op wit beeld (tenzij je idd local dimming hebt).
IPS zuiniger op wit beeld
Dit meen ik mij inderdaad ook te herinneren, en TN volgens mij ook. Bij *VA is zwart overigens de rust-stand, hierdoor is de black-to-grey responstijd normaliter een stuk langzamer bij VA vergeleken met andere paneeltypes. terwijl grey-to-grey vaak vergelijkbaar is.

(Maar daar staat dan weer tegenover dat ze geen IPS glow hebben, en een stuk hoger statisch contrast.)

[Reactie gewijzigd door SirNobax op 4 augustus 2017 20:15]

Daarom vind ik het nog steeds jammer dat er geen dark theme is voor T.net. Zelf heb ik niet de kennis om de custom CSS zodanig aan te passen dat dit netjes weergegeven word :(
Ik gebruik een plug-in voor Firefox om lichte pagina's donker te maken. Is niet ideaal, werkt niet overal even goed, maar omdat je makkelijk tussen gewoon en donker kan wisselen (via het menu in de rechter muisknop) zeker een nuttige toevoeging.
Let op: plaats geen voltmeter tussen monitor en stopcontact. Dit is (levens) gevaarlijk advies, je werkt dan met open 230v en is zinloos want je meet niks interessants.

Je scherm op een verbruiksmonitor aansluiten is wat hij bedoeld. Dan kom je niet in aanraking met 230 volt en heb je ook geen kans op ernstig letsel.
voltmeter tussen monitor en stopcontact zetten ? ? ?
Moet ik dat dan interpreteren op 1 lijn/draad? is inderdaad zinloos, je zal inderdaad wel wat spanning meten die de draad afneemt, maar is te verwaarlozen.
normaal meet je de spanning (volt) over de 2 paren en kan je gerust doen op een stopcontact, maar ga je 230V meten en zal als het goed is geen verschil aangeven over het verbruik.
staat het toestel uit , zal hij 230V aan geven, staat hij aan in idle = 230V vol wit scherm => 230V vol zwart scherm => 230V. en dat ongeacht van het type scherm.
wat je zou moeten doen is een stroommeter tussen plaatsen en dan zal je wel verschil zien in de hoeveelheid Ampère er uit het net gehaald wordt. en hier zal je wel verschil zien tussen de verschillende standen.
je zou dat kunnen doen met een multimeter, maar dat is idd niet aan te raden, veel interessanter en veiliger is een vermogenmeter er tussen zetten, die stop je gewoon in het stopcontact en de verbruiker daar weer in. deze combineert Volt en Ampère tot Watt op een veilige en meer bruikbare manier.
Zoals de meeste al beantwoord hebben, ja ook bij LCD maakt het uit.
Ik heb even geprobeerd wat bronnen te zoeken over dat google onderzoek.

http://ecoiron.blogspot.n...ry-2007-mark-ontkush.html
Volgens dit artikel (uit 2007) zit er zon 2W (in de tests die zijn deden) verschil tussen een wit en een zwart scherm, ondanks dat de blacklight constant staat te branden. Dus dat is nog steeds een flink verschil.

Het heeft veel meer invloed op CRT en OLED, maar ondanks dat het verschil in LCD een stuk lager is, is het nog steeds genoeg om invloed te hebben (zeker omdat er zo veel in gebruik zijn, wereldwijd).

Verder noemenswaardig, zwarte google: http://www.blackle.com/ , en op hun about page leggen ze uit wat het nu van een zwarte google is: http://www.blackle.com/about , zij geven aan dat local dimming met led backlights zelfs een vrij groot verschil kan hebben (al dan zonder cijfers, zij refereren ook naar de artikels uit 2007).
Anoniem: 310408
@Zoop4 augustus 2017 17:28
Wereldwijd ging dit al vrij snel veel schelen.
Goed onderzoek! Je weet dat een 'zwarte' pixel op een LCD scherm gewoon een pixel is die aan is met een schermpje ervoor?

Probeer zelf maar eens met je LCD monitor, vol zwart of vol wit maakt gewoon heel weinig uit in stroomgebruik.
Je zegt het zelf al, gewoon heel weinig. Dus niet niets. Toch is 2W op een verbruik van 20W al 10%. Wel verschilt het per type LCD-panel of wit danwel zwart het zuinigst is. Als je een monitor (wat duurdere televisies met grotere beeldmaten vaak) met local dimming hebt, is zwart zuiniger ongeacht het type LCD-panel, en dan scheelt het ook wel meer dan 2W.
Google heeft dit wel gedaan voor zijn logo. Het logo bestaat nu uit simpele blokken (rechthoeken) en circels. Wat beter te gebruiken is in SVG bestanden.
Prima dat ze de kleuren duidelijker maken enzo, maar waarom blijft zwart niet gewoon zwart?

Zachter aan de ogen?

De nieuwe UWP apps hebben qua design ook allemaal midner diep zwart en helder wit, maar meer grijstinten. Met als extreme voorbeeld de nieuwe maps app. Op mijn HP Elite x3 met AMOLED ontzettend vervelend (en naar mijn smaak nog lelijk ook).
Anoniem: 946427
@Richh4 augustus 2017 10:42
Je kan de kleuren zelf aanpassen in de instellingen van CMD, en dus ook terug zwart maken als je dat wilt.
En wit gewoon wit, anders heb je een soort van grijs... :)

[Reactie gewijzigd door Stievydude op 4 augustus 2017 11:20]

Kun je dit zelf ook aanpassen? Ik zou graag solarized-dark willen gebruiken. En zo nee, waarom in godsnaam niet?
Voor de goede orde: dit artikel gaat *NIET* over CMD.exe.
Het gaat over *alle* console applicaties (waaronder PowerShell)

CMD.exe heeft geen eigen in-en uitvoer mogelijkheden (scherm, toetsenbord).
Dat wordt afgehandeld door Console Host (in Win10: conhost.exe).

De nieuwe features waar ditr artikel over gaat hebben betrekking op Console Host.
Alle applicaties die daar gebruik van (moeten) maken krijgen dit nieuwe kleurenpalet.
Niet alleen CMD.exe, maar ook PowerShell.exe en diverse andere applicaties!

Overigens zijn dergelijke kleuren nu ook al beschikbaar - ook op bv Win7 - met 3rd party applicaties zoals ConEmu ( https://conemu.github.io/ ). Net als ondersteuning voor tabs (daar wordt naar gevraagd in het bronartikel).

[Reactie gewijzigd door GNID op 4 augustus 2017 14:00]

...zoals ConEmu ( https://conemu.github.io/ ). Net als ondersteuning voor tabs...
En venster resize met de muis.
Eindelijk.

[Reactie gewijzigd door mekkieboek op 4 augustus 2017 15:14]

Het gaat *ook* over cmd.exe :) Maar nuttige aanvulling, ik voeg wat toe!
Ik had liever dat ze het ding -eindelijk- eens in de breedte versleepbaar hadden gemaakt. Je kunt wel in de settings duiken of PowerShell starten (waar je hetzelfde en meer kunt) maar win+r -> cmd zit er diep ingebakken :+

@Anoniem: 946427 Tnx, ik leer elke dag iets nieuws; had het onder w10 nog niet geprobeerd (zit ook meer op Windows Server in cmd-vensters dan op mijn werkstation of thuis :P )

[Reactie gewijzigd door Paul op 4 augustus 2017 11:02]

Precies dat :P Ik gebruik CMD ook nog veel, ondanks dat powershell uiteraard beduidend meer kan. De kleurwijzigingen vind ik niet echt boeiend. Alleen snap ik inderdaad niet dat zwart niet gewoon zwart blijft...
Omdat rgb 0.0.0 optisch niet op zwart lijkt op een groot deel (goedkope en dan voornamelijk TN) schermen door lekkende backlighting. (dit kan ervoor zorgen dat 0.0.0 op het scherm feitelijk helderder wordt dan bv heel donker grijs.)
Een iet hogere waarde zorgt ervoor dat backlight lekkage verdwijnt en je optisch een egaler rustiger "zwart" krijgt.
Een gelijkaardige stap wordt ook veel toegepast in videospelers door alles met een lagere rgb dan bv 10,10,10, als 10,10,10 te versturen.
Het is de enige reden die ik ken die de keuze kan verklaren. Als iemand een betere weet?
Anoniem: 946427
@Paul4 augustus 2017 10:43
Dat kan in de Windows 10 versie van CMD.
Ik had ook al het idee dat:
Cmd.exe krijgt voor het eerst in twintig jaar een make-over
niet helemaal accuraat is. Sinds de laatste grote update (creators, painters, carpenters, weet ik veel) van Windows 10 zijn de letters van cmd.exe duidelijk kleiner. Ik vind:
Microsoft past de kleuren bij andere gebruikers niet aan omdat het aangepaste kleurschema's niet wil beïnvloeden
dan ook hypocriet. Wel de letters kleiner maken maar niet de kleuren durven aanpassen?
Dat hebben ze toch al lang sinds het begin van windows 10 gedaan?

Staat er nog een vinkje bij "Verouderde console gebruiken" bij de standaardwaarden van jouw cmd? Content past hier dynamisch aan naargelang de breedte van het venster.

[Reactie gewijzigd door SmokingCrop op 4 augustus 2017 10:50]

Anoniem: 120539
@Paul4 augustus 2017 11:50
Je hoeft niet eens in de settings te duiken. Alle versies van NT ondersteunen het DOS-commando 'mode'. In echte oude DOS beperkt tot de modi die de grafische kaart ondersteunde.

met mode con lines=100 cols=150 wordt je venster dus 100 regels hoog en 150 karakters breed.

Omdat de mensch lui is kun je dit inkorten tot 'mode 150,100'.

Werkt dus ook gewoon op de Windows Servers die je zo vaak gebruikt.

Edit: bij het gebruik van mode is de eerste par. de X, de 2e de Y.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 120539 op 4 augustus 2017 11:51]

Probeer win+x en dan A, dan heb je powershell direct open.
Dat is alleen als je hebt aangegeven dat je poweshell ipv CMD wilt gebruiken bij de start menu instellingen. Anders opent hij CMD als admin.
Dat staat tegenwoordig standaard aan.
Sinds de nieuwste Windows 10 update is dat al standaard.
Bij mij is dat CMD :p
Probeer win+x en dan A, dan heb je powershell direct open.
Of als je hem niet als admin wilt openen: win+x en dan I.
Toch maar eens upgraden naar windows 10 dan.
Ik kan 'm gewoon fullscreen zetten of in de breedte slepen.

Moet wel zeggen dat ik 'm maar de breedte van 1 scherm kan geven. Dus over de breedte van 3 monitoren lukt me niet :(
?
Je kan de transparantie weldegelijk aanpassen in Windows 10. Open cmd, rechtermuisklik op het venster, kies "Properties" en dan kan je "Opacity" aanpassen vanonder in het instellingen venstertje.

Ook de kleuren kan je zelf allemaal zo aanpassen

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 946427 op 4 augustus 2017 10:42]

Extra tip:

Je kunt de opacity ook even snel aanpassen terwijl je bezig bent (cmd window actief):
CTRL+SHIFT + mousewheel scroll (voor meer/minder opacity)
Dat is wel degelijk vrij groots aangekondigd en 1 van de 6 grote features waarmee Microsoft Windows 10 origineel aankondigde op 30 september 2014.
Dat soort futiliteiten sla ik meestal over...

Maar transparante CMD-vensters zijn dan wel weer leuke eye-candy, vind ik.
Je moet ook eerlijk zijn. Al die translucent aterm/eterm Linux pictures van voor de compiz dagen waren fake ! Die waren niet echt transparent, die applicaties creeerden hun eigen schijnbaar transparante achtergrond door het 'root window' en hun eigen achtergrond te mixen.

En nu ook nog, veroorzaakt compositing een heleboel problemen en frustrerende issues waardoor ik het vaak gewoonweg uitzet. Gedaan dus met de echte transparantie. En ook gedaan met de valse transparantie. Ik arrangeer liever simpele urxvt/xterm's in een tiling wm.
wie gebruikt er nou nog CMD? tegenwoordig heb je PowerShell.
even snel een ping -t of een mx of nslookup, werkt nog steeds goed ;-)
Je hoeft te PowerShell-versie van die commands niet te gebruiken (Test-Connection = ping, bijvoorbeeld), maar je kan ook gewoon 'ping' gebruiken.

Openen van CMD is ook niet sneller. Winlogo + X, dan I, dan opent PowerShell (3 aanslagen)
De snelste manier die ik weet om cmd te openen is Winlogo > cmd tikken > enter (5 aanslagen), of Winlogo + R > cmd > enter (6 aanslagen). :9

Edit: Dit geldt alleen in Windows 10 (1607(volgens mij) of nieuwer), vanaf toen is Command Prompt met PowerShell vervangen. Anders is het Winlogo + X, dan C om CMD te openen.
Beter is natuurlijk om het in de instellingen te vervangen door PowerShell :)

[Reactie gewijzigd door Dyon_R op 4 augustus 2017 11:10]

Anoniem: 55347
@Dyon_R4 augustus 2017 11:02
Disclaimer: dit werkt alleen als je je command prompt vervangt met powershell in de taskbar settings ;-)

https://i.imgur.com/6kkzticl.png

Maar je hebt gelijk verder.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 55347 op 4 augustus 2017 11:03]

Of als je de nieuwe versie van Windows 10 heb, 1604 (volgens mij) of 1703, vanaf toen is CMD vervangen met PowerShell in het WinX menu.
En Winlog + X, dan C.

Winlogo + X, dan I, dan opent PowerShell werkt hier niet (geen admin W10)
Als je de nieuwe versie van Windows 10 heb, 1604 (volgens mij) of 1703, vanaf toen is CMD vervangen met PowerShell in het WinX menu (Win+X > C doet het weer niet voor mij).
Je kan ook zoals @Anoniem: 55347 zei CMD met PowerShell vervangen in de oudere versies (rightclick Taskbar > Preferences > Replace Command Prompt With PowerShell)
Native cmd werkt ook in powershell :)
Maar niet "even", Powershell start erg traag op. Op mijn windows 7 machine in elk geval.
Op mijn windows 10 machine. 1 seconde
Op mn windows server 2016 machine. 1 seconde.
Op beide opgevingen staan een shitload aan modules die die ook inlaad.

[Reactie gewijzigd door FordDriver op 4 augustus 2017 11:25]

Heb je een SSD erin?
Hoe staat dat in verhouding tot cmd opstarten op die computers?
Server 2016/Windows 10 geen verschil tussen CMD en Powershell.

Alleen Powershell_ISE is wat trager.
Op mijn machine draait hij nu ook snel maar dat was pakweg 6 maand geleden toch ook anders.
Kon het soms 2 minuten duren voor je prompt actief was.
Klopt, dat komt doordat de bibliotheekbestanden eerst geladen moeten worden in het geheugen voordat je PS kunt gebruiken.

Vandaar dat ik zelf PS aanroep vanuit cmd.exe wanneer ik het nodig heb als ik op Windows zit.
Omdat CMD simpel en bekend is en al sinds MS-DOS in de jaren '80 bijna hetzelfde is.

PowerShell is heel krachtig, maar het jammere is dat het een totaal vreemde syntax heeft, heel anders dan bijvoorbeeld Unix / Linux / macOS terminal shells. Dat betekent dat PowerShell een steile leercurve heeft.

Persoonlijk: als software ontwikkelaar gebruik ik dagelijks Linux, en Windows gebruik ik niet vaak genoeg om te investeren in PowerShell-kennis. Ik heb er wel eens wat mee gedaan, maar ben het alweer grotendeels vergeten omdat ik het niet vaak genoeg gebruik.
Maar sinds een tijdje zijn alle gewone commando's van CMD te gebruiken in Powershell. Volgens mij zelfs ook de linux commando's of daar zetten ze toch op in. Powershell start bij mij net zo snel op als cmd en is een stuk krachtiger, ja het heeft een leercurve.
Mooie van Powershell is dat het zo makkelijk te leren is. Wil je iets stoppen dan weet je dat het commando begint met Stop-, wil je iets opvragen dan begint het commando altijd met Get-, wil je iets aanpassen dan begint het altijd met Set-, codeblocks altijd {}, commando opties beginnen altijd met -, je hebt altijd een aantal standaard opties zoals -WhatIf, -confirm

Ja er zijn een hoop commando's en je moet even doorhebben hoe je scripts maakt, maar daarna is het heel erg simpel. Disable-ComplexThoughts -Target brain -Involve Powershell
[-------------100%------------]
Brain reloded with Powershell.
Bij mij is PS altijd traag geweest. Opstarten duurde lang.
En deed je een tijdje niets met het scherm, dan leek het in een "slaap stand" te gaan, waardoor het weer een tijdje duurde voordat het scherm reageerde op commando's.

Ik gebruik nu een tooltje (Cmder) als alternatieve CMD. Hierin heb je ook de keuze of je PS, CMD of Bash wil starten, kan meerdere tabs openen, copy/paste en mixen met admin rechten.
Zijn niet echt logische binaire/heximale waardes geworden.
Kan je uit technisch oogpunt beter de oude (8bit) waardes aanhouden.

Visueel gezien... ach waar hebben we het over...
Waarom zou het technisch gezien voordeel opleveren 8 bits waardes te blijven gebruiken?
Omdat het beter rijmt met logische algoritmes
omdat het makkelijker logisch rekenen is..
omdat omdat.... heb je een uurtje,.

maar je hebt gelijk, anno 2017 gaat het niet echt meer om logica.. :)

[Reactie gewijzigd door Collen op 4 augustus 2017 10:53]

Omdat het beter rijmt met logische algoritmes
omdat het makkelijker logisch rekenen is..
Dat zijn dingen die alleen nodig waren omdat vroegah de schermen een beperkte input nodig hadden.
Tegenwoordig is de hele grafische pipeline 3x8 bits en hoef je dus niet moeilijk te lopen rekenen om een kleurtje te bepalen.
Die hele mapping naar een enkele 8-bits waarde heeft zn functie volledig verloren.
Waarom zou je de 8bit waardes aan moeten houden in 2017?
Exact wat ik dus ook dacht.
Plus, wat je niet kent, ga je ook niet missen.
Maar daarentegen niet verkeerd dat ze het in elk geval weer eens bekeken hebben, en waar nodig aanpassingen hebben doorgevoerd.
Waarbij je zelf kunt kiezen of je het ook daadwerkelijk gaat gebruiken, mocht dit laatste niet het geval geweest zijn, dan hadden ze volgens mij vandaag of morgen ook nog wel eens flink wat boze klanten op hun stoep kunnen verwachten.
Alleen blijf ik draaien zoals ik nu "altijd" al doe, ik ga het dan ook niet missen kan ik melden.
Sterker nog, ik heb er tot op heden nog nooit wat van opgemerkt om eerlijk te zijn (Het oorspronkelijke kleurschema was niet gemaakt met de huidige beeldschermtechnieken)
En ga dit nu dus waarschijnlijk ook niet doen.
Probeer eens powershell
Want daar zijn de kleuren goed leesbaar. Rood op blauw :X
Met powershell is het wit op blauw.
Maar foutmeldingen inderdaad rood, maar ik heb geen moeite met lezen.
Maar vergelijk het met een linux shell. Vind het persoonlijk veel beter leesbaar.
True, Gelukkig kan je alles naar eigen wens aanpassen
Haha ik gebruik tot op vandaag nog CMD.exe en wist niet van het bestaan van kleuren of Powershell, zal thuis straks is even kijken wat het is. Enige reden waarvoor ik CMD gebruikte was om me standard gateway te achterhalen maar dat hoeft niet elke maand :P
Als IT'er gebuik ik dagelijks powershell, geweldige tool
Ben benieuwd, zal wel even een reactie achterlaten als ik hem heb getest ^^

Thanks voor de tip anyway!
Uit curiositeit wat zijn je meest gebruikte Cmd-lets ?
tweakers.net heeft geen tab completion.. nu ben ik verplicht het hele cmd-let uit te typen. maar in mn vm-test omgevingen om mn MCSA server 2016 te halen:
enter-pssession
invoke-command
get-credential (in combinatie met een $cred )
de pipeline is een goeie | dus vaak uit luiheid get-VM | Set-VMProcessor -ExposeVirtualizationExtensions $true
new-vm

get-help de help functie in powershell is iets dat je niet verwacht, het werkt. afentoe draai ik update-help -force om de help te updaten.
Alleen gebruikers die een schone installatie doen krijgen de nieuwe kleuren te zien. Microsoft past de kleuren bij andere gebruikers niet aan omdat het aangepaste kleurschema's niet wil beïnvloeden.
Crap. Ik voer nooit een schone installatie uit, altijd een upgrade... Dit vind ik serieus een behoorlijk minpunt. Dan maar powershell als default zetten.
in de Creators Update is het nu standaard...
PowerShell blijft ook gewoon zijn oude kleurenschema behouden, als je CMD wilt voorzien van het nieuwe kleurenschema moet je wachten tot Microsoft de tool heeft vrijgegeven die dat toepast.
Van alle benodigde wijzigingen die ik kan verzinnen, staat het aanpassen van het kleurenschema wel op een van de laatste plekken. cmd line history (over sessies heen) en zoeken erin staat een stukje hoger.
Dan weet ik er nog wel een paar... fatsoenlijk kunnen knippen en plakken en het gebruik van andere toetscombinaties die aansluiten bij 2017... cmd.exe is echt een onooglijk gedrocht wat in geen verhouding staat tot andere commandline tools. Ik vind het altijd bizar hoe Microsoft dit soort tools decennia lang onaangeroerd kan laten qua interface. En nu is iedereen blij omdat er een nieuw kleurenschema komt.
Maar ze sturen je ook richting Powershell voor goede reden.
Tien ik in 1988 een cursus network security volgde gaf de docent als antwoord op de vraag wat hij van de nieuwe CGA schermen vond, "real man don't need colour".
Borland was meen ik één van de eersten die kleur gebruikte in hun C en pascal ide maar dat was niet een echt verkoopargument geloof ik.
Ik merk dat in de loop der jaren de verschillende kleuren van de matlab interface wel prettig ben gaan vinden maar voor een command prompt zie ik echt de zin niet in van kleur.
Hier is ie trouwens gewoon zwart met witte letters dus ik heb waarschijnlijk wat gemist.
Met kleuren zie je, zonder een melding helemaal te lezen, of iets een foutmelding of een waarschuwing is. Zo kun je snel visueel 'greppen' door je output
Jouw terminal kleurt stdout en stderr verschillend ?
Ubuntu ? En heb jij geen problemen dat je Ansi Escape codes meepiped soms ? Of je terminal die foutief line-wrapped ? Ik kan er niet 100% de vinger op zetten maar ik gebruik zo weinig moeilijk kleuren en prompt customisaties om al die rariteiten te vermijden (tip: tput reset - maar ook dat herstelt niet altijd alles).
Fedora. En als je issues hebt kun je kleuren uitzetten in je .bashrc zover ik weet

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee