'Bijna 5 procent Nederlandse huishoudens heeft geen traditionele tv-aansluiting'

Het deel van de Nederlandse huishoudens dat geen traditionele tv-aansluiting meer heeft, is in twee jaar tijd verdubbeld tot vijf procent. Ook bij personen boven de dertig jaar neemt het schrappen van het tv-abonnement toe.

De afname van het aantal tv-aansluitingen gaat gepaard met een groei van streamingvideodiensten, volgens Telecompaper, dat onderzoek doet naar het tv-gebruik in Nederland. Inmiddels zou 35 procent van de Nederlandse huishoudens Netflix en 6 procent Videoland kunnen kijken.

Onder twintig- tot dertigjarigen zou zelfs 65 procent toegang hebben tot Netflix en dit is ook de grootste groep die geen tv-aansluiting meer heeft. Het aantal dertig- tot vijftigjarigen dat zijn tv-abonnement opzegt, neemt volgens het Video Behaviour of Dutch Consumers-onderzoek wel toe.

De groeicijfers komen op een moment dat verschillende diensten die wilden concurreren met de traditionele manier van tv-kijken, ermee stoppen. Zowel KPN's Play als T-Mobiles Knippr gooien de handdoek in de ring, omdat er te weinig animo is. Beide diensten boden online livetelevisie aan via webspelers en apps, met aanverwante diensten, zoals uitgesteld terugkijken.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

15-06-2018 • 13:59

323 Linkedin Whatsapp

Reacties (323)

323
321
184
23
0
116
Wijzig sortering
Anoniem: 636203
15 juni 2018 14:03
Mensen zijn de vele reclames op (vooral) commerciële zenders beu. Reclameblokken van 7 a 8 minuten zijn gewoon te lang!

Ik denk dat als men echt gaat meten hoeveel mensen nu werkelijk naar commerciële zenders kijken inclusief de reclameblokken, dan zal dit schokkend laag zijn. De cijfers worden nu gemanipuleerd door de Stichting Kijkonderzoek om het te laten lijken dat reclame effectief is.

De toekomst is reclame-vrije televisie, zoals Netflix. Bedrijven zullen steeds meer richting sociale media gaan om reclame te maken, want bij tv is het een eindige zaak.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 636203 op 15 juni 2018 14:11]

Officieel mag men maar 20% reclame per uur uitzenden, dat is dus 12 minuten reclame per uur. Als men het alleen bij reclame zou houden dan was het nog te doen in bijvoorbeeld 2 blokken van 6 minuten, maar zenders hangen er gelijk nog allerlei eigen aankondigingen bij waardoor de onderbrekingen per uur al bijna richtingen de 20 minuten gaat. Vooral met films is het uitermate irritante dat je elke 20 minuten weer onderbrekingen krijgt en dat je ook nog elke keer dezelfde aankondigingen te zien krijgt. Een opnamefunctionaliteit bij lineaire tv is aan te raden. :)
ik heb het nagemeten en het klopt helemaal, elk uur is er op de commerciële zenders een onderbreking van 20 minuten voor de "boodschappen". Aankondigingen, telkens herhaald, noem ik ook reclame, maar dan voor eigen toko. Net zo irritant als de andere commercials. Als je drie uur op een avond zit te kijken zit je dus een uur naar al deze shit te kijken. Ook wij hebben sinds enige tijd geen tv aansluiting meer. We kijken naar NPO via de website en verder on demand. Wat een rust!!! 8-) 8-)
Die reclameblokken zijn voor ons altijd het moment om even naar de wc te gaan, de wasmachine uit te ruimen of even een hapje klaar te maken. Van die 20 minuten per uur zie ik maar een heel klein percentage.

Vroeger gooide SBS volgens mij zelfs Hart van Nederland door films heen, over irritant gesproken :X

Maar als ik me bedenk wat we werkelijk kijken via Ziggo is dat eigenlijk alleen Formule 1, het nieuws 's ochtends op RTL4 en sommige series als Wie is de mol. Eigenlijk kan dat abonnement er bij ons ook bijna uit.

[Reactie gewijzigd door Grrrrrene op 16 juni 2018 09:57]

Graag langere reclameblokken, de hond wil langer uitgelaten worden. ;)

Zonder dollen, ik heb altijd wat te lezen onder handbereik.
Een opnamefunctionaliteit... Ja mooi, dat heeft Ziggo ook. Had ik laatst een keer iets opgenomen wilde ik de reclame doorspoelen, krijg ik doodleuk de melding "deze functie wordt niet door deze ondersteund......".
Ik heb de TV direct uitgezet. Bekijk het maar. Dit is dus één van de redenen waarom ik TV er op termijn er uit zal gaan doen. Ik heb dit nu nog voor de sport, maar voor de rest kijk ik er niet meer naar.
Je hebt:
- opnemen
- terug kijken

Wanneer je insteld om je favorite programma’s op te nemen, kan je vooruitspoelen, bijvoorbeeld, wanneer er reclame is.

Wanneer je een programma terug kijkt, zijn de restricties afhankelijk van de zender, wat meestal neerkomt dat je bij reclames niet kan vooruitspoelen, maar wel tijdens het programma. Wanneer er een error optreed, wat bijna altijd het geval is bij mij, dan zal je elke x alle reclames voorafgaand weer moet afspelen.

Wanneer je een programma opneemt en deze wilt afspelen via de tvgids, dan zal hij automatisch eerst terugkijken aanzetten, wat de verwarring waarschijnlijk veroorzaakt.

Om je probleem op te lossen kan je het beste gewoon naar je “library” gaan met opgenomen programmas en deze vanuit daar starten, dan kan je gewoon vooruitspoelen bij reclames.
Zelfs met TV gids (ReplayTV) kun je reclame doorspoelen bij de NPO. Bij de commercielen niet. Maar waarom zou je naar de commercielen kijken?
waarom zou je naar de commercielen kijken?

Films en een paar series? En RTLZ natuurlijk.

[Reactie gewijzigd door jpsch op 16 juni 2018 11:49]

Waarom zou je, in 2018, in vredesnaam films op de commercielen kijken? Je kunt films kijken via allerlei mogelijke manieren. Legaal en illegaal. En dan nog ga je je tijd verdoen met een zender die 20% van de tijd reclame uitzend? Waarom? Hoe dan? Mensen die niet meegaan met hun tijd verdoen hun tijd aan dit soort shit. Jongeren niet, die zijn handiger en gaan makkelijker mee met de nieuwste trend. (Overigens ben ik zelf inmiddels geen jongere meer en dat valt te merken ivm gebrek meegaan met nieuwste trends.)
Films worden toch uitgezonden, dus opnemen is een kleine moeite.
En als je live kijkt, die reclame blokken worden echt wel goed besteed (wc, drinken halen, was, boek lezen, computeren, glas naar glasbak, stukje van een andere video kijken.
daarom neem ik al mijn hd films van ziggo op mijn vhs video op en spoel ik vooruit tijdens de reclame!
Nou ligt dat niet aan ziggo, maar aan de content provider. Maakt het niet minder irritant :)
Nee niet alleen an de content provider, ziggo zou daar tegen ook een vuist kunnen maken voor hun klanten, maar dat doen ze niet, om de content (en de kijker) aan de concurent te verliezen. Fox heeft door die angst ook de eurodevisie belasting kunnen invoeren. Dat de klant dan wegloopt, en een beter alternatief zoekt, dat wil er nog niet ingaan.

Helaas zie je dat kinppr en play ter ziele zin, dus de conaument wil dit blijkbaar niet voldoende af van de traditionele tv
Heb dat nog nooit gehad bij de Ziggo horizonbox.
Bij opgenomen programma's kan ik altijd gewoon de reclame doorspoelen, daarom neem ik bijna alles op :*)
Alleen programma's terug kijken met on-demand bij sommige zenders niet.
Mijn ouders doen hetzelfde. Beginnen met opnemen en een half uur / 40 minuten later beginnen ze met kijken. Iedere keer als er reclame is spoelen ze door en uiteindelijk kijken ze het laatst deel van de film “live”, zonder ook maar één keer reclame gezien te hebben.
Dat is dus afgelopen met de nieuwe "vierkante" horzionbox die je vanaf Nov '17 kan krijgen.

Bij KPN en kornuiten hetzelfde, veel commerciele zenders staan doorspoelen simpelweg niet toe, tot 24u na de uitzending.
Weet je zeker dat het de opnamefunctionaliteit was? Bij kpn heb je een 'kijk vanaf begin' mogelijkheid en dan is het afhankelijk van de zender en programma of je de onderbrekeingen wel of niet door kan spoelen. Als je programma's opneemt dan kan je altijd de onderbrekingen doorspoelen.
Dan heb je niet je opname bekeken. Je kunt iets opnemen en dit vervolgens vanuit je opnames/bibliotheek terug kijken.
Iets opnemen doe je doorgaans door de tv gids te openen > het programma te zoeken > opname in te stellen.
Je kunt het opgenomen programma nu niet via de tv gids bekijken, want dan start je uitzending gemist, een dienst waarbij Ziggo je in staat stelt alles tot 7 dagen geleden terug te kijken, bij de commerciële zender kun je dan niet vooruit spoelen! Dan krijg je dus die melding.
Ook als een programma al begonnen is en je kiest voor "afspelen vanaf het begin" kun je bij commerciële zenders niet vooruit spoelen, dan krijg je de zelfde melding.

Alleen een opname die je zelf hebt ingesteld en op een later moment terugkijkt kun je vooruit spoelen, ook de commerciële zenders!

TLDR: Je hebt de verkeerde functie gebruikt, het kan wel gewoon.
Anoniem: 636203
@Dakdoef16 juni 2018 12:07
Wat voor settop box heb jij dan?

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 636203 op 16 juni 2018 12:13]

Anoniem: 1072965
@Rudie_V15 juni 2018 16:53
TV Series op Netflix kijken verteld je alles wat je moet weten. Kijk maar eens hoe lang een aflevering van "een uur" echt duurt. En bedenk dan dat veel zenders de aftiteling niet of niet volledig afspelen.
Ik heb geen netflix, maar *kuch* downloads van vroeger lieten ook al zien dat het meestal rond de 40 a 45 minuten maximaal is wat op tv met onderbrekingen een uur is.
Series van een uur zijn ~41minuten, series van een half uur zijn ~21 minuten.

Je hebt dus al 19minuten reklame per uur. Nu worden de intro's, outro's en vaak ook bepaalde cutscenes weggelaten en heb je makkelijk 5 extra minuten te pakken. 25-30minuten reklame per uur.

Dan reken je nog niet eens mee dat vrijwel elk tv-programma, serie en film, zelf ook nog reklame heeft. Je kijkt dus meer dan de helft van de tijd, reklame.

Mijn conclusie is dat mensen TV kijken om reclame te kijken. En ik vind het niet vreemd dat ze er in Hilversum net zo over denken.
Publieke omroepen mogen geen programma’s onderbreken voor reclame.
De Ster mag niet meer dan 10% per jaar van de totale zendtijd vullen met reclame. Dagelijks mag dit niet meer dan 15% zijn.

Commerciële omroepen mogen wel programma’s onderbreken voor reclame.
Commerciële omroepen mogen niet meer dan 12 minuten reclame per uur uitzenden.
Beste voorbeeld, de serie "24" van een aantal jaren geleden. Die serie speelt "live" een uur af terwijl elke aflevering die ik hier er van heb staan vreemd genoeg 41,5 tot 42 minuten duurt.
Ik meen mij te herinneren, maar ik kan het mis hebben dat het misschien een verzinsel oid was, dat 24 ook zo gemaakt was dat de reclames zeg maar inberekend waren in de aflevering zodat het uurtelling in de aflevering ook rekening hield met de reclameblokken tussendoor.
Ja, als ze in de auto zaten of zo kwam er reclame.
Ik vind het met films zo irritant dat ik meer dan eens een stream of download heb aangegooid gedurende de zoveelste pauze... ik heb een film al binnen voordat die pauzes afgelopen zijn... Doet me ook weer denken aan hart van nl.. vroeger altijd halverwege je film.. welke film keek ik ook alweer?
Anoniem: 636203
@klaasraak16 juni 2018 12:08
Klopt dat heb ik ook altijd. Tegen de tijd dat de reclames voorbij zijn ben ik eigenlijk al vergeten wat ik aan het kijken was. Dat was voor mij reden om er helemaal mee te stoppen. Als ik een film wil zien op de commerciele zender dan neem ik het op of ik download de film gewoon.
was soms wel handig bij middelmatige films, heb wel eens 2 films tegelijkertijd weten te kijken omdat ze omstebeurt reclame hadden; daardoor van allebei ongeveer 2/3e kunnen zien. :*)
Het zou fijn zijn als ze de programma promo’s ook tot reclame gaan rekenen. Dat zou weer wat schelen....
Kijk maar naar hoe lang een aflevering van een serie duurt (op dvd's e.d.) 40-42 minuten meestal, misschien intro/outro erbij of eraf nog. Daar staat vaak 1 uur voor op TV.
Reclames zijn voor mij de reden geweest om alles met TV en Radio in 2012 het huis uit te gooien. Het bevalt me nog steeds zeer goed en wat als een experiment begon sta ik nog steeds 100% achter.

Al sinds de jaren '90 erger ik me blauw aan de kwaliteit van de programma's, het meer en langer weergeven van reclames en de hoeveelheid herhalingen. De knop ging om toen ik besefte dat TV eigenlijk alleen uit reclame bestond met zo nu en dan een herhaling. De leuke en interessante programma's waren toen al goed online te bekijken of te downloaden via allerlei websites en -diensten. Nieuws haal ik uit korte bezoekjes aan enkele nieuwssites en heb deze onder een stringent beleid van reclame geblokkeerd. Mijn media behoeften, haal ik via het internet van een bekende muziek- en film-streamingsite. Sport is niet mijn ding, maar zijn ook goede diensten voor tegenwoordig.

Het heeft geen enkele zin om instanties te laten uitzoeken of reclames effectief, te veel impact hebben. De beste methode is vraag en aanbod. Bij het weghalen van de vraag trap je precies tussen de benen van het huidige verdienmodel en gaat er wat veranderen. Ik vind het interessant te zien dat deze verandering doorzet en hoe zich dit gaat ontwikkelen.
Naast interessant vind ik het ook tegenvallen. Ik heb al 10 jaar geen tv-aansluiting meer. Ik had inmiddels echt wel meer dan 5% verwacht.

Vooral omdat downloaden van videomateriaal nog niet strafbaar was; 56% van studenten gaf in 2014 aan te downloaden uit onofficiële bron. In Frankrijk, waar downloaden van films en series wel al illegaal was, heeft 9% van internet-abonnementshouders wel eens een brief gekregen wegens het downloaden van een film.

Inmiddels heb je veel populaire alternatieven.

Iedereen heeft het met elkaar over Netflix, en andere services zoals Videoland zijn om mij heen ook wel populair. Zouden veel mensen dan ook uit gewoonte een aansluiting hebben die ze eigenlijk niet gebruiken? Vanwege die tripple-play abonnementen die de grote spelers aanbieden?

5%, ik zou schatten dat we daar 5 jaar geleden al opzaten.

[Reactie gewijzigd door Sando op 15 juni 2018 18:33]

Probleem is dat de internet only abo’s straks net zo veel wordt als de alles in 1 van nu.

KPN heeft internet only voor €39,95 8)7
Ik heb NLE alles in 1 voor €29,95

Daar gaat het al. Ze halen er iets van af, omdat we het niet willen (TV, bellen, HBO Go oid). Prijs blijft, daalt niet, maar steeg wel elk jaar onder het mom van beter aanbod etc. :/

Edit: paar goede opmerkingen hieronder. €29,95 is KPN actie, daarna idd €39,95. Zelf heb ik €29,95 bij NLE, maar inmiddels zijn de prijzen en voorwaarden gewijzigd? De reacties hieronder geven precies aan wat ik bedoel. Er komen vormen aan met internet-only, maar wel tegen hogere tarieven.

[Reactie gewijzigd door twkr18526 op 16 juni 2018 11:21]

Er komen vormen aan met internet-only, maar wel tegen hogere tarieven.
Ik snap dan ook echt niet hoe het zover heeft kunnen komen dat KPN de innovatie (verglazing van Nederland) heeft mogen stoppen.

Zo weten we wat het oplevert door te kijken naar Duitsland. Zolang niemand iets fatsoenlijks aanbiedt, heeft het voor niemand zin om te investeren.

Zo heeft KPN de verglazing in Groningen tegengehouden. Hier in Leeuwarden heb ik een 1000:1000 verbinding voor €30,50 per maand. In Groningen haal je daar 100:20 voor. Als je bereid bent het dubbele te betalen dan zit je op 400:40 maar dan houdt het wel op. En vergis je niet; het is vooral die uploadsnelheid die erg 21e eeuws aanvoelt en die erg snel went. Zo is de verbinding thuis-kantoor gewoon als een externe schijf. 40 mbit is gewoon een factor 25 trager voor het dubbele tarief. Dit is voor mij de doorslag geweest om niet in Groningen te gaan wonen. Verder wel leuke stad. Dankjewel KPN.

Het was toch een plan van de regering in Nederland te verglazen? En een plan van Europa om te streven naar 1000 mbit voor iedereen in 2030? Gaat lekker zo. Straks zitten we in een draadloze mobiele internetmagnetron met een ping van 200ms ipv 2ms, en heeft straks iedereen hoofdpijn.

En dan hebben we first contact een nodigen we aliens uit die een groot frequentiebereik blijken te hebben. Lopen ze met vingers in hun oren zich te ergeren aan al die speakers die overal door het hele land hangen te toeteren. Pakken ze snel hun biezen en vliegen ze weer weg. Geen alien technologie voor ons! Beetje vooruit denken mensen daar in Den Haag!

[Reactie gewijzigd door Sando op 16 juni 2018 15:40]

Het is idd jammer dat de initiele opmars van galsvezel door oa Reggefiber, stop is gezet nadat ze overgenomen zijn.

Wat dat betreft had de overheid dezelfde voorwaarde mogen leggen als bij de veiling van 4G frequenties: dat je verplicht bent er iets mee te doen als je de frequenties koopt.

[Reactie gewijzigd door twkr18526 op 17 juni 2018 10:45]

Het is idd jammer dat de initiele opmars van galsvezel door oa Reggefiber stop is gezet.
Nadat KPN alle andere partners van Reggefiber uit heeft gekocht eind 2014.

We zouden echt een innovatie-belemmerende shame hall of fame moeten hebben hier op tweakers.

* Sando mompelt verder iets over de cookie-popup op elke site en de handigheid van Uber in Portugal en Roemenië.
KPN levert voor 39.- internet only, typo?

Ze hebben wel 3mnd 10.- korting of als je belt 6mnd.

NLE, welke exact hetzelfde product levert, op de service na, is een stuk goedkoper, maar niet met mobiel te combineren vooralsnog.

Zelf zou ik voor Online gaan, 100Mbit abo kost 32.- om of T-mobile 50Mbit voor 28.-

Jij noemt de actieprijs trouwens, die vind ik niet relevant aangezien dat na een paar maanden voorbij is en elke provider wel acties heeft.

Een sim only abo via miky.nl van T-Mobile afsluiten + T-mobile internet (of inet+tv) is volgens mij het goedkoopst. Maar dat hangt van je voorkeur af natuurlijk.

Iemand hier op tweakers zit maar steeds te drammen dat KPN het goedkoopst is, maar dat is het alleen met dreigen met opzeggen en in heel selectieve omstandigheden waarbij de voordelen die KPN geeft op hun Compleet product ook voor jou fijn zijn.

Wil je alleen internet en mobiel en netflix, T-mobile it is.
Tx voor de pointers. Wil een +1 geven, maar kan niet. Heb de KPN prijzen opgezocht en aangepast in mn reactie. Voor NLE zijn dat de pijzen die ik heb, maar is inmiddels ook meer geworden. Net als Tele2 onbeperkt sim-only €26. Heb nu al spijt dat ik die opgezegd heb.
Klopt, een internet abbo vergeleken bij mijn all-in-one pakket bij Caiway is bijna net zo duur.. daarvoor kijk ik dan nog net teveel 1, 2 en 3 om de moeite van online streamen te waarborgen.
Moet je wel elektra afnemen bij NLE En negen maanden later is het ineens €39,95 in de maand. Ja zo ken ik er ook nog wel een paar.
Moet je bij NLE verplicht energie afnemen? Ik heb nu NLE en dat is nog steeds €29,95 terwijl ik geen energie bij ze afneem.

idd NLE is nu ook duurder geworden. Heb je input aangepast in mn post hierboven.
Misschien is dat nu anders ondertussen, maar dat was eerst wel het geval. Overigens levert NLE diensten over KPN netwerk. Dat betekent dus dat het product identiek is en de service waarschijnlijk slechter.
Klopt. NLE gebruikt precies dezelfde apparatuur als KPN. (Heb beide in 2 woningen.) De zenders en opties als programma terug kijken zijn net wat anders. Je hebt volgens mij dezelfde opties tegen meerprijs (opnemen, 2e tv kastje etc.) Ik ben nog blij met digitenne die ik toen als 2e tv van KPN kreeg. Die gebruik ik af en toe buitenshuis op een tv als ik geen zin heb een Chromecast mee te nemen.
Wat is er voor Sport dan, want ik kijk vrijwel alleen Sport. F1, ontzettend veel voetbal (Eredivisie, Premier league etc.) Daarom heb ik ook altijd een heel duur TV abbo maar eigenlijk kijk ik geen traditionele TV. Zijn er ook Sport Only pakket ergens?
Nee, dat mag ook niet. aanbieders zijn namelijk verplicht bepaalde zenders te leveren.
Het enige in die richting is Ziggo sport, maar dat vervult jouw behoeftes niet. Ik ken dat gevoel, online is net niet alles te kijken wat ik volg.
Ik vraag me ook af hoe die TV aansluitingen zijn geteld. Ik heb een Ziggo abonnement alles in 1. Dat heb ik omdat
1) Ziggo, of een andere partij, bij mij geen aantrekkelijk internet only abo aanbiedt
2) Alles in 1 nog wat voordelen geeft voor mijn Vodafone mobiel abonnement.

Hiermee heb ik een TV abonnement, maar het interesseert me niets. Die (trage en energieverslindende) Ziggo mediabox ligt ongebruikt in een kast.
Het is wat mij betreft niet alleen de grote hoeveelheid reclame en eigen programma aankondigingen (veelal ook nog eens dwars door het beeld terwijl de film of serie nog bezig is, mega irritant...), maar met name het aanbod.

Ik merk dat het aanbod gewoon alles behalve interessant is. Er zijn een aantal series die ik leuk vind, maar daar komt vaak niks nieuws van op TV, en wat er dan nog uitgezonden wordt, zijn herhalingen. De zogenaamd nieuwe series op bijvoorbeeld FOX, weten mij totaal niet te boeien. En zo zie je dan ook vaak dat die nieuwe series die met veel bombarie worden aangekondigd, vaak met stille trom ook weer verdwijnen en niet meer terug komen.

Tuurlijk zijn er wel uitzonderingen en mijn smaak is natuurlijk niet die van de rest van Nederland, maar ik heb mijn TV nog zelden op 'zenders' staan, maar meer op streaming zoals inderdaad Netflix.

En in het geval van Ziggo, die blijven maar de abbo prijzen verhogen zonder dat er ook maar iets van interesse voor terug komt. Dus ik zal binnenkort ook mijn abbo de deur uit doen, en alleen voor internet kiezen en eventueel een TV abbo met een x aantal zenders die ik nog wel leuk vind. Het gaat me niet eens om het geld (alhoewel het wel een stuk goedkoper is) maar gewoon omdat providers zoals Ziggo veel geld vragen (en steeds meer) voor weinig zinvols.
Anoniem: 636203
@Frank__B16 juni 2018 12:03
Op Ziggo XL zijn overigens wel veel mooie series (Game of Thrones, Vikings, Agents of Shield) die je zonder reclame kan bekijken. Je moet dan wel een internet compatible settop box hebben.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 636203 op 16 juni 2018 12:04]

Ik heb zelf een hekel aan amerikaanse afleveringen hier op nederlandse buis. Tevaak reclames waardoor er elke keer weer recaps komen van wat je de laatste 5 a 10 minuten hebt gezien, welk dus een recap was van die dáárvoor. Elk blok krijg je dus ongeveer 2x hetzelfde te zien en maar een klein beetje meer informatie. Daarbij komt dat het ook nog zo overdreven vaak van camerahoek wordt gewisseld, wat het niet veel prettiger maakt om naar te kijken.

Sinds wanneer is een programma gebouwd om de reclames ipv andersom? Ze hebben zoveel dingen nodig om mensen 'bij de les' te houden...
Sinds wanneer is een programma gebouwd om de reclames ipv andersom?
Sinds TV voor entertainment wordt gebruikt; sinds er commerciële zenders zijn. Met uitzondering van de NPO - zo ongeveer altijd al dus.

De naam zegt het al een beetje: commerciële omroepen, zij willen geld verdienen. De bron van inkomsten ís reclame. De 'leuke content' is er alleen maar zodat jij reclame gaat kijken zodat de zender geld verdiend.
Sinds wanneer is een programma gebouwd om de reclames ipv andersom
Sinds RTL Véronique, gelaunched op 10/2/1989.
Even mierenneuken: da's niet helemaal waar. We hebben in Nederland sinds 1951 publieke televisie, maar de commerciële omroepen begonnen pas in 1989. En dat was aanvankelijk ook nog vanuit Luxemburg, omdat de Nederlandse wet geen commerciële omroepen toeliet. We hebben in Nederland dus decennialang zonder commerciële zenders geleefd.
Anoniem: 120539
@Krulliebol15 juni 2018 15:43
En technisch gezien zijn de hier bekende en op de Nederlandse martk gerichte RTL zenders nog steeds Luxemburgs.
Praktisch gezien gebeurt er veel vanuit Hilversum, juridisch en technisch gezien is er nog steeds een hele belangrijke link met Luxemburg.
Sterker nog, tot voor kort zond RTL 's morgens heel vroeg een journaal uit dat gericht was op Luxemburg, om te voldoen aan wetgeving qua gerichtheid op het bronland.
De L in RTL staat dan ook voor Luxemburg..

In ieder geval, reclames: áls we nog iets kijken op commerciële zenders (ik roep iets, All You Need is Love) dan neem ik het programma op en gaan we eerst iets anders doen. Starten we een halfuur later dan de uitzending is, aan het einde ben je "bij" door het spoelen in de reclameblokken. Ook de reden dat ik niet meer naar de radio luister, in de ochtend in de auto. Alleen maar reclames waarbij de irritatiefactor vaak nog lijkt mee te wegen om maar te blijven hangen. Nee bedankt.
Anoniem: 1072965
@Krulliebol15 juni 2018 16:56
Dat klopt. Maar ook weer niet helemaal. Voor 1989 hadden we namelijk al Sky Channel (nu Sky One) op de kabel.
Endemol heeft anders ook hard kunnen teren op Big Brother en andere concepten en dit internationaal weten te verkopen. Het hoeft niet alleen om reklame te draaien.

We kunnen net als wat de BBC met veel van hun dure docu's en series doet, de rest van de wereld er voor laten betalen.
Andere landen kopen die concepten weer zodat zij hetzelfde kunnen uitzenden en er reclame bij uit te zetten :P

BBC documentaires komen uit de Britse staatskas, of uit reclameinkomsten uit het buitenland.
Ja maar dan hoeven wij die reklame niet te zien. :P

Series als Planet Earth, Blue Planet en zo'n beetje alles wat Attenborough maakt/narate brengt een boel centen in het laadje van de BBC, waar de BBC een boel andere nationaal bedoelde zut van bekostigd.

Door die commerciele tak is de budget van de BBC een heel stuk groter dan wat er uit de staatskas heen vloeit, wat ze ook al beter doen dan wij in NL. De BBC krijgt een verhoudingsgewijs een stuk meer.

Zou mooi zijn als we de NPO wat serieuzer nemen, gewoon alles geschikt maken om na te dubben. Docus zijn vet simpel, we hebben Planet Earth enzo ook gewoon in het Nederlands. Er is een enorme wereldwijd behoefte aan fatsoenlijke docus. Planet Earth en Cosmos zijn niet voor niets zo smerig populair en bekend. Mooi gat wat we wereldwijd kunnen vullen, centen aan kunnen verdienen, onze eigen omroep beter maken zonder dat het op de lange termijn meer kost, geen reclame. win-win?
De BBC heeft als voordeel dat de taal Engels is, 1 v/d populairste talen. Dat voordeel heeft de NPO niet. Overigens worden er wel degelijk ook "formats" van de NPO verkocht maar de constructie ligt anders. De NPO betaald bedrijf X voor de rechten (bijv 10 Voor Taal of Lingo), en dat bedrijf kan dan het format ook nog 'ns verkopen. We kopen ook formats in. RamBam is bijv gebasseerd op Basta! (bekende aflevering is de Mobistar aflevering).
En wat je nu ziet: d'r valt (veel!) meer geld te verdienen door streaming video via een abonnement (soort van vergelijkbaar met de oude betaalde extra kabelzenders) zonder reclame. Netflix is ermee uitgegroeid tot het grootste entertainment bedrijf ter wereld, groter nog dan het Disney imperium.
d'r valt (veel!) meer geld te verdienen door streaming video
Dat kan je niet zomaar zeggen. Naast Disney heb je nog Sony Pictures, 20th Century Fox en weet-ik-veel hoeveel gigantische bedrijven die op de filmindustrie teren. En dan nog alle commerciële TV-zenders waar we het over hebben.
Hoeveel miljard maakte de _totale industrie_ aan winst?

Netflix is gigantisch. Vooruit dan kan je Amazon Prime er nog bij noemen, en misschien een superkleine nationale speler per land. Commerciële TV-zenders verdwijnen, is de verwachting.
Dat een steamingdienst een groot mediabedrijf overstijgt zegt niks. Uiteindelijk komt er waarschijnlijk minder geld de industrie binnen en dat betekent dat er aan de onderkant bedrijfjes uit zullen vallen.
Dat is wel een beetje kort door de bocht hoor, Disney is nog wel iets groter dan Netflix:
http://www.wolframalpha.com/input/?i=netflix+vs+disney

De waarde van Netflix is misschien groter dan dat van Disney, maar dat vind ik een rare definitie van groter, in alle andere opzichte is Disney groter.
De naam zegt het al een beetje: commerciële omroepen, zij willen geld verdienen.
Probleem is alleen rupsje nooit-genoeg. En door veel te veel reclame graven ze hun eigen graf. Hoe commercieel ben je eigenlijk als je al je kijkers wegjaagt met programma's die te weinig tot niets mogen kosten en daarom vooral pulp zijn met veel te veel reclame onderbrekingen. Toen er nog geen alternatief was kwamen ze nog weg met het kijker pesten maar je ziet, 5% is al weg en als het roer niet om gaat wordt het alleen maar meer. Als uiteindelijk de adverteerders weglopen stort de hele boel in. Van mij mag het en ik zal er geen traan om laten maar voor een omroep met een commercieel oogmerk is het niet slim. Maar ja, veel managers werken met korte termijn targets en denken vooral niet aan de lange termijn effecten. Dan zijn ze al lang weg naar een volgende werkgever met prachtige verhalen over hun behaalde omzet successen.
Dat het voor jou teveel en niet naar je zin is, betekent niet dat het voor iedereen zo is.

Miljoenen mensen kijken nog altijd prime-time naar Nederlandse televisie als ik Kijkonderzoek.nl mag geloven. Ik zou zeker niet durven stellen dat de zenders waar minder reclame op wordt uitgezonden, per definitie meer kijkers krijgen. Wellicht zelfs het tegenovergestelde.

Tot slot is het nogal makkelijk om te stellen dat minder reclame voor een langer behoud van kijkers zal zorgen, maar of dat echt zo is weet niemand. Het is niet zo dat mensen enkel naar streamingsdiensten kijken omdat daar minder reclame is, er zijn talloze factoren waarom dat zo is.
Bovendien heb je geen zicht op de financiële situatie van de zenders en is het dus helemaal niet bekend of ze überhaupt weg kunnen komen met minder reclame.

Kortom: een hele stapel aannames die leuk aansluiten bij jou (en misschien wel ons) ideaalbeeld van mediaconsumptie - maar geen goede onderbouwing om een business op te draaien.
Ik zou zeker niet durven stellen dat de zenders waar minder reclame op wordt uitgezonden, per definitie meer kijkers krijgen. Wellicht zelfs het tegenovergestelde.
Het tegenovergestelde? Dus dat minder reclame uitzenden voor minder kijkers zal zorgen of dat meer reclame uitzenden voor meer kijkers zal zorgen? Ik vind dat apart maar ja, mensen doen gekke dingen... Lijkt me leuk voor een studie naar het menselijk gedrag.
Tot slot is het nogal makkelijk om te stellen dat minder reclame voor een langer behoud van kijkers zal zorgen, maar of dat echt zo is weet niemand.
Je hebt gelijk, misschien is het sowieso een aflopende zaak die niet te redden is. Streaming heeft nog veel meer voordelen boven lineair kijken. Dus misschien maakt de hoeveelheid en lengte van reclame allemaal niet veel uit. Maar ellen lange reclames maken best case niet uit en worse case helpt het kijkers om sneller om zich heen te kijken en naar alternatieven te zoeken. Tenzij wat jij beweerd waar is en die lange reclames juist voor meer kijkers zorgen...

[Reactie gewijzigd door pe1dnn op 15 juni 2018 23:46]

De naam zegt het al een beetje: commerciële omroepen, zij willen geld verdienen.
Dat werkt wel twee kanten op natuurlijk. Als alle omroepen (wereldwijd) publiek waren dan konden we als kijker eisen dat we er weinig geld insteken én geen reclame kijken, maar daar staat tegenover dat de omroep dan geen geld heeft om dure programma's te maken. Denk aan natuurseries (ondanks dat die vaak van een publieke omroep komen kosten die veel geld), maar ook series als Homeland of TWD kosten veel geld om te maken en zo'n budget voor puur entertainment is moeilijk te verantwoorden van belastinggeld.
Zowel commercieel als staats TV wordt steeds verder uitgehold. De afname van reclame budgetten zijn dramatisch. 2/3 van het wereldwijde reclame geld gaat nu naar facebook/google en consorten. Gaat om vele miljarden.
Niet alleen de TV, ook de sport zal er onder gaan leiden, want welke zender geeft budget uit om iets uit te mogen zenden als er niemand kijkt.
De massale vlucht naar streaming is ook geen oplossing. Ook daar verwacht ik op termijn prijsstijgingen, of reclame.

Een wereld in beweging.
Dat van de sport zie je heel duidelijk in Nederland bij het voetbal en schaatsen. De kijkersaantallen bij het schaatsen zijn de afgelopen jaren dramatisch gedaald. Ook het live Nederlands voetbal kijken levert geen drol op. Wat Fox ook probeert te beweren, op een gegeven moment deden ze heel schimmig over het aantal abonnees. Het geld wat de voetbalclubs ontvangen, het zogenaamde mediageld, is al decennia hetzelfde en daaronder lijden deze clubs ten opzichte van het buitenland. Het gaat dus heel slecht met de commerciële televisie de laatste jaren. Budgetten worden uitgeknepen, en het is veel voor weinig, liefst voor niets.
Fox en anderen hadden gehoopt dat heel wat mensen zouden gaan betalen om naar sport te kijken. Ze dwongen Delta om voor veel geld tenminste een kanaal in het standaardpakket te krijgen wat niet doorging natuurlijk.
Heb weleens bij films zitten bijhouden wat nou de netto duur van de film is en welk deel van de tijd ingenomen wordt door reclame. Het is gewoon schokkend inderdaad; je zit tijdens een wat langere film gerust een half uur reclame tot je te nemen (of te negeren).
Bij SBS6 krijg je zelfs andere programma's door een langere film heen, zoals Piets Weerbericht.
Films die SBS6 uitzend zijn dan ook kwalitatief vergelijkbaar met die andere programma's
Handig ook bij het opnemen als je dat van te voren niet gezien h 8)7
Ik gebruik het eerste reclameblok in een film altijd om even de film te downloaden. Kan ik de rest van de film tenminste reclame-vrij uitkijken :+
Same here, totdat ik verhuisde naar een plek met niet zo denderend internet...
Is het dan niet handiger om elke week via de TV gids al vooraf te bepalen wat je gaat downloaden streamen? Nu moet je toch een paar minuten wachten tot je film klaar is met downloaden waardoor je toch weer een beetje de film/draad kwijt raakt, tenzij je streaming kijkt zoals popcorn of Exodus..
tvmuse.com als je toch anti-BREIN bezig gaat, hoef je je ook niet druk te maken om de Nederlandse TV-gids.
Hoezo streamen? Ik download series en films altijd, ik heb geen TV en ook geen Netflix of iets soortgelijks.
Dat zou misschien handiger zijn, maar ik gebruik het eerste deel van een film als een soort trailer... Bovendien stuit ik op vaak op films als ik gedachteloos zit te zappen en onbedoeld/onverwachts geboeid raakt door iets.
Heb je ook een bron van die manipulatie? Want ik denk dat er nog steeds een hoop mensen naar commerciële zenders kijken.
Anoniem: 636203
@loki50415 juni 2018 14:12
Ja, maar veel mensen nemen alleen maar op en springen over de reclame.
Ook als je reclame doorspoelt krijg je het nog mee. En is het indirect effectief. En tevens zijn ze bezig met niet kunnen skippen van reclames bij opnamens.
Niet kunnen skippen van reclame's kan allang. De enige reden dat het nu nog kan is dat de zenders er niet aan willen, omdat die bang zijn kijkers te verliezen wat mij heel plausibel lijkt.

Ik kijk al geen "uitzending gemist" of hoe dat bij XS4ALL TV ook heet meer omdat je daar reclame's niet kunt skippen.
Inderdaad, heb zelf ook 2 xs4all ‘ontvangers’, en baal ook enorm van het niet kunnen doorspoelen. Wat het dan ook een ‘genegeerde’ functie maakt on ons gezin. Kan er net zo goed niet meer op zitten.

Wat dat betreft zit ik te wachten op een goede IPTV dienst die een Apple-tv app heeft (er was er al eentje, maar die is onlangs gestopt), want dan gaat mijn xs4all tv eruit, en kan ik prima alles doen via de Apple tv. Scheelt me ook weer een zapper.
Wat vaak al niet meer kan bij de commerciële.
Anoniem: 636203
@Jasphur15 juni 2018 16:54
Wat bedoel je daarmee?
Toen ik nog tv had en een programma terug wilde kijken kon ik niet doorspoelen tijdens de reclames op de commerciele zenders.

Maar ik herinner mij net dat dat alleen zo was met uitzending gemist.
En niet als ik een programma echt had opgenomen.
Bij KPN nog steeds zo.

Films nemen we ook op en gaan vaak na drie kwartier kijken zodat we de reclames kunnen slippen.
Anoniem: 1072965
@loki50415 juni 2018 17:11
Als een club als Geenstijl 10% van de gebruikers kan overhalen vrijwillig mee te doen aan een experimentje kan dat voor andere partijen, die daar wat geld voorover hebben, toch ook niet zo moeilijk zijn?

Of het echt gebeurd weet ik natuurlijk niet, maar de methode is - gezien de hoeveelheid geld die ermee gemoeid is - toch wel enigszins discutabel in mijn ogen. (Ogen die overigens al 12 jaar geen TV meer hebben gezien.)
Eens.

Ik ben door een een reclameblok gewoon alweer vergeten wat ik aan het kijken was (als ik al TV kijk) en ben ik alweer iets anders aan het doen of aan het zappen geslagen.

Doen ze dat in de US toch net iets beter, daar hebben ze meer reclameblokken maar elke keer gewoon zo'n 2 reclames en door.
Beter is discutabel, daar is het zover dat TV programma's en reclames zodanig met elkaar verweven zijn dat je het verschil nauwelijks meer door hebt. En dat is nu net de bedoeling.
en iedere 5 min een kort blok is ook gewoon waardeloos. Leve Netflix en de iTunes store! En de NPO uiteraard.
Hoe weet jij dat de cijfers van Stichting Kijkonderzoek gemanipuleerd zijn?
Onderzoek gedaan binnen je kennissenkring?
Anoniem: 636203
@WimmieV15 juni 2018 16:53
Dit is al enkele malen ter sprake gekomen bij tv rapportages en in de kranten.
Laat me raden je weet niet meer welke kranten of tv rapportages? :)

En ik neem overigens aan dat je het over reportages hebt, al kan je die vast ook niet meer vinden. :P

[Reactie gewijzigd door Flagg op 16 juni 2018 00:43]

Er wordt helemaal niks gemanipuleerd, of heb je daar toevallig een bron voor? Dat de manier van kijkcijferonderzoek enorm verouderd is kan ik je geen ongelijk in geven. Waarom meten bij een select aantal personen i.p.v. bij iedereen? Het moet toch niet zo moeilijk zijn om dat te meten lijkt mij.. Natuurlijk zul je dan met een stukje privacy zitten, maar zoiets kan ook anoniem verwerkt worden.
De cijfers worden nu gemanipuleerd door de Stichting Kijkonderzoek om het te laten lijken dat reclame effectief is.
Is dat onderbuikgevoel of heb je daar aanwijzingen voor? Ik denk dat elke journalist graag met je praten wil als je aanwijzingen hebt want dat zou voorpaginanieuws zijn.
nah het is niet de reclame wat me heeft besloten geen traditionele tv-aansluiting meer te hebben, maar meer slecht aanbod van content (continue uitzenden van herhalingen van 10 jaar geleden) en het ouderwets aanvoelt om programma's te kijken op 'vaste' tijdstippen. De programma's die ik wil zien kijk ik de herhaling op npo.nl of rtlxl.nl wanneer ik dat wil en wat ik live wil zien daar heb ik een ziggo sport go abonnementje voor.

[Reactie gewijzigd door veryFerrygood op 15 juni 2018 15:09]

Ik vraag het me af.

Ik denk dat er genoeg mensen zijn die graag die reclame zien zolang het maar gratis is.
Aanbod op de Nederlandse zenders vind ik al jaren een belediging voor intelligentie, zeker wat zenders als SBS aanbieden, met elk kwatier reclame.
Films en series waar stukken uit zijn geknipt om het wel in een uur te laten passen, waarbij er in dat uur nog 20min aan reclame zit.

Ik ben zelf al jaren geleden gestopt met TV kijken, ver voordat Netflix en andere streaming sites op begonnen te komen, was ik al vaste klant bij videoland, aangevuld toen met films en series uit "alternatieve" bronnen, om bovengenoemde reden, dat streaming toen nog niet echt bestond, en aanbod in begin bar slecht was (nog steeds eigenlijk wel).

In begin werd ik om mijn standpunt voor gek uitgemaakt, maar vind het erg leuk te lezen steeds meer mensen er zo over denken, zeker nu het voor de massa ook stukken makkelijker is gemaakt om een alternatief te kiezen, iets wat 10 jaar geleden zeker niet het geval was, toen ik besloot mijn TV aansluiting op te zeggen, wat ook toen erg moeilijk was om te doen, Aanbieders snapte niet iemand geen TV aansluiting wilde, en werd deze ook lang door mijn strot gedrukt, en lang voor een dienst moeten betalen die ik niet wilde afnemen.hebben.
ter sprake komen is wel wat anders dan dat het waar is.
Je hebt het over Nederlandse zenders en je noemt SBS. Is dat Nederlands??
Mijn hemel, ik zou niet eens weten wat ze uitzenden, jij blijkbaar wel.
Het is een commerciële zender en commerciële zenders bestaan van reclame.
Hier en in het buitenland.

En mooi dat er alternatieven zijn.
Helemaal mee eens.

Het feit dat iemand wel TV afneemt zegt niets over hoeveel ze kijken.
Social media maar ook juist product placement. Dit is eigenlijk nog veel waardevoller voor bedrijven als reclameblokken. Als het op de juiste manier wordt gedaan (niet te opvallend) werkt het erg goed. Het maakt mensen onbewust bekend met het merk, zonder dat het 'nep aanvoelt' zoals bij veel reclames inmiddels het geval is. Bijkomend voordeel voor bedrijven is ook dat het niet geblokkeerd/doorgespoeld kan worden, want het zit immers verweven in de content.
Nou of dat goed werkt daar denkt de markt anders over. De verhouding spot v. non-spot reclame, waar product placement toebehoort, is al jarenlang stabiel, zo rond de 1:6. Klaarblijkelijk is het voor adverteerders niet aantrekkelijker geworden in de afgelopen jaren.

De mooiste product placement van afgelopen jaar was wel de lidl-bemoeienis met GTST, waar een van de acteurs zelfs een bijbaantje nam bij de vestiging in het fictieve Meerdijk.
Dat het momenteel nog niet heel populair is (in nederland) betekend niet dat het niet opkomend is. In de VS is er al bijna geen serie meer waar geen product placement in zit bijvoorbeeld. Soms wordt het zo opvallend gedaan als in GTST, maar meestal is het veel minder opvallend. Denk aan bepaalde merkkleding, het merk telefoon of het merk auto's.

Ik verwacht dat dit steeds meer wordt, zeker met de opkomst van streaming. Netflix doet dit nu al in z'n originals en dit zal alleen maar toenemen. Je ziet dit ook op YouTube waar influencers praten over een bepaald merk. Niet helemaal hetzelfde, maar hier is ook de 'reclame' verwoven met de content.
Waar baseert u op die verwachting op dat het hier nog niet zo populair is, maar wel opkomend ?

Aan PP zitten grenzen, zelfs wettelijke, bij de NPO is het zelfs helemaal verboden. Echter het is geen nieuw verschijnsel. Al sinds de jaren '90 maken adverteerders in Nederland gebruik van de ruimte die allerlei tuin- en verbouwingsprogramma's bieden. PP kent echter ook zijn beperkingen, een acteur kan nu eenmaal niet 24 blikjes cola per aflevering achteroverslaan en het kledingmerk is niet altijd even duidelijk, tenzij u verwacht dat Cameron Diaz met shirtreclame a la Arsenal FCgaat rondlopen op haar volgende set. Je ziet ook dat de betere PP gepaard gaat met traditionele reclame, denk bijv. aan de commercials rondom Heineken en James Bond om extra publiciteit te genereren rondom de 'placement'.

Ik beweer ook niet dat het niet werkt, maar uit de cijfers blijkt ook niet dat het veel waardevoller is dan traditionele spotreclame en tevens niet dat het een sterke groeimarkt is. Dat blijkt ook wel weer uit de recente controverse rondom die zogenaamde YT-influencers.
Baseer het op eigen ervaring uit het vak. Het is zeker in opkomst vanwegen het wegvallen van gewone reclameblokken. Je moet het dus ook niet vergelijken met reclameblokken maar met helemaal geen andere reclame.
Heb er geen enkel probleem mee met die reclame-blokken.

Films neem ik standaard eerst op (leve mijn Humax!) en spoel dan later lekker door bij de de reclame.

Andere programma's waar reclame inzit kijk ik niet of nauwelijks naar en op NPO zender hebben we er (nog) geen last van in de programma's zelf.
Nou, inderdaad... Wij hebben alles in 1 omdat het eigenlijk niets uitmaakt in prijs en heb toevallig laatst weer eens wat op tv gekeken. Wat een drama is dat als je Netflix of alternatieve bronnen gewend bent. Heb het 40 minuten volgehouden waarvan er denk ik 20 aan reclame zijn besteed, wat een onzin... Doen we dus ook maar niet meer.
Adverteerders baseren hun advertergedrag echt niet alleen op stichting kijkonderzoek. Om de effectiviteit van reclame te meten gebruiken die hele andere instrumenten. Of de aantallen kijkers nu wle of niet kloppen, de trend is uit de cijfers van het kijkonderzoek wel af te leiden.
Ik denk niet dat het enkel de reclameblokken zijn, maar ook de kwaliteit van de uitzendingen. Voorbeeld: Op de Turkse commerciële zenders zijn er reclameblokken van 15 tot 20 minuten na meer dan een uur achter elkaar geen reclame uit te zenden.* Op die zenders worden vaak Turkse dramaseries uitgezonden die in veel landen erg populair zijn. Zo'n aflevering wordt één keer per week uitgezonden en kan zo'n 2,5 uur duren.

Ik zie m'n moeder en zusje vastgeklampt aan de TV wanneer hun serie uitgezonden wordt. Maar ik zie ze nauwelijks nog naar RTL/SBS/etc. kijken. Vaak is het YouTube of on-demand content.

Zelf mis ik de zenders ook als kiespijn. Ik keek nog wel eens af en toe naar Comedy Central, maar dat is ook inmiddels afgebouwd.

De enige reden dat ik nog een TV pakket heb, is omdat Ziggo geen internet-only abonnementen heeft. En overstappen naar een andere provider is ook geen optie, omdat DSL gewoon te langzaam is op mijn adres. En glas is niet beschikbaar.

*met uitzondering van reclame banners die periodiek onder in beeld verschijnen.
Voor mij was de reclame reden om mijn kabelaansluiting in 2013 de deur uit te doen. Sindsdien alleen een internetaansluiting en dat bevalt prima. Elke keer als ik bij familie of vrienden zie wat er aan een stroom van onzinnige reclame voorbij komt, besef ik weer wat een geweldige beslissing dat van mij destijds was.
een traditionele wat-aansluiting...? Ik heb al twintig jaar geen tv meer lol...

[Reactie gewijzigd door Znorkus op 17 juni 2018 21:15]

Anoniem: 636203
@Znorkus17 juni 2018 21:19
Da's wel heel erg lang.
Dit is natuurlijk ook wel te verwachten. De kwaliteit van online videodiensten blijft maar stijgen, terwijl de kwaliteit van de traditionele televisie naar mijn mening enorm aan het dalen is. Vooral ook dat er deze zomer op RTL alleen maar herhalingen uitgezonden gaan worden en geen nieuwe programma's...
Nou ja, te verwachten... ik lees uit dit artikel nou niet echt dat er een wereldschokkende verandering gaande is. 5% is niet veel - bedenk namelijk maar eens hoe divers de groep huurders alleen al is. Van studenten op kamers bijvoorbeeld verwacht ik dat de TV de eerste vaste lastenpost is die verdwijnt. Zeker met een dik mobiel abo hoef je niet eens een vaste aansluiting te hebben. Gewoon tetheren die handel.

Ik denk echt dat er nog wel een generatie (of twee) overheen moet gaan voordat de TV aansluiting verleden tijd is. Want het is wel echt een generatie-ding denk ik; mensen zijn iets gewend en dat is moeilijk los te laten. En 'lui op de bank' TV kijken ongeacht wat er te zien is, heeft voor sommigen (velen?) ook wel wat.

Dit beeld wordt overigens onderschreven door het laatste stuk uit het artikel waarin te lezen is dat online aanbod van de providers nou niet echt lekker wil lopen. Het is dus echt niet zo dat menen massaal zoeken naar een alternatief voor de TV aansluiting. On-demand is gewoon 'erbovenop' en moet dus veel bieden voor weinig. En dat doet het.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 15 juni 2018 14:45]

Ik denk dat veel mensen nog een traditionele aansluiting hebben puur omdat het in het pakket zit, en het "wel makkelijk is mocht er wat op televisie zijn". Desnoods alleen voor het nieuws of spraakmakende programma's.

Als ik naar mijn eigen huishouden kijk, betaal ik 65 euro voor:
  • Internet 100/100
  • Televisie
  • Telefoon (niet aangesloten)
  • Gratis Spotify á 10 euro
Als ik alleen Internet 100/100 zou nemen betaal ik 45 euro per maand bij mijn aanbieder. Omdat ik dan Spotify apart moet betalen, zit ik op de 55 euro. Voordat extra tientje neem ik dan wel het complete pakket, ondanks dat ik nooit televisie kijk en de telefoon niet aangesloten heb.

Het enige moment dat de televisie aanstaat is wanneer ik mijn ontbijt aan het nuttigen ben (nieuws, dat ik ook prima via internet kan consumeren), mijn vriendin televisie kijkt (heel af en toe, we wonen ook niet samen), of wanneer een spraakmakend programma op televisie te zien is zoals bijvoorbeeld een WK.

[Reactie gewijzigd door D3F op 15 juni 2018 15:47]

Ik blijf dit een rare mentaliteit vinden:
Als ik alleen Internet 100/100 zou nemen betaal ik 45 euro per maand bij mijn aanbieder. Omdat ik dan Spotify apart moet betalen, zit ik op de 55 euro. Voordat extra tientje neem ik dan wel het complete pakket, ondanks dat ik nooit televisie kijk en de telefoon niet aangesloten heb.
Dus je betaalt liever maandelijks tien euro meer voor diensten die je toch niet gebruikt? Je schrijft later dat je tv kijkt tijdens je ontbijt, terwijl dat ook prima via internet kan. Ook de andere voorbeelden lijken me redelijk verwaarloosbaar, aangezien ook deze zeldzame gevallen online te vervangen zijn. Je provider krijgt zodoende 'n andere indruk of vertekend beeld van je werkelijke wensen.

Mijn vermoeden, deels gebaseerd op de praktijkgevallen in m'n sociale kring, is dat waarschijnlijk (veel) meer mensen dan slechts 5% niet of nauwelijks traditionele televisie kijken, maar dus wel nog afnemen. Het overgrote deel betaalt er dus nog wel voor en handhaaft zodoende de marktvraag. De werkelijke situatie lijkt me eerder dat men uit gewoonte en vermeend voordeel totaalpakketten blijft afnemen. Sommigen omdat ze verwachten nog af en toe tv te zullen kijken, anderen omdat ze 't prijsverschil verwaarloosbaar vinden. Qua demografie zijn 't met name kinderen en jonge volwassenen die amper tot geen tv kijken, in mijn ervaring, waarbij doorgaans geldt hoe hoger opgeleid, hoe minder. Vanaf 'n leeftijd van zo'n 40-45 neemt dat weer rap toe, maar dat wijt ik grotendeels aan gewoonte, gemak of onkunde.

Persoonlijk ben ik al vele jaren geleden gestopt met traditionele tv, zoals zovelen hier omdat de kwaliteit van programma-aanbod frustrerend slecht werd en hoeveelheid reclame dermate ontmoedigend, dat pogingen om enige programma's te volgen simpelweg onrendabel werd. Daarbij kwam 't almaar groeiende nut van Internet, terwijl natuurlijk vrije tijd en aandacht relatief constant bleef. De huistelefoon was allang vervangen, dus tegenwoordig heb ik alleen nog 'n internetaansluiting. Overigens is dat goed mogelijk in mijn gemeente; ik besef dat dit lang niet voor iedereen 'n reële optie is. Nu heb ik wel een grote beeldbuis voor 't gezin in de woonkamer, maar deze is direct verbonden aan 't thuisnetwerk en functioneert dus als 'n op maat geoptimaliseerd streaming scherm. Ik vermoed dat steeds meer mensen dit vergelijkbaar aanpakken.

Traditionele (en zeker lineaire) televisie is ten dode opgeschreven, simpelweg omdat 't verdienmodel van generieke, statische en vaste reclameblokken onhoudbaar is t.o.v. de dynamische, gerichte en interactieve reclamemogelijkheden via internet. Qua programma inhoud weegt 't allang niet meer op, IMHO.
Reclame via lineaire TV is ook al eneigsinds dynamisch. Reclame is op een zender niet door heel het land hetzelfde. Hier in zeeland zie ik reclame's waarvan ik zeker weet dat die regionaal en niet nationaal zijn.
Ik betaal bij tweak 365euro/jaar voor een gigabit glasvezel, met nieuwsserver inbegrepen. Geen telefoon, geen tv, bevalt mij prima.
Dit is precies waarom ik juist wel overweeg mijn tv abonnement op te zeggen. We kijken thuis bijna nooit uitzending, behalve NOS journaal of sporadisch programma's als Wie is de Mol? Dit is ook gewoon online te zien. Verder met name Netflix. Voor die enkele keer dat mijn vrouw de "All you need is love kerstspecial" wil kijken, betaal ik wel €4 voor die ene uitzending als ik daarmee tegelijkertijd €120,- op jaarbasis minder betaal.
Voordat extra tientje neem ik dan wel het complete pakket, ondanks dat ik nooit televisie kijk en de telefoon niet aangesloten heb.
Vreemde redenatie, en niet echt Hollands. 120 euro per jaar besparen op iets dat je toch niet gebruikt zou voor mij een no-brainer zijn :)

Zelf heb ik nog nooit een TV abo gehad, en het nog geen moment gemist sinds ik uit mijn ouderlijk huis ben gegaan. Lang leven on-demand kijken wat ik wil zien, i.p.v. iets dat de TV boer wil dat ik zie.
Voor mij was 5 jaar geleden de motivatie om tv op te zeggen:
Heel veel reclame en zogenaamd leuke programma's waar men van zou moeten genieten. Tel daarbij op dat je geen keuze hebt bij de provider om echt jouw zenders te kiezen die je echt wilt zien. Pay per channel idee. Zeg 1 euro per maand per kanaal. Dan zou ik heel snel klaar zijn: NPO 1, NPO2, NPO3, RTL 4, Discovery Channel, Nathional Gheographic Channel en Eurosport . Ik zou dan voor 7 euro per maand klaar zijn. Maar nu vraagd Delta (laatste keer dat ik keek) 21 euro voor basiszenderpakket waar ik/je niet naar kijkt. We krijgen meer zenders van de providers in het pakket maar nog steeds voldoet dit niet.

Ik vroeg Delta of ik NPO 1,2,3 wel kon blijven ontvangen via de kabel als ik het abonnement wilde stopzetten. Tenslotte betaald de belastingbetaler voor deze zenders. Maar dit werd niet toegelaten door Delta. Om alleen deze 3 zenders te mogen ontvangen moest ik 21 euro betalen per maand. 8)7. Als ik Zeelandnet internet wilde ontvangen moets ik verplicht kabelsignaal/tv-zenders in het pakket nemen waardoor ik alsnog duurder uit was. Nu heb ik het opgelost met alleen maar ADSL internet.

Sinds ik een smarthphone, Chromecast en betaalde adblocker (Adguard) heb ben ik zo goed als reclame vrij en kijk heel veel youtube. Ik kan nu in 1 uur tijd veel meer content consumeren dan de lange reclame blokken bij het traditionele tv kijken waarbij je minimaal 17 minuten reclame per uur hebt.

Als je het aan mij vraagt hebben commerciële zenders zichzelf in de voet geschoten door ons lastig te vallen met reclame die steeds langer aanwezig is. Tv kijken was ooit bedoelt voor entertainment en niet om geconfronteerd te worden met ergernis. Dit is juist wat de commerciële zenders naar hun kijkers doen (naar mijn mening).

In 5 jaar tijd heb ik ruim 1000 euro bespaard door mijn televisie signaal op te zeggen. Ik zou zeggen start de revolutie en stem met je portemonnee. Ik hoop dat commerciële zenders dan hun gedrag zullen aanpassen.

In het begin is het even wennen dat je geen kabelsignaal hebt. Maar dit went snel en je vind spoedig je weg hierin als je Chromecast tot je beschikking hebt.

[Reactie gewijzigd door aliberto op 15 juni 2018 16:31]

Je betaald dan wel NPO via de belasting, maar de provider niet natuurlijk. Dat is gewoon een bedrijf met het motto voor niks gaat de zon op.
[…]
Tel daarbij op dat je geen keuze hebt bij de provider om echt jouw zenders te kiezen die je echt wilt zien. Pay per channel idee. Zeg 1 euro per maand per kanaal. Dan zou ik heel snel klaar zijn: NPO 1, NPO2, NPO3, RTL 4, Discovery Channel, Nathional Gheographic Channel en Eurosport . Ik zou dan voor 7 euro per maand klaar zijn.
Helaas gaat die 1 euro per kanaal niet, want waar bijvoorbeeld Knippr last van had was dat de eigenaren van NatGeo, Discovery en dergelijke flink meer vroegen.
Daardoor was het vooruitzicht op het op lange termijn uitbreiden van zenderaanbod voor een schappelijk bedrag somber.
Het is grappig wat je zegt dat over studenten. Ik ben zelf student bij de universiteit Twente, en je zou voor de gein eens de ALV notulen van de lokale TV studenten vereniging moeten lezen. Het abonnementsgeld is tot wel 525% gestegen jaar op jaar. Dat ligt niet aan de vereniging zelf - maar vanwege de signaal aanbieders en andere "rechthebbenden" partijen die hun deel van de koek willen hebben, en dat maar al te graag in een nieuwe termijn wilden vast leggen. Van wat ik heb vernomen, zijn deze onderhandelingen en benaderingen een stuk agressiever verlopen dan vroeger, met name van laatstgenoemde partijen.

Nu dat ook hier TV ongeveer even duur is als de aanbieder Ziggo zelf, is het voor mij genoeg redenen om het op te zeggen. Ik had het TV aanbod enkel voor een sportwedstrijd en het nieuws. Het nieuws valt wel terug te zien via de NPO site/smarttv app; of terug te lezen op internet. Een sportwedstrijd zijn vaak ook wel andere legale alternatieven voor te vinden. De rest van media behoefte kan via Youtube of Netflix. De laatste twee ook ideaal voor het bankhangen, overigens.
Zelfs de bekende zenders beginnen zich te realiseren. Zo is bv. Temptation Island alleen nog (betaald) op Videoland te zien, terwijl het een van de betere bekeken shows is.
Precies dat dus. Het is gewoon zo dat de meeste mensen het enorm fijn vinden om te kijken wat zij leuk vinden op het moment dat zij daar zin in hebben en dat gaat met traditionele televisie vrijwel niet.

Het is wel jammer dat er niet 1 groot platform is met daarin de series/films die je leuk vind, maar dit inmiddels al 2 vrij grote partijen zijn (Netflix & Videoland), kost je toch weer op z'n minst €20,- maar als je het televisieabonnement op zou zeggen is dat bedrag natuurlijk te verwaarlozen.
Is ook niet voor niets dat de digitale recorders een paar jaar geleden ineens een opmars maakte. Kan je gemakkelijk je uitzendingen opnemen, live uitzendingen terugspoelen, op pauze zetten, en als je dus achter loopt op realtime, reclames doorspoelen.

Dat er naar zoiets best een grote vraag is, zegt eigenlijk al genoeg over tradioneel tv kijken.
Als je met zon digitale recorder in de weer bent, is de stap naar streaming via bijv Netflix maar een kleine moeite maar maakt kwalitatief gigantisch veel uit.

En dat versplinteren van partijen is jammer, maar niets nieuws. Digitale telvisie pakketten, eentje voor Film1/Sport1, een ander voor HD kanale en weet ik veel voor onzin. Dus daar is het niet echt achteruit gegaan al blijft het vervelend natuurlijk.

[Reactie gewijzigd door Zoop op 15 juni 2018 14:45]

Dat er naar zoiets best een grote vraag is, zegt eigenlijk al genoeg over tradioneel tv kijken.
Dat denk ik ook, maar het zegt niet alles...
Wat jammer aan dit Tweaker-artikel is (volgens telecompaper), dat niet is meegenomen of er ook daadwerkelijk minder naar de TV zenders wordt gekeken. De traditionele manier is dan misschien afgenomen, maar via bijvoorbeeld bij de publieke omroep (bij de commerciëlen moet je vaak een ('gratis') account aanmaken) daar kan iedereen gratis online TV kijken (bijna alles), ik neem aan de steeds meer mensen dat ook zijn gaan doen.
@Olaf De afname van het aantal tv-aansluitingen gaat dus ook gepaard met een groei van de online TV mogelijkheden...
[...]
..of er ook daadwerkelijk minder naar de TV zenders wordt gekeken.
Mijn vrouw die op tijd naar bed gaat, kijkt juist meer tv-programma's sinds uitzendinggemist bestaat.
Wat ik dan ook nog eens opneem voor echt uitgesteld kijken of 'bingewatching' op een vrij dag.

Tevens zullen er wel jongelingen zijn die inmiddels andere mogelijkheden gewend zijn geen tv-abo nemen als ze eindelijk eens het ouderlijk huis verlaten.
Alleen de huidige VIP editie. De normale TI zal gewoon op de TV te zien zijn.
Wat dan ook wel genoeg zegt over het type mensen dat nog tv kijkt...
Slechts 5% van de mensen heeft geen tv abonnement meer. Lijkt me stek dat die andere 95% een bepaald type mensen is.
In de praktijk zijn de mensen die geen tv abonnement meer hebben juist mensen die vooral films en series kijken en weinig ophebben met actualiteitenprogramma’s, nieuws, opinie en documentaires. Ik zou juist dat een bepaald type mensen noemen.
Ik kijk geen tv, alleen formule 1.
Maar mijn tv abbo kan ik niet opzeggen, zit vast aan internet en bellen.
Dan zou ik het bellen er ook af moeten doen.
Feitje: Temptation Island wordt relatief veel door hoogopgeleide Nederlanders gekeken
https://www.parool.nl/kun...pgeleide-kijker~a4581337/
Dat is helemaal niet zo vreemd. Het is een vorm van leedvermaak.

Nederland, maar ook veel andere landen, is een soort klasse-maatschappij waar nog steeds niet helemaal botert tussen bepaalde bevolkingsgroepen.
Groep allochtoon speelt boekdelen,
maar dat er daarnaast terdege een midden en lagere klasse aanwezig is binnen de samenleving die niet graag met elkaar optrekt, dat is ook een feit.
en toen Maxima daar iets van zei in 2007, was het land te klein.
Logisch, het zijn allemaal hoogopgeleide deelnemers aan het programma. :+
Het is een dames en heren dispuut op een eiland met camera's.
Waarom zouden veel hoogopgeleiden daar niet mee kunnen associëren.
Het is voor jeugdsentiment in zijn meest pure vorm.
Wat voor type ben ik dan wel niet volgens jou :P
Ik ga stiekem uit van een mens dat lijkt op een nijlpaard. Maar ik kan ook misleid zijn door je nijlpaard ogen :X

Iedereen heeft zo toch zijn series/dingen die hij leuk vind. En moet je ook gewoon lekker blijven kijken.
Das wel damn sexy ja. O+
Dat gaat enkel over Temptation Island VIPS. De gewone versie zal gewoon terug op de kabel te zien zijn.
Nee dit is alleen bij Temtation Island vips zo, de gewone met onbekende was gewoon op rtl5.
Dit is al jaren zo ;)
Er was in de zomer altijd wel op z'n minst 1 nieuw programma volgens mij, en zeker op RTL (4). Dit jaar komt er niks nieuws bij.
Het is voornamelijk herhaling op herhaling, dat is extra vervelend als je enige tijd thuis zonder werk zit (en geen Netflix hebt...)
Dat vooral inderdaad, gewoon programma's van een aantal jaar terug ieder jaar herhalen. Iemand bij RTL moet dan toch ook denken dat dit totaal geen zin heeft en je dan een stuk minder advertentie-inkomsten binnenhaalt dan dat je zou hebben als je 1 nieuw programma zou maken
Ik heb geen hoge pet op van RTL, mede vanwege de asociaal lange reclameblokken. de 7 van RTL7 staat voor de lengte van de reclameblokken.

Daar komt bij dat ze waarschijnlijk meer dan genoeg verdienen aan Videoland en RTL XL...
Volgens mij hebben alle commerciële zenders die lange reclameblokken.

ITV in GB bijvoorbeeld, ook daar moet je voor films van 90 minuten ruim 2 uur kijken.
Netflix series van 21 minuten waren ooit een half uur.
RTL7 is toch wel het langste volgens mij. Daar komt bij dat de eerste reclame al na 15 minuten komt.
Waar je wel van op aan kunt. Handig voor de planning. Koffie zetten, kattenbak scheppen, et cetera.
De duur van reclame is aan banden gelegd. Je kunt er dus vanuit gaan dat alle commerciele zenders nagenoeg even veel reclame uitzenden. Het enige dat kan afwijken is de duur van promo's van andere programma's (aankondiging film morgen, teaser spannende aflevering van GTST). Dat valt buiten 'reclame' en is derhalve niet gebonden aan die tijdsrestrictie.
In de zomer is het bijna niet rendabel met nieuwe programma's te komen omdat mensen op vakantie zijn of buiten zitten. Dus lage reclame inkomsten. Waarschijnlijk wordt er een afweging gemaakt en is het meer rendabel om de zoveelste herhaling van een home video programma uit te zenden.
Volledig logisch, maar het feit blijft dat de 'kwaliteit' van reguliere TV op deze manier wel achteruit gaat en dat mensen eerder zijn geneigd over te stappen op iets als Netflix/Videoland.
Klopt, Netflix kent deze dip niet, omdat ze een constante flow van on demand hebben. En dat zou voor velen wel eens de duw in de richting van streaming kunnen zijn. Waarom betaal je nu tientallen euro's per maand gedurende 3-4 maanden terwijl er niets op tv is? Plus Netflix is nog eens reclamevrij.
Volledig mee eens. Netflix kun je opzeggen als je een tijdje niet wilt kijken, dat is met TV wat lastiger. Je gaat je TV abonnement niet voor 3-4 maanden opzeggen, terwijl je dat met Netflix wel zou kunnen doen.
Je betaalt toch geen tientallen euro's voor tv. Prijsverschil tussen internet only en internet+tv ligt rond de 10 euro bij de meeste providers.
Bij Telenet wel natuurlijk. ;)
Basic Internet: 27,80 euro
Digitale TV (incl. huur digicorder): 27,10 (was 25,90) euro
Combinatie Internet + TV: eerste 3 maanden 45 euro, erna 54,90 euro...
Terugduikend in mijn facturen, is dat trouwens 3,21 euro (of 6,21%) meer dan mei 2015. ;)
NPO biedt mij nog steeds ruim voldoende. Sport en actualiteit.

Geen netflix of andere streamingdienst voor mij.
NPO biedt mij nog steeds ruim voldoende. Geen netflix of andere streamingdienst voor mij.
Idem, maar het is dan ook maar 5% en zegt niks over niet kijken naar het aanbod van 1, 2 en 3
Je hebt helemaal gelijk met dat kwaliteit zo slecht aan het worden is van traditionele tv. Tegenwoordig heb je zelfs meer content als je een IRL streampje volgt, dan een programma als 'Utopia' op een camping zender aan het kijken bent. Laatst kwam ik nog op tv 'wegmisbruikers' tegen, waarbij nog nét de mobiele telefonie was uitgevonden ergens in de jaren '90 8)7
99% van wat de commerciële zenders uitzendt bestaat ondertussen al uit herhalingen van herhalingen van herhalingen. Ik denk dus niet dat het erg gaat opvallen dat er deze zomer geen enkele nieuwe programma komt.
Ik vraag me af of ik in die 5% zou vallen... Naar mijn idee heb ik geen tv aansluiting, alleen in feite heb ik hem wel want ik heb Ziggo internet. Dan heb ik automatisch ook analoge tv op de kabel. Ik gebruik het verder niet, zeker niet nu ik altijd nog via de app of website kan kijken. Enige waar ik dat nog voor gebruik is formule 1, verder kijk ik al een jaar of 6 volgens mij geen tv meer (en 6 jaar geleden was dat alleen nog omdat er iemand anders in huis woonde die dat wel nog deed en dan kijk je wel eens mee).

Maar goed, als iedereen met een internet & online tv aansluiting van Ziggo nog gezien wordt als een tv aansluiting hebbend dan denk ik dat het cijfer eigenlijk nog veel hoger zou moeten zijn. Je kunt namelijk niet anders dan die online tv (+analoog) er bij nemen. Nu ik dit type realiseer ik me overigens wel dat Ziggo analoog uit aan het faseren is, maar volgens mij heb je zelfs dan nog wat free to air zenders.
Ziggo ziet die tv aansluiting als een soort van vastrecht van 18,70 euro. Of je nu kijkt of niet. Voor 12,50 euro kun je internet start erbij nemen (25mb).Overigens kun je wel de digitale zenders nu op je tv zetten. Enige voordeel van kabel tv en radio is dat het praktisch storingsvrij is. Ook al ligt mijn internet eruit, tv en radio blijven het doen.

Maar on topic te blijven, ik zou alleen internet willen voor 12,50 Euro. Nu tv digitaal is geworden bij Ziggo kan dat ook geblokkeerd worden. Dus het is eigenlijk een soort van kartelafspraak van de providers om internet pas vanaf 30 Euro aan te bieden. Dat je tv er dan bij krijgt is eigenlijk koppelverkoop en niet "gratis" of een " aanbieding".

En dan heb ik het nog niet eens gehad over de jaarlijkse verhoging in juli. Ik juich het onderzoek van de EU dan ook toe bij de overname van Tele2 door T-Mobile.
Nou ja, 12,50 voor een internet aansluiting lijkt me ook niet erg realistisch. Je zou eigenlijk inzicht moeten hebben op wat het Ziggo kost om jou die tv signalen door te geven. De rest is dan voor het gebruik en onderhoud van het netwerk, daar moet je gewoon aan meebetalen lijkt mij, of je nou alleen internet gebruikt of ook tv kijkt.
Inderdaad, 15 Euro zou mooi zijn. Maar dat doen ze niet want ze willen ons die pakketten verkopen. En die lijnen liggen er al, KPN flikt het zelfs om ADSL jarenlang over enkelvoudig koper aan te bieden, met 12 mb snelheid. Voor 29 Euro, terwijl een wijk verder op 100mb voor hetzelfde bedrag krijgt bij KPN. Bel je ze, weten ze nooit wanneer jij de snelheidsverhoging krijgt.
Ziggo Internet start is niet makkelijk te vinden op hun website. Alleen via de zoekfunctie, ook weer zoiets.
Voor 20 Euro heb je al onbeperkt internet op je mobiel. Het is dat ik niet alleen ben anders had ik allang geen vast meer gehad.
Ziggo biedt geen pakket zonder televisie. Dus heb je altijd ook die digitale zenders. Je hebt daarvoor echter een mediabox nodig, die je krijgt van Ziggo.
Daarnaast zijn er ook digitale Free-to-Air zenders, die je met een DVB-T zender kunt ontvangen. Dat staat echter los van Ziggo of welke provider dan ook. De Nederlandse staat biedt de televisie- en radiozenders van de NPO plus een regionale zender altijd gratis aan.
Met free to air doel ik op ongecodeerde zenders op de kabel, niet letterlijk air.
Anoniem: 221563
15 juni 2018 14:06
Toch nog maar 5%? Had inmiddels wel een stukje hoger verwacht to be honest.

Zal alleen maar sneller steigen. De volgende generatie kijkt al amper tot geen tv meer en alleen nog maar streaming diensten.
Vergeet niet dat er heel veel voor fatsoenlijk internet afhankelijk zijn van Ziggo en dan krijg je TV er "gratis" bij. Gelukkig hebben wij daar geen last van en zijn al 2 jaar TV abonnement vrij, al merk ik wel dat ik daardoor niet altijd overal over mee kan praten.
Heb ook een tijd geen tv gehad maar toch miste ik het.

On-demand is natuurlijk beter maar soms is het ook juist lekker dat er voor jou wordt bepaald wat er uit wordt gezonden en soms zie je ook dingen waar je niet aan zou denken om die on-demand te gaan kijken.

Beetje lui zappen vanuit de bank en klagen dat er niks is blijft ook leuk.
Precies dit is de reden waarom ik geen streaming diensten gebruik. Ik vindt het veel fijner om gewoon wat rond te zappen, dan zelf actief te moeten bedenken wat ik wil gaan kijken. En natuurlijk, er mag wel wat minder reclame in, maar eerlijk gezegd erger ik me daar niet eens aan. In de reclame ga ik wat drinken pakken, even naar de wc, of zap ik gewoon eens rond, en als ik dan iets leukers tegenkom blijf ik dat gewoon kijken. Het enige moment waarop ik on-demand gebruik is wanneer ik met vrienden een film kijk, maar daarvoor heeft KPN ook een aardig aanbod (pluspakket), en heb ik dus geen extra dienst als Netflix of Videoland nodig.

Hetzelfde geldt overigens voor muziek. Ik vindt Spotify handig voor tijdens een feestje, maar vindt het verder alleen maar irritant en heb m'n abonnement dus ook opgezegd. Ik vond het totaal niet fijn om zelf afspeellijsten te moeten maken van muziek die dan maar blijft herhalen. En de voorstellen van Spotify (Discover Weekly of hoe het ook heette) waren voornamelijk slechte remixes van nummers die ik in mijn afspeellijst had staan, niet om aan te horen. Dus ik heb het opgezegd, en luister weer met veel plezier naar de (internet)radio. Zo hoor je ook nog eens wat nieuwe muziek, en krijg je ook wat mee van de actualiteiten. Is er even niets aan, dan zap ik gewoon naar de volgende zender.

Dus inderdaad, beetje lui zappen vanuit de bank blijft ook leuk :)
Precies dit. Ik heb lang niet altijd zin om actief series/films/whatever bij elkaar te gaan zoeken. Af en toe wil ik gewoon even nergens over nadenken. Je zapt, komt wat interessants tegen en tijdens een reclameblok zap je weer verder of kijk je even op je telefoon oid.

Horrorscenario voor mij is dat je Netflix, Ziggo, Videoland, Film1, etc bij elkaar moet verzamelen voor een veelvoud aan geld dan dat je nu betaalt voor je TV.

[Reactie gewijzigd door Señor Sjon op 15 juni 2018 15:23]

Helemaal mee eens. Lineaire TV en Radio is voor mij nog steeds prima.
Ik heb die ervaring als ik door Netflix scroll. Veel meuk, maar soms zit er iets leuks tussen. Wat dat betreft is Netflix best of both worlds ;)

Het nieuws kijk ik via de NPO app op mijn Apple TV en specifiek via YouTube (waar blijft YouTube Red?:().
Inderdaad. En de enige reden dat die coax nog aan de tv hangt is voor als de schoonouders eens in huis verblijven.
Ik heb dat hetzelfde, maar ook als er bezoek is wat langer dan 1 dag blijft.

Ik zit daarom ergens te denken om de TV via mijn Plex Media Server aan te bieden dmv HDHomeRun. Met een guide die ik laatst vond kun je dan de digitale (en HD) zenders van Ziggo bekijken. Dat geeft mij vervolgens wat meer vrijheid voor het bekijken van digitale TV. Maar ja, veel TV kijk ik niet, dus aan de andere kant zit ik wel of het nuttig is en of ik het blijf gebruiken... Dan is 160 euro (HDHomeRun en CI+ kaartlezer) een flinke investering.

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 15 juni 2018 14:37]

Als iemand begint over GTST, Utopia, Bold & the Buttiful, Hawaii 5.0, Kookprogramma, Voetbal, etc. dan laat ik ze lekker.
Begin ik daarna wel een gesprek over interessante dingen (een goed boek/film/muziek), maar dat is dan omgekeerd iets waar de ander dan niet kan over meepraten ;)
Tja, je kiest niet altijd je gezelschap, helemaal wanneer je kinderen hebt. Even dom meelullen kan dan wel de sociale norm.
Vergeet niet dat er heel veel voor fatsoenlijk internet afhankelijk zijn van Ziggo en dan krijg je TV er "gratis" bij.
"Gratis" ja, maar ze verhogen wel ieder jaar de prijs van je abbonnement om het "tv aanbod uit te breiden"
Nee, ze "verhogen" de snelheid met een symbolische stukje. Dan heb je een "oud" abonnement voor een oude prijs.

Dus betaal je als je al wat langer lid bent 59 euro voor 250/20. Nieuwe abonnementen zijn 51 euro voor 200/20 of 60 voor 400/40.
Volkomen begrijpelijk! Ik stoor me mateloos aan reguliere TV uitzendingen. Het grootste gedeelte van de tijd zitten mijn vrouw en ik dom rond te zappen of reclame te loeren. Zet daar een streamingdienst als Netflix tegenover en de normale TV aansluiting is obsolete.

De enige reden dat ik nog een tv aansluiting heb is omdat ik smorgens lekker het RTL Nieuws wil kijken tijdens mijn ontbijt. Maar dat zou ik maar wat te graag op willen geven, ware het niet dat mijn vrouw dat absoluut niet wil. Die zegt nog te veel te kunnen genieten van uitzendingen masterchef (wat prima te streamen valt), het blok AU (wat prima te streamen valt), diverse talentenjachten (wat prima te streamen valt) etc. Op een gegeven moment moet je als man zijnde de discussie maar laten voor wat het is:)
De bezoekers van Tweakers en hun belevingswereld is dan ook verre van representatief. :)

In mijn omgeving heeft iedereen een tv aansluiting. Ook niet representatief.
Zou ook graag men tv abonnement opzeggen, maar de formule 1 alleen bij Ziggo Sport maakt dit nog niet mogelijk.
Kan je Ziggo TV niet los kijken (streamen)?
Ja dat kan, via Horizon. Maar ik bedoel zonder Ziggo abo.
Ik weet wel dat je Ziggo Sport ook kan afsluiten als je bij KPN zit. Maar geen idee hoe dit precies werkt.
En of je dus ook Ziggo Sport los kan afsluiten zonder enig TV abo.
Je kunt ook een Ziggo Sport abonnement nemen voor 10euro per maand. Dan kun je alle kanalen incl. allemaal streams zijn tijdens een race. Daarnaast wordt de formule 1 ook uitgezonden op RTL (Duitsland).

Zo blijft het natuurlijk, het komt niet gratis binnen. Netflix, videoland maar ook NLZiet niet. Als je wilt kijken heb je toch iets van een abonnement nodig.

[Reactie gewijzigd door jongetje op 15 juni 2018 14:12]

https://www.formula1.com/...e-to-f1-tv-access.html#en

Neem je een VPN naar België en tada je kan F1 kijken
Of je kijkt gewoon op de Duitse RTL of Waalse RTBF. In België zit de F1 gewoon bij de publieke omroep :)
Als je internet hebt thuis kan je ook voor €9,99 p.m. een ziggo go abonnement nemen krijg je ook toegang tot de extra camera posities, zo kan je bijvoorbeeld op een tweede scherm on-board camera van bijv. Verstappen gedurende race volgen. :)
Ik denk dat het aantal mensen dat geen TV meer KIJKT nog veel harder daalt dan het aantal mensen dat geen aansluiting meer heeft. Je moet er natuurlijk wel echt actie voor ondernemen, en je raakt ook afgesloten van realtime events, zoals het WK voetbal nu.

Daarom vertrouw ik die kijkcijfers van een miljoen en meer voor tv programma's ook helemaal niet, die liggen m.i. veel te hoog. Over niet al te lange tijd komt daar ws de aap uit de mouw: Oh, we maten toch niet op de meest betrouwbare manier, het daadwerkelijke kijkgedrag ligt veel lager!
Dat je dingen mist valt dus enorm mee.

Ik heb nu twee maanden geen traditionele tv aansluiting meer. En ik mis het geen moment.
Nieuws kijk gewoon via mijn telefoon, nieuwsuitzendingen kan ik daar ook op terug kijken.
Daarnaast heb ik een Chromecast aan mijn tv hangen, dus ik kan zo'n beetje alles wat ik op mijn telefoon kijk ook op een groter scherm zien. Realtime events zoals het WK voetbal is gewoon gratis te volgen via de NOS app en is te streamen naar de Chromecast. Dus dat mis je niet.

En vergeet Youtube niet, daar staat ook een berg aan 'tv' op. Als je de voor jou interessante kanalen volgt kun je met groot gemakt je eigen 'tv' dienst creëren. Overigens is er ook nog de NPO gemist app (of heet dat NPO start tegenwoordig) waar je veel dingen tot een week gratis kan terug zien vanuit de publieke omroep.

Kortom: persoonlijk heb ik geen tv dienst meer nodig. Enige enorme, excusee voor mijn taal, bitch is dat de ISP bedrijven zo onwijs dure 'alleen internet' abbo's hebben
Sinds ik naar het buitenland verhuist ben mis ik Nederlandse TV ook niet bepaald(Hier was wel een sattelietschotel met Duitse kanalen en die zijn gratis dus ik kan het WM wel volgen).

Films en series dl/stream ik sowieso altijd enige is inderdaad het nieuws maar dat krijgen we tegenwoordig toch allemaal op de smartphone binnen.
Ze meten ook zeker niet op de meest betrouwbare manier. Zie hier hoe het kijkcijferonderzoek werkt: klik
Het wordt tijd dat adverteerders het vertrouwen opzeggen in de currency van tv advertising. Dat is gebaseerd op een statistisch model uit de jaren '50, waarbij 2000 mensen in NL een kastje hebben dat bijhoudt wat ze kijken. Die 2000 kastjes worden geextrapoleerd naar de totale bevolking. In Duitsland is het nog erger, veel meer mensen en etnische groepen. Daar blijkt uit het model - volledig onterecht - dat bijvoorbeeld niemand naar de Duitse Turkse zender kijkt).

Er is allang technologie (overgewaaid vanuit de online industrie) om daadwerkelijk te meten hoeveel anonieme settopboxen op welke zender zijn afgestemd en op welk moment. Als je die informatie gaat gebruiken, verdampen de advertising inkomsten van partijen als RTL en SBS en natuurlijk NPO. En terecht.

het wordt tijd dat de hele industrie gedwongen wordt om een on demand service te ontwikkelen die gewoon 90% van de content beschikbaar stelt. Netflix wil dat graag zijn maar dat gaat natuurlijk nooit gebeuren. Bij muziek zie je dat dat wel prima is gelukt.

[Reactie gewijzigd door Jazco2nd op 15 juni 2018 14:09]

Denk dat dit een beetje verouderde info is. Bij IPTV zoals KPN (en de clones zoals XS4ALL) dat aanbiedt weet KPN exact welke zender je aan het bekijken bent.

Tegenwoordig worden ook "delays" (uitzending gemist) al meegenomen in de kijkcijferstatistieken.
Jij hebt het over de provider. Ik heb het over de broadcasters. KPN (en Ziggo) geven het signaal/info niet vrij. Broadcasters zitten ook totaal niet te wachten op verandering, deze info kan namelijk de enorme hoeveelheid "lucht" in tv advertising waarde aantonen.
Wil je alle tv smartfuncties gebruiken moet je toestemming geven aan je tv fabrikant om je kijkgedrag en interactie met je tv te volgen, dus adverteerders weten al precies op de microseconden welke doelgroepen wat precies kijken en hoe effectief reclames zijn.
Smart TV & advertising heeft helemaal niets te maken met advertising op traditionele, lineaire tv. Het zijn 2 totaal verschillende dingen. Ongelooflijk maar waar, als je gewoon naar de bekende zenders kijkt, weten adverteerders niks. Ze vertrouwen volledig op het TNS NIPO kijkcijfer onderzoek, wat dus een statistisch model uit 1950 obv 2000 kastjes is en wat de currency berekend (GRP).
Flauwekul, dit artikel is van dec 2016 en het is er alleen veel erger op geworden, je moet tegenwoordig zelfs toestemmen dat de data buiten europa gebruikt word. Onder kijkgedrag vallen ook alle zenders en programmas en interactie hiermee van normale zenders. Geloof je het zelf dat een fabrikant deze informatie niet verkoopt aan databrokers ? nieuws: Consumentenbond ziet verbetering bij volgen kijkgedrag smart-tv's
Gaat niet om wat ik geloof. Gaat om de realiteit. Maar houd vooral een bord voor je kop. Of lees even begrijoend. Je blijft maar over smarttv schrijven. Ik heb het over het broadcast signaal. Twee totaal verschillende kanalen die technisch totaal anders werken voor advertenties.

Of je belt zelf even met TNS NIPO. Of NMBS. De currency is GRP voor lineaire tv. Dat wordt vastgesteld op basis van achterhaalde statistiek. Staat geheel los van smarttv portals en apps, wat je wel heel goed met online kan vergelijken.
Dat zeg ik niet, ik zeg dat als ik naar rtl4 kijk, dat mijn tv fabrikant, in mijn geval LG precies kan zien hoelaat ik de zender op zet, iedere interactie met de zender, de naam van het programma, of ik het geluid zachter of harder zet, of ik de remote in mijn handen heb, of dat hij op de bank ligt, en wanneer ik wegzap, of de tv uitzet, of ik aan het opnemen ben, of dat ik timeshift heb aan staan , welke programmas ik heb bekeken in mijn programmaboekje, en welke programma geprogameerd voor opname zijn, alle historische informatie over mijn compleet kijkgedrag en ieder interactie met mijn tv via de remote etc etc en dat voor alles dat ik kijk op alle publieke en commerciele zenders. LG verkoopt deze data gewoon aan databrokers die deze gevens mixen met de informatie die zij al hebben, dus welke reclame van welk merk is op welke zender op welk tijdstip uitgezonden en mijn individueel profiel. En dan krijgt de adverteerder een mooi spreadsheetje, of de juiste doelgroep wel kijkt naar hun reclames, en dan kunnen die gegevens van de grp-pakketten van de tns nipo de prullenbank ik. Denk jij nou echt dat adverteerders tegenwoordig alleen nog afgaan op die oude beperkte statistieken van tns nipo als ze heel eenvoudig via je smarttv ook al deze gegevens kunnen uitlezen voor de linaire tv zenders met de tv fabrikant als databroker?
Ik wil best van betaalde TV af maar hoe kijk ik dan Pauw, Jinek, Discovery channel, Ons, Nieuwsuur, CSI, NCIS enzv. Het liefst zonder verschillende apps of betaalde streaming diensten.
Alles van de NPO kun je doorgaans kijken door domweg een antenne van 2 tientjes in je TV te stoppen.

NPO1,2 en 3 en de regionale omroepen zijn Free-to-air. Praktisch iedere moderne TV heeft een ingebouwde DVB-T. Dus die kijk je zonder moeite.

Op werk voor de Olympische Spelen zo’n antenne gekocht en in ons presentatiescherm geprikt en nu met het WK hebben we ook lol van. Terwijl die streams op andere afdelingen haperen juichen wij als eerste bij een doelpunt :-)

(ja, er wordt ook gewoon gewerkt, hoor)

[Reactie gewijzigd door Keypunchie op 15 juni 2018 15:10]

Dat werkt nu nog wel, maar binnenkort zul je een TV moeten hebben met ondersteuning voor DVB-T2 en HEVC. Voor dat laatste heb je een UHD-TV nodig wat lang niet iedereen zal hebben.
HEVC weet ik niet wat het is, maar DVB-T2 is intussen ook wel standaard, toch?

Ik bedoel, het is niet alsof alle Ziggo kijkers nu nog een beeldbuis TV hebben met analoge tv in.
DVB-T2 is er alweer een jaar of negen, maar je vindt het pas vanaf 2014 terug op TV's, toen begon de BBC dit namelijk te gebruiken voor FreeView. HEVC (ook H.265) is de codec die wordt gebruikt voor ultra-HD, dat zul je niet aantreffen op "gewone" HDTV's.
Nieuws, actualiteiten en sport kijk je op de klassieke manier.
Series kijk je via streaming diensten.
Ik wil best van betaalde TV af maar hoe kijk ik dan Pauw, Jinek, Discovery channel, ...
,,en de krimi's / detectives van Belgie EEN en Canvas op vrijdag en zaterdag. En BBC First
Sommige dingen neem ik op. OPvhs of van uitzendinggemist en andere dingenkijk ik regulier of in de herhaling op de volgende dag en een betere tijd.
Voor reclame heb ik de Paclov-reactie (geluid uit); de laaatste die ik echt zag was volgens mij Bums dwarsgebakken niet-te-vreten brood en King Corn.

Er blijft hoe dan ook genoeg over om te zien als je wilt.
Ik denk dat het aantal nog veel hoger zou liggen als je bv bij ziggo een internet abonnement kan afsluiten zonder TV.
Wij kijken zelden nog live TV en nemen op wat we leuk vinden, puur voor het doorspoelen van de reclame's
Als ik een film van 1.30uur wil kijken heb je al snel 4x reclame van 7a8 minuten.
Ik heb tegenwoordig bij Ziggo "Internet + Online TV", dan heb je geen box/smartcard meer....

Is in feite dus gewoon alleen internet met de mogelijkheid om ook via een app of website TV van Ziggo te kunnen kijken.
Maar, dat kan toch allang? Dat je alleen een internetabonnement hebt?
Niet bij Ziggo. Een hoop mensen denken om een rare reden dat er geen andere providers zijn :)
Een hoop mensen hebben geen andere keus. Ziggo-gebied, geen glasvezel en zeer traag ADSL (1,2 Mbit hier) et voilá. Nu Ziggo de kabel moet opengooien komt er qua prijs misschien nog eens concurrentie.
Hmm, het artikel suggereert dat mensen televisie inruilen voor streamingdiensten. Maar zou het ook kunnen dat een groeiende groep mensen minder 'televisie' kijken? Wij hebben al jaren geen abonnement, maar besteden ook weinig tijd aan streamingdiensten. We doen gewoon andere dingen.
De mensen die ik in mijn omgeving heb zonder TV-abonnement zijn wel fervent televisie kijker via andere platformen (Netflix, downloads, etc).
Dat kan maar je hoort ook veel meer mensen dan vroeger over "series kijken". Er zijn gewoon heel erg veel mensen die om te ontspannen voor de buis gaan zitten.
1 2 3 ... 9

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee