Microsoft wil ribbon in interface Office 365 en Office Online versimpelen

Microsoft is van plan om de ribbon-interface in Office 365 en Office Online te versimpelen. Het gaat de nieuwe interface testen bij een aantal gebruikers. Het bedrijf is voorzichtig met grote wijzigingen in de interface van Office.

Volgens Microsoft leunen veel gebruikers van Office op 'muscle memory' om commando's te vinden en het door elkaar halen van de interface zou daardoor gebruikers kunnen frustreren. Als het wijzigingen in de interface doorvoert, kunnen gebruikers met een schakelaar altijd terug, zo zegt het bedrijf.

De versimpelde ribbon-interface neemt twee rijen in in plaats van drie om zo meer ruimte te maken voor het bestand waar gebruikers aan werken. De wijziging gebeurt als eerste bij de webversie van Word en zal voorlopig niet uitkomen voor Office op Windows.

Ook komt er een zoekbalk die zonder te zoeken suggesties zal geven over waar de gebruiker mogelijk naar zal willen zoeken. Dat kunnen commando's, agenda-items of contactpersonen zijn. Office zal via algoritmes proberen te gokken wat de gebruiker wil. De nieuwe zoekfunctie zit eerst in de mobiele app van Outlook en komt in augustus naar de webversie.

Microsoft gaat in tests kijken hoe de nieuwe interface-elementen bevallen en past het ontwerp daarop aan. Of en wanneer de wijzigingen in alle Office 365-programma's zullen volgen, is nog onbekend.

Office 365-update, juni 2018Office 365-update, juni 2018

Door Arnoud Wokke

Redacteur

13-06-2018 • 21:02

114 Linkedin Whatsapp

Reacties (114)

114
113
90
3
0
9
Wijzig sortering
Voor mij werkt de ribbon nog steeds niet. In de MS Word-menu's vond ik vroeger blindelings mijn weg, net als -nog steeds- in Adobe en andere programma's, CorelDraw etc. Niet dat ze zo logisch zijn, maar ze verstoppen zich tenminste niet. Het altijd onderstreepte alt-lettertje was voeger makkelijk uit je hoofd te leren. Dat vertaalde zich naar 'muscle memory'.
Maar het is natuurlijk de tendens: ook in Acrobat zijn ze al een tijd met Fisher Price iconen bezig... Leuk voor swipe-volk maar het kost op de desktop alleen maar ruimte en tijd. Een menu neemt je hele scherm in beslag, wat een waanzin. Om nog maar te zwijgen over de file dialogs: voordat je in een folder zit moet je eerst aangeven of je online wil bewaren of niet, dan of je een recente of een andere folder wil kiezen en dan mag je pas browsen of je gewenste pad pasten - mijn hemel wat een idioterie. En de Quick Access geeft ook niet weer wat je zou willen. In sommige interfaces werken de cursortoetscombinatie (met shift, alt, ctl) niet eens meer... The new age of computing zullen we maar zeggen.
leunen veel gebruikers van Office op 'muscle memory' om commando's te vinden en het door elkaar halen van de interface zou daardoor gebruikers kunnen frustreren. Als het wijzigingen in de interface doorvoert, kunnen gebruikers met een schakelaar altijd terug, zo zegt het bedrijf.
Worden ze eindelijk wakker?

Weet je waarom productiviteit van WP onder DOS zo hoog was? Zodra je WP door had je 99% van je werk blind kon doen.

Ribbon is achterlijk. Zelfs iemand die nooit "memory" heeft gespeeld kan je uitleggen dat telkens dynamisch iets verstoppen niet productief kan zijn.
De ribbon is helemaal niet belachelijk. De oude menu structuur begon stilaan belachelijk te worden. Je had nog altijd dezelfde menus als 20 jaar ervoor maar bepaalde functionaliteit zat verstopt in een dialoog dat je in een submenu van een menu moest gaan oproepen. Met de ribbon is alle functionaliteit binnen handbereik geplaatst en de belangrijkste, meest gebruikte functies hebben de prominentste plaatsen gekregen. Ik hen functionaliteiten leren kennen waarvan ik niet wist dat ze bestond dankzij de ribbon.

En ja, soms moet je gewoon eens je interface onder de loep nemen en je afvragen of designconcepten van 10 of 20 jaar terug vandaag nog altijd best practice zijn. En dan ga je zeer snel merken dat dat meestal niet het geval is. Stel je eens voor dat je vandaag nog altijd met een Windows 3.1 interface zou zitten. Een smartphoen uit de tijd van Windows Pocket PC. Dat je mediaspeler nog altijd die lompe afstandbediening met die grote zelfde knoppen als een VHS recorder zou hebben uit de jaren 80...
Je vergeet één ding; de ribbon zorgde voor minder werkruimte en al helemaal toen men op het zelfde moment overstapte van 16:10 (WXGA = 1280x800) naar 16:9 (WXGA = 1366x768) schermen, waar de verticale ruimte nog meer beperkt werd. Zeker voor tekstverwerking was dat eerder een vloek dan een zegen. Het was dé reden om niet over te schakelen naar Office 2007. Nu iedereen minstens een FHD scherm heeft en je het niet kan maken om nog met Office 2003 te werken, is het wat verteerd, maar ik ben nog altijd niet 100% overtuigd.
In Office <= 2003 zette ik ook altijd drie toolbars onder elkaar om alles binnen handbereik te hebben, nam net zoveel ruimte in als de ribbon.

Toen Office 2007 uitkwam na jaren met ‘97, 2000, XP en 2003 gewerkt te hebben, was ik ook redelijk autistisch. Maar opgegeven moment went het wel en er zit wel een bepaald idee achter, de opties in de ribbon zitten altijd in een bepaald sectie (vlak) op dezelfde positie. Als je een ouderwets menu met 20 opties moet uitklappen met items van 25px hoog, zoek je je ook scheel of het nou het derde item van onder of het 6de item van boven was. Schijnbaar is er wel meer lof voor, aangezien de interface ook is doorgezet naar Windows.
Ik paste de toolbars aan zodat alle functies die ik nodig had op één rij konden staan, zodat je een handeling met één muisklik kon doen. Toen de ribbon kwam met zijn tabbladen, moest je eerst het juiste tabblad aanklikken, zodat al vaak 2 muisklikken nodig had voor een handeling.
Daar heb je toch de werkbalk snelle toegang voor, dus dat kan ook nog steeds in de versies met een Ribbon
Om nog maar te zwijgen over de menuknoppen die verdwenen achter een 'meer items' knop zodra je scherm verkleind wordt, of de lange menu's en submenu's die ingeklapt waren om de minder gebruikte functies te verbergen. Vreselijk! Je muis langzaam over de iconen schuiven zodat je in de tooltip kon lezen wat het nou eigenlijk deed.

Wat meer mensen ook vergeten is dat de ribbon het mogelijk maakte live previews te laten zien, contextueel te zijn (ik wil geen opties voor afbeeldingen als ik daar tenslotte niet mee bezig ben) en beter aanpast aan de horizontale ruimte. In plaats van dat knoppen verdwijnen, wordt er eerst geprobeerd andere items te verkleinen.

Er is een design guideline over de ribbon waar ook het hele idee erachter wordt verteld en hoe de ribbon ingedeeld moet worden. Zeer interessant!
De ribbon kon je in Office 2007 toch makkelijk verbergen?
Ook in de huidige versies, je hoeft slechts te dubbelklikken op de tab en hij wordt ingeklapt.

Zelf vind ik de ribbon een erg goede zet en ben blij dat ze van de verouderde menu's zijn afgestapt
Je kan het inderdaad verbergen, maar dan verberg je ook de functionaliteit. De mogelijkheid om het te minimaliseren tot één rij zou ook een optie kunnen zijn, maar helaas, Microsoft denkt voor jou.
Dat is ook waarom ik niet snap dat men geen verticale ribbon voorziet zoals bvb in Photoshop. In 2007 begon breedbeeld gemeengoed te worden, ideaal om naar verticaal over te schakelen. Als je nu een Word-document full screen hebt staan is de helft van het scherm onbenut. Van usability hebben ze bij MS nooit veel kaas gegeten.
Precies hoe Pages het aanpakt, stukken overzichtelijker.
Ik vind het niet echt een Ribbon, maar om eerlijk te zijn 100 keer beter. Maar Microsoft wil juist iets wat echt aan hen linkt. Functionaliteit is vrees ik pas op de tweede plaats.
Ik herken hier helemaal niets van om eerlijk te zijn. Je brengt dit als een feit, maar ik heb hier nog nooit iemand over gehoord.
Ik merk voornamelijk dat de oudere generaties (om begrijpelijke redenen, vroeger was immers alles beter, simpeler, etc) heel vaak in dit soort argumentaties blijven hangen. Heel veel verder dan de meest basale functies in Excel/Word komen ze dan ook niet, simpelweg omdat ze niet willen inzien dat ‘ways-of-work’ veranderen; en daar hoort ook een andere interface bij.

(Niet dat ik jou daar van wil beschuldigen, overigens)
Werken nog genoeg mensen niet met een full HD scherm, mijn 2 externe schermen op werk zijn 1650x1080.
Waarom zou de techniek stil moeten staan voor bedrijven en gebruikers die graag in het verleden blijven hangen? Een 1080p schermpje is niet bepaald een grove investering..
Is bij 1080p de verticale ruimte niet juist relatief minder :) En waarom iets weggooien dat het nog prima doet?
Relatief wel maar 1080 pixels zijn er nog altijd meer dan 1050 pixels ;)
Je zou ook de taakbalk op hidden Kunnen zetten.
Waarom moet alles erdoor gedouwd worden omdat een klein groep je alles wil als het maar nieuwer is? Wat ik bedoel te zeggen is dat je nogal redeneert vanuit jouw standpunt. Voor een ander kan het omgekeerde ook juist werken!

Ik hoor vaak dat anderen maar moeten gaan investeren en meegaan terwijl die anderen juist niet degenen zijn die problemen hebben, voor hen werkt het gewoon goed. Veel vernieuwingen zijn uitsluitend voor marketing: vernieuwen voor het vernieuwen. Sommige mensen zijn daar erg gevoelig voor. Echter zijn lang niet alle vernieuwingen verbeteringen, vaak niet meer bedoeld voor hogere winsten ipv beter dan de concurrent te zijn. Die vernieuwingen willen ze namelijk zo langzaam mogelijk doen om in de toekomst nog slagkracht over te houden. De echte verbeteringen blijven wel en worden ook wel aangenomen. Andere verbeteringen hoeven dat niet, en zeker niet omdat iemand roept dat ze in het verleden blijven hangen en dat ze maar moeten investeren. Want dat het uit het verleden komt of niet zegt niets over de kwaliteit. De discussie zou moeten gaan wat maakt het dan beter.

In dit geval vind ik bevoorbeeld het feit dat ik een groter beeldscherm nodig heb om hetzelfde te kunnen blijven doen een groter nadeel dan het sneller zou kunnen vinden van een knop. Ik vind al troep erg afleiden van waar ik werkelijk mee bezig ben. Die ribbon (en ook bv metro) zijn ontworpen om een look te creëren die iedereen aan microsoft laat denken. Andere looks moeten dan ook 'ouderwets' eruit zien. Dat was de vernieuwing. Dat het sneller zou werken werd alleen geroepen en is nooit aangetoond.
Nee het is geen grote investering dat klopt, iets van 100 euro kost bij ons een nieuw scherm.
Maar het scherm doet het nog prima dus waarom weg doen, ik stoor mij totaal niet aan de resolutie ook.

Het ligt er misschien ook net aan wat je er op doet, als je gaat programmeren/ webdesign ofzo dan is misschien groter scherm sowieso fijn.
Ik doe dat verder niet wel de it maar geen programeren of iets.
De ribbon is helemaal niet belachelijk.
Ik heb de ribbon vervloekt en Microsoft voor gek verklaard. Maar ik geef nu gewoon toe dat het veel, veel beter is.

99% van de functies heb je in twee klikken en je hebt ze sneller te pakken dan in een menu. Door de grote iconen herkennen je ogen veel sneller waar alles zit. Bij een menu klik je eerst om het menu te openen, daarna moet je eerst goed kijken waar het submenu zit en dan nog een keer goed kijken waar de daadwerkelijke functie zit.
De indeling is gewoon nog steeds een menu structuur... Het grote verschil is alles meteen uitkapt. Wat het voor mij onoverzichtelijke maakt, en dan mis ik bijvoorbeeld de sneltoetsen bij de items, dus iedereen zijn eigen smaak,
Dat is natuurlijk persoonlijk... ik vind hem wél belachelijk.
Voor mijn gevoel is het niet ontworpen voor de gebruiker. Of efficiëntie.

En dan heb je in verschillende software nog verschillende interfaces. En zelfs paint of file explorer heeft het. Weg schermruimte! Weg efficiëntie.

[Reactie gewijzigd door iAR op 14 juni 2018 08:01]

Grappig dat jij zegt dat hij niet voor de gebruiker is ontworpen maar heel veel gebruikers jou vertellen dat hij wel degelijk voor hun is ontworpen.

Dat jij het niet fijn vindt maakt het nog niet dat het waar is.
Daarom spreek ik ook voor mezelf, herkenbaar aan "persoonlijk", "ik vind" en "mijn gevoel"... O-)
Meeste mensen gebruiken 90% van tekstverwerker niet dat was al toen WP nog marktleider was.

Dus de kans dat mensen in menu's verdwaalden kwam niet voor en de mensen die bepaalde functies wel nodig hebben weten die te vinden of maken er een script voor.

Maar feit wil dat Microsoft gewoon maling aan klanten heeft gehad en mensen met jaren lange Word ervaring moesten aan stijlle leer curve beginnen zonder nut of noodzaak.

Maar ribbon optioneel.

[Reactie gewijzigd door totaalgeenhard op 13 juni 2018 23:33]

keuken kastje bestaat ook al weer, 200 jaar? is dat ook belachelijk? wat werkt dat werkt.
Nee maar daar komen ook wijzigingen in. Deurstopjes die de deur langzaam laten dicht gaan, hoekkastjes die je naar buiten kan laten draaien, bestek lades met verschillende vakken etc. etc. was dat er 200 jaar terug ook al?
Want de menuutjes als in Word 2000 waren zo duidelijk.

Nee, ik ben een fan van de interface. Door de interface zie ik geregeld features in verscheidene programma's die ik nog niet kende, waardoor ik dus regelmatig nieuwe features leer.
Geef mij die drop down menuutjes maar en toetsencombinaties, dat werkt stukken beter! Ik zoek me een ongeluk in die ribbon (nog steeds na al die jaren!)...
Die toetsencombinaties bestaan volgens mij nog gewoon. En anders moet je maar Libre installeren ;P

Edit: wist je trouwens dat je je eigen indeling kan maken in ribbon, en je eigen menuutjes kan toevoegen?

[Reactie gewijzigd door QErikNL op 13 juni 2018 21:26]

Wist je dat Libre tegenwoordig ook een ribbon heeft?
Optioneel ja, als je het niks vind hoef je het niet te gebruiken.
Dat is bij Office net zo.. Even unpinnen en weg is ie. Daarnaast volledig configureerbaar.
Volgens mij krijg je dan geen klassiek menu voor terug...
Wist je dat Libre tegenwoordig ook een ribbon heeft?
Die heeft 'ie inderdaad gekregen, om jonge MS-Office-gebruikers tegemoet te komen. Maar bij LibreOffice geloven ze niet in linten of ribbons en er zijn dan ook geen plannen om dat standaard in te schakelen. Kijk in LibreOffice goed naar de zijbalk. Dat is het echte antwoord van LibreOffice op de kwestie die het lint probeert op te lossen. De zijvbalk vervangt niet de menubalk: Die blijft op consistente wijze alle programmafuncties toegangelijk maken en is vanzelfsprekend zelf uitschakelbaar. Maar voor wie contextgevoelige besturing wil, is de zijbalk een betere oplossing dan een lint.
Helemaal mee eens. Een Ribbon leidt af van het tekstverwerken. In mijn beginjaren gebruikte ik WP 5.1 en daar kon ik alles blindelings vinden. Zeer productief. Een menubalk is al druk genoeg. Een zijbalk zoals Libreoffice heeft is ideaal en bovendien uit te schakelen of weg te werken.
Het gaat niet om aanpassen.

Op Macro's na kon je achter elke machine met WP klimmen en aan de gang.

Met Word ging dat ook lekker.

Maar Ribbon zuigt energie en bent gewoon veel tijd kwijt voor dingen waar je voorheen niet bij nadacht (onbewust competent / muscle memory )
De toetsencombinaties zijn niet veranderd. Die kan je dus nog altijd gebruiken. En dat jij moet zoeken in de ribbon na al die jaren zou ook betekenen dat je moest zoeken in de menus. Want die waren met de eeuwwisseling ook al lang niet meer logisch ingedeeld of goed gestructureerd. Duidelijk waren ze ook allerminst met functionaliteit die gewoon op zeer onlogische plaatsen te vinden was. Met de ribbon hebben ze dat deels proberen goed te krijgen al hebben ze bepaalde functionaliteit om historische redenen ook gewoon laten staan waar het stond.

Er is ook jaren aan studiewerk ingekropen voordat men het ontwerp had uitgewerkt. En als je de blogseries leest die dat werden geschreven in 2006/2007 dan krijg je een mooi inzicht in waarom men gekozen heeft voor de ribbon en hoe deze tot stand is gekomen. Het heeft mij, toen ik deze eindelijk te zien kreeg, meer begrip gegeven voor de ribbon interface en een beter inzicht in het waarom.
Feit is wel dat Word 2003 méér functies had dan de opvolgers.
De Ribbon was niets alleen een nieuwe interface, bepaalde functies waren minder uitgebreid.
De menustructuur was na vele jaren inderdaad geen toonbeeld van consistentie, maar in de ribbon zitten ook een aantal vreemde keuzes.
Het voordeel van de menustructuur is ook dat de sneltoest er altijd naast staat en je die dus na een tijdje effectief ook kent en gebruikt. Bij de ribbon is deze niet zichtbaar en moet je deze opzoeken, wat veel minder intuïtief is.
Iedereen die professioneel veel bezig is in Word zou eigenlijk bijna alles met snelkoppelingen moeten doen. Het is gewoon bewezen dat dit veel sneller werkt. En laat productiviteit nu net een zeer belangrijk aspect zijn.
De ribbon is leuk voor de hobbyist om het wat laagdrempelig te maken.
O ja zeker. De menubalk is een heel goed doordacht concept dat meerdere problemen oplost:
- Consistentie tussen applicaties: Bestand, bewerken, beeld, help heb je overal. Voorkomt dat je ieder
programma opnieuw moet leren.
- Bediening: De menubalk garandeerd dat de belangrijke functies zowel via muis als toetsenbord toegankelijk zijn.
- Zelfdocumentatie: De menubalk documenteert zowel de bediening via het menu, alsook de toetsenbordcommando's.

Het lint in MS Office vervult deze taken aanzienlijk slechter.

Breder gezien de menubalk één onderdeel van de CUA-standaard, die mij ons gebruikers bijvoorbeeld ook garandeert dat F1 help over een programmafunctie geeft en toetsencombinaties voor knippen/kopiëren/plakken vastlegt. Iets was MS-Office deels nog respecteert

De CUA-standaard is heel belangrijk: Het fungeert als een contract tussen gebruiker en softwareindustrie: Als de gebruiker de CUA-standaard onder de knie heeft, dan kan hij alle programma's gebruiken. Schending van de CUA-standaard is een stap terug naar de tijd waarin ieder programma zijn eigen menu's, toetsencombinaties en manier van werken had.

Daarom is de menubalk heilig. LibreOffice houdt hem in ere, vanwege goede redenen, en reden te meer om weinig verlangen terug naar MS Office te hebben.
Mijn vraag is, waarom kan de gebruiker niet kiezen?
Waarom wordt altijd het een of het ander verplicht?
Ze kunnen ook gewoon het zo maken dat beiden een mogelijkheid is.
Een soort van basic en expert mode zeg maar.
Ja, ik heb ook regelmatig het probleem met niet meer weten wat op welke tabblad staat en ben dan tien keer aan het klikken. Daar had ik vroeger met het menu/toolbar systeem nooit last van. Niet dat die ribbonbar ook wel af en toe zijn nut heeft.
In 2003 zaten 95% van de feature requests al in Office. Mensen konden ze niet vinden. Uitvinding van de ribbon heeft dat probleem verholpen.

En bedenk dat de meeste non-tech mensen echt niet zo goed met WP om konden gaan. Managers hadden secretaresses om brieven uit te typen. Ook in WP.
Mensen zijn net een beetje gewend aan de ribbon en dan word hij weer veranderd. Ik begrijp niet waarom ze dit willen waarbij er weer minder usability over blijft. Alles wat weggestopt zit in menu's is 3x moeilijker bij te komen.
"net een beetje gewend"... het ding is inmiddels meer dan 11 jaar oud. Dan kan het geen kwaad om eens kritisch te kijken naar het ontwerp.
als is het 20 jr oud,...als t werkt werkt het,...en gebruikers zijn gewoontedieren en t stuit niemand tegen de borst. tcp ip is ook tig jaren oud, vervangen we toch ook niet voor ipx/spx omdat we het leuk vinden? (zal je waarschijnlijk niet kennen).

soms kan je beter dingen laten zoals het is,...never change a winning team.
als is het 20 jr oud,...als t werkt werkt het,...
(...)
soms kan je beter dingen laten zoals het is,...never change a winning team.
Tja, maar wat is een winning team? Na 11 jaar heb ik nog steeds een grafhekel aan die zoek-je-rot interface en geef ik nog steeds de voorkeur aan een ouderwetse menubalk. ;)

Lijkt mij prima dat ze hem eens herontwerpen, die verzameling vaak nietszeggende icoontjes kan stukken beter.
je noemt de ribbon een zoek-je-rot interface. Ik maak juist veel gebruik van de zoekfunctie in de 365 variant van de desktop-apps. Je tikt daar een functionaliteit in en net als bij het Start-menu in W10 komt de optie zo naar boven drijven. Ik weet niet uit mijn hoofd waar alle knopjes zitten, maar Office brengt mij ernaartoe.
Maar dat is dan dus al een vernieuwing c.q. aanvulling op de ribbon en benadrukt mijn punt: in de originele uitvoering valt er nog het een en ander te verbeteren.

Helaas is de door jouw genoemde functionaliteit nog niet beschikbaar in Office 2016 (of ik moet hem gemist hebben), dus voorlopig doe ik zelf nog even het zoekwerk. :+ Hopelijk dat deze vernieuwingen uiteindelijk hun weg gaan vinden naar de native desktop apps.

[Reactie gewijzigd door Aganim op 13 juni 2018 22:50]

Dat zit al een flinke tijd in de native desktop apps :)
Verhip. Jullie hebben gelijk, blijkbaar zit het er gewoon in. Ik heb echter nooit de link gelegd dat het Search veld naast Help gebruikt kan worden om te zoeken in de Ribbon en daardoor blijkbaar er selectief blind voor geweest. 8)7
Dat is dezelfde office suite toch? Dus dat zou geen verschil moeten maken. (https://products.office.com/nl-nl/professional) Of ik begrijp niet welke desktop-apps je bedoelt.
Zoekfunctie zit gewoon in office 2016. Ideaal.
dat je zoekt in de menu balk heeft juist te maken met de tekortkoming van het huidige interface. Het is geen grote drama, maar laten ze jet SVP dit niet verder versimpelen.
Dat klinkt inderdaad wel als een goed idee! Voor mij is de ribbon-interface in huidige (desktop) MS Office versies een belangrijke reden om LibreOffice te gebruiken. No kidding.
als is het 20 jr oud,...als t werkt werkt het,...en gebruikers zijn gewoontedieren en t stuit niemand tegen de borst. tcp ip is ook tig jaren oud, vervangen we toch ook niet voor ipx/spx omdat we het leuk vinden? (zal je waarschijnlijk niet kennen).
IPX/SPX ken ik wel hoor ;)
soms kan je beter dingen laten zoals het is,...never change a winning team.
Maar met die insteek zou het wiel ook nooit zijn uitgevonden, je kon immers spullen ook gewoon dragen. En een auto was ook niet nodig, want we hadden toch paard en wagen? En waarom zou je met een vliegtuig willen reizen als je ook met een boot kan? ;)
Je moet wel onderscheid maken tussen een verbetering en een verandering. Voor een hoop mensen was er niets mis met de oude interface. Duidelijk, representatief, uniform en overzichtelijk.

Microsoft heeft echt genoeg budget om naast een oude interface, ook een nieuwe te maken. Er is geen enkele reden voor Microsoft om de oude interface niet in stand te houden, behoudens de development eenvoud in combinatie met marktleider positie. Of eigenlijk marktdominantie.

Sinds de oude interface zijn er wel dingen verbeterd. Een klein contextmenu als je ergens rechts klikt bijvoorbeeld voor veelgebruikte opmaakzaken.
Je moet wel onderscheid maken tussen een verbetering en een verandering. Voor een hoop mensen was er niets mis met de oude interface. Duidelijk, representatief, uniform en overzichtelijk.
Die "hoop" mensen zijn dan wel in de afgelopen jaren ontstaan, want toen Microsoft de ribbon introduceerde waren er ook een "hoop" mensen die dat de grootste vergissing van MS ooit vonden.
Microsoft heeft echt genoeg budget om naast een oude interface, ook een nieuwe te maken. Er is geen enkele reden voor Microsoft om de oude interface niet in stand te houden, behoudens de development eenvoud in combinatie met marktleider positie. Of eigenlijk marktdominantie.
Daar issie weer: marktdominantie. Maar nu op een verkeerd moment in de discussie want als Microsoft zo dominant is, waarom zouden ze dan uberhaupt iets veranderen? Waarom niet alles bij het oude laten, dat is uiteindelijk altijd goedkoper en de gebruikers hebben het toch maar te slikken.
En dat ze de oude interface in stand kunnen houden is echt onzin. Niet alleen vanuit een beheer-oogpunt, maar om ook old geezers als mijzelf tevreden te houden zouden ze dus alle varianten van de interface van de afgelopen 20 jaar beschikbaar moeten houden.
hahaha :) ik snap wat je zegt, maar als je kijkt naar bijv. mac os, functioneel is er al 10 jr niks aan veranderd dan alleen verse icoontjes en nieuwe features erbij, maar de gui is nog steeds hetzelfde.

ik geloof in het brengen van evolutie en niet revolutie (hier maak je gebruikers bang mee, brengt improductiviteit en kost geld (ivm) training.

als je dingen langerzamer laat verbeteren (of t moet super intiuitief zijn dan is het een ander verhaal) brengt het op termijn meer adoptie en langer gebruik van bestaande zaken. :)
Nu stoot je ook nog steeds mensen tegen de borst hoor: zij die het al jaren proberen en geen structurele vinden in de 'veel te veel' knopjesbalk. Voor hun is een versimpeling welkom :)
Stoot voor het hoofd of stuit tegen de borst...
Stoot voor het hoofd of stuit tegen de borst...
Whatever, in spreektaal in mijn regio gebruiken we het zo. En het is niet dat je er niet door weet wat ik bedoel, toch? Het principe blijft hetzelfde: verandering is voor de een zeer welkom, voor de ander totaal niet

[Reactie gewijzigd door MrAndy9797 op 14 juni 2018 11:39]

als ze het dan toch gaan veranderen laat ze dan please de tennet speed verbeteren die tennets zijn zo traaag geworden
Tja als iedereen zo denkt dan waren we nog nooit op de maan geland, tankte we nog steeds brandstof met lood en waren nooit Cloud omgevingen gekomen.
Als je naar de bijgevoegde screen captures kijkt, dan zie je dat ze de oude knoppenbalk aan het herintroduceren zijn.
Dus na 11 jaar klagen, krijgen de klagers eindelijk hun gelijk. Terug naar af. (Het werd tijd)
Niet helemaal. Vroeger had je een paar knoppenbalken en daarboven een gigantische hoeveelheid aan menu's en submenu's. In de "simplified ribbon" lijkt het erop dat ze de opties uit de ribbon simpelweg anders presenteren, door meer items naast elkaar te zetten.
Ik zie toch echt Word 2000 met flat buttons en Open Office 3 / 4.
Het is opmerkelijk dat ik niet alleen ben op op te merken dat het vroeger duidelijker was.
Of het nu Word,Internet explorer of een fotobewerkingsprogramma is ze ijn allemaal slechter dan voorheen.
Ik probeer al jaren toch maar gewoon te worden aan edge of chrome en grijp steeds terug naar internet explorer voor zijn gebruiksgemak.
If it ain't broke, don't fix it.
Keep it simple, stupid.
Ik vind de ribbon zoals deze nu is helemaal niet slecht. Werkt prima voor mij.

Ik weet nog dat iedereen hier op Tweakers destijds op zijn achterpoten stond waarom die ribbon noodzakelijk was. Dat alles weggestopt in menu's zoveel beter was.
Kan mij hier bij aansluiten.

In het begin flink moeten wennen, want waar zit dat ene commando nu verstopt, maar tegenwoordig gaat het soepel.

Wellicht heel suf, maar bijvoorbeeld dat "alles" wat je in kan voegen (tabellen, plaatjes,links grafieken etc.) gewoon onder INSERT staat is voor veel mensen heel prettig.
Die menus hadden wel een vaste structuur en kon je bedienen zonder tell kijken (alles op een vaste plek). De ribbon heeft een context (welke ribbon is er actief) en afhankelijk daarvan staan er knoppen. Dat betekent dat ik nu moet kijken welke ribbon er actief is ipv. musclememory. Dat, gecombineerd met her feit dat niet all applicaties een ribbon hebben, betekent minder snel werken en je desktop ziet er uit als een rommelmarkt.
innovatie is lang niet altijd slecht hoor,
daarbij, de ribbon bestaat al een tijdje en kan wat mij betreft wel een update gebruiken.
sommige functies zitten nu voor mij vreemd weggestopt terwijl dat makkerlijker zou moeten kunnen.
daarbij bieden ze ook nog de optie om simpel terug te gaan naar de oude weergave voor mensen die de oude ribbon gewend zijn.
Doe dan ook gewoon de optie on het menu terug te krijgen. Maak je meer vrienden mee dan ribbon v2.
Je kunt switchen, dus de keuze plijft aan de gebruiker, vind je ribbon fijn, dan laat je hem staan, vind je de menus fijner werken, dan kun je hem zo instellen. Zo interpreteer ik het althans.

"Als het wijzigingen in de interface doorvoert, kunnen gebruikers met een schakelaar altijd terug, zo zegt het bedrijf."

[Reactie gewijzigd door SSDtje op 13 juni 2018 21:22]

Menus kan niet meer sinds de ribbon. Ms is hier weer eens lekker inconsistent: grote wijziging (menu->ribbon) geen terugval, cosmetische veranderingen (ribbon v1 naar v2) terugval want oei gebruikers.
Oké, thx voor de verduidelijking hierin, aangezien ik het in eerste instantie dus anders interpreteerde, maar goed, dit laatst gemelde wist je toch al :)
Om je eerlijk te zeggen vond ik het oude menu/toolbar system eigenlijk net zo fijn werken hoor.
Daar gaat ze dus deels naar terug (gelukkig).
Ik ben er nog steeds niet aan gewend, het blijft onhandig. Vooral dat er bepaalde elementen uit beeld verdwijnen als je Word op een half scherm zet. Het blijft onpraktisch gezien je toch heen en weer moet klikken in de verschillende menu's.
Ik ben nog steeds niet gewend aan dat ding. Nu gebruik ik office alleen op m'n werk, want ik blijf het hopeloze software vinden.
Menu's vind ik veel handiger. Zeker als je er een commando-zoeker bij hebt die je precies aanwijst waar de opdracht staat.

Het is prima om het design te tweaken maar microsoft had er wellicht initieel wat meer aandacht aan moeten geven.
Mensen zijn net een beetje gewend aan de ribbon en dan word hij weer veranderd. Ik begrijp niet waarom ze dit willen waarbij er weer minder usability over blijft. Alles wat weggestopt zit in menu's is 3x moeilijker bij te komen.
net een beetje gewend ? ik moet nog wekelijks zoeken naar functies. (ok ik ben geen intense office gebruiker, dus als ik dan eens iets moet doen is het constant zoeken)
voor mij niet gelaten, dus als het simpeler wordt, veel slechter kon het toch niet.
en zoek je op het internet zie je die optie niet meer op die plaats, dus het is niet zo dat ze niets veranderd hebben aan de ribbon. Maakt het er niet simpeler op. Ok met de oude menus was het ook vaak zoeken, maar het zoeken was veel eenvoudiger, omdat je daar veel meer functies in een keer kon zien, en ze waren gemakkelijker te overlopen.
Resoluties worden hoger en hoger, maar er wordt steeds minder van de ruimte gebruikt. Alles wordt weggestopt.

Ik snap daar echt totaal niets van. 8)7
het is niet omdat er extra ruimte is dat je die moet gebruiken

* dasiro ziet naar de hoeveelheid witruimte links en rechts op deze pagina die 2/3 van de totale breedte inneemt
Ok, bij deze website ala.
Maar als ik in Word/LibreOffice/etc. mijn meest gebruikte functies links/rechts in een blok kan stoppen in de "lege" witruimte... graag!

Een document is meestal nog steeds in portret en niet in landschap. Op mijn ultra-wide monitor kan ik dus gerust twee documenten naast elkaar zetten + blokken met meest gebruikte functies.
Vroeger had ik gewoon één HD scherm 90 graden gedraait in portret modus, werkte ook perfect!

De "chat" in outlook mag mij gestolen worden, net als die ribbon waar ik nog steeds gek van wordt.
Mijn brein kan er gewoon niet mee overweg, hoe hard ik het ook probeer.

Conclusie: de hele ribbon weg voor meer hoogte en stop functies links/rechts in de loze ruimte.

[Reactie gewijzigd door DJMaze op 13 juni 2018 21:31]

Mijn hypothese waarom het UI team gekozen heeft voor een ribbon in plaats van een blok links/rechts is dat De westerse talen een erg dominante plek hebben voor de linker boven hoek en daar dus instinctief naartoe worden getrokken, dit zou bijvoorbeeld het Hebreeuws (rechts naar links lezend) anders kunnen zijn.
Tevens is een enkele blik van links naar rechts ook minder vermoeiend dan een zig-zaggende blik bij een bredere zijbalk.
Scherm grotes veranderen toch niet. Het moet allemaal wel leesbaar blijven.
(en helaas komt er een moment dat je tekst op 100% niet meer kunt lezen :/ )
Ik zou het vooruitgang vinden als Microsoft de keuze voor het concept van het menu aan de gebruiker zou geven.

Een goede gui moet niet aanzetten tot denken, maar het moet ook bij de gebruiker passen. Een van de beste voorbeelden dat de gebruiker de eigen concept moet kunnen kiezen was het probleem met de verdwenen startknop en desktop van windows. Het concept paste om diverse redenen niet bij veel gebruikers en dus zochten gebruikers naar mogelijkheden om het concept te wijzigen. Gelukkig was dat er, maar het leek niet de bedoeling van Microsoft dat gebruikers echt makkelijk voor het andere concept konden kiezen.

Microsoft lijkt niet te leren van de gui fouten uit het verleden. Nog steeds geven ze bij de menu's de voorkeur aan het dicteren van het gui concept waar de gebruiker het mee moet doen. Binnen dat concept krijg je dan ruimte om het een beetje naar je smaak in te richten, maar dat lijkt mij een achterhaald concept.

Voor Microsoft is de gui een manier om hun bedrijf en hun producten te presenteren. Het wekt de indruk dat gebruikers aan die gui concepten vast zitten omdat het de marketeers van Microsoft beter uit komt om hun producten eenduidig te verkopen. Alsof ze bang zijn dat gebruikers niet snappen dat een product er net als een auto ook anders uit kan zien dan de standaard plaatjes uit de advertenties.

[Reactie gewijzigd door kodak op 13 juni 2018 23:41]

De gebruiker de keuze geven heeft ook een hoop nadelen.
- Support wordt lastiger want je weet niet wat de gebruiker voor een UI heeft.
- alle help functies moeten rekening houden met de mogelijke customization
- je moet alle varianten implementeren, onderhouden en testen
- je moet de gebruiker laten kiezen welke ui hij wil gebruiken. De meeste gebruikers begrijpen die vraag niet eens.
- mensen kunnen elkaar minder makkelijk helpen
- mensen kunnen bang zijn om de nieuwe ui te proberen en zo nooit de voordelen ervan inzien

Bovendien is het de taak van ui experts om de beste ui te ontwerpen. De gebruiker laten kiezen om de oude te gebruiken is eigenlijk een zwaktebod: geen vertrouwen in de eigen ui experts.
Anoniem: 890159
@Frank-L14 juni 2018 14:59
Geredeneerd vanuit het standpunt van de helpdesk medewerker, niet vanuit de gebruiker.
De gebruiker laten kiezen om de oude te gebruiken is eigenlijk een zwaktebod: geen vertrouwen in de eigen ui experts.
Gezien de ervaringen uit het verleden zou dat geen verkeerd idee zijn. Die UI "experts" denken nog steeds dat er een ideale UI is die bij iedereen past.
Die nieuwe interface, dat lijkt nu meer op de oude pre-ribbon interface van in Windows 95 etc dan op een ribbon.
Idd, dat is gewoon een icon bar.
Het lijkt erop ja. Maar volgens mij werkt het meer zoals de ribbon.
Hoewel niet iedereen een fan is van de ribbon biedt het ontwikkelaars wel de mogelijkheid om snel, simpele, en vertrouwde gebruikersinterfaces te ontwerpen.

Nu maar hopen dat ze de ribbonscontrollibrary voor wpf ook (eindelijk) updaten.
Vond zelf de ribbonbar een gedrocht om zelf te gebruiken voor add-in's (in iedergeval nog in Office 2010), vraag me nog steeds af wie dat ontworpen had, leek meer een hack & slash projectje voor tussendoor.
Als ze dan ook eens [CTRL]+[SHIFT]+[S] terugzetten naar "Save As..." zodat ik niet steeds dat lamme "Apply Styles" venstertje voor m'n neus krijg. Mijn 'muscle memory' laat mij dat namelijk nog steeds doen ipv [F12]
U heeft gelijk - die verstoppersspelletjes en dat veranderen om te veranderen moet maar 's ophouden. Er zijn bugs en lekken genoeg om op te lossen ipv. dat gui-gepruts.
Ik ben ook zo'n ribbon-hater, doe mij maar losse knopjes in een balk die altijd op dezelfde plek staan :P

Het soort interface-vernieuwingen zoals de radial-menu's die bijv. 3DConnexion heeft bevallen me een stuk beter.

Eigenlijk is, voor mij tenminste, de enige verbetering die het ribbon-tijdperk binnen office gebracht heeft het rechtermuisnkop-menu met de veelgebruikte tools. Daarmee heb ik al m'n vaak gebruikte zaken binnen een paar pixels muisbereik. :)
Ook komt er een zoekbalk die zonder te zoeken suggesties zal geven over waar de gebruiker mogelijk naar zal willen zoeken.
Oh dear. He’s back.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee