Update maakt NS-app concurrent voor 9292

De NS heeft een update uitgebracht voor de Reisplanner Xtra-app die het mogelijk maakt om reizen te plannen met niet alleen de trein, maar ook met andere vormen van vervoer. Daarmee wordt de NS-app een concurrent voor 9292, dat al jaren alle vormen van ov combineert.

Sinds twee jaar zit het plannen van tram- of busritten al in de app, maar nu zijn alle andere vormen van ov ook meegenomen in de reisplanner. Het zal meer dan anderhalve week duren voor alle gebruikers de update hebben, meldt NS. Behalve het plannen van reizen via alle soorten openbaar vervoer is ook de interface gewijzigd. Zo is de geplande reis nu zichtbaar in hetzelfde venster als de ingevoerde adressen of stations en heeft NS het hamburgermenu aan de linkerkant vervangen voor een menu met tabbladen onderin.

De update komt tegelijkertijd uit voor de Android- en iOS-versies van de app. De eerste groep gebruikers heeft de update volgens de vervoerder al binnen. Het gaat om versie 5 van de Reisplanner Xtra-app. NS onderhoudt alleen nog varianten van zijn reisplanner voor iOS en Android. De eerste versie van de app kwam in 2009 uit voor mobieltjes die ondersteuning boden voor Java-applicaties.

NS Reisplanner Xtra 5.0NS Reisplanner Xtra 5.0NS Reisplanner Xtra 5.0

Door Arnoud Wokke

Redacteur

08-06-2017 • 11:27

132 Linkedin Whatsapp

Reacties (132)

132
129
82
16
5
31
Wijzig sortering
Ik snap de obsessie met bussen niet zo goed in de nieuwe NS-app. Overal wordt gesproken over "bussen" en "bushaltes" terwijl er ook sprake is van trams, metro's en zelfs veren. Tram 14 is opeens bus 14. Een tramhalte van lijn 2 is opeens een bushalte van lijn 2. Alle voertuigen worden met een bussymbool aangegeven terwijl het toch echt een tram is. Ik weet als Amsterdammer dat bijvoorbeeld lijn 26 een tramlijn is, maar bezoekers hebben potentieel geen idee en staan vervolgens uit te kijken naar een bus die niet bestaat. Voor een OV-app vind ik dat toch wel heel erg slecht. Gebruik dan gewoon de neutrale termen "station", "halte" en "lijn" (paradoxaal genoeg zie je dat wel op de screen shots hierboven).

Komt bij dat nogal wat haltes "Geen halte informatie beschikbaar" als melding geven. Waar het op lijkt - in Amsterdam tenminste - alles waar (ook) een metro stopt.

Screen shot:
http://www.imageupload.co.uk/images/2017/06/08/IMG_2059.png

[Reactie gewijzigd door n-evo op 8 juni 2017 16:16]

Ik denk dat je of een oude versie hebt, of een bug want als ik nu kijk staat er netjs 'Tram 24 (GVB)', 'Tramhalte CS Tram Oostzijde' e.d.

De veerdienst heeft 'ie ook netjes door: http://i.imgur.com/iXPAyd3.png

[Reactie gewijzigd door CyBeR op 8 juni 2017 15:48]

De app is vanmiddag weer geüpdatet bij mij.

Maar ga naar het thuisscherm en druk op "widget toevoegen" dan krijg je de tekst te zien "Voeg bushalte toe". Waarom die tekst? Er kan van alles stoppen. Kies vervolgens een halte zoals Amsterdam, Meer en Vaart. Tik op lijn 1 of 17 en bovenaan het scherm staat vervolgens prachtig "Bus 1" of "Bus 17". De actuele locaties van trams worden met bussymbolen weergegeven. Ik kan je garanderen dat het tramlijnen zijn. :P

Schermafdruk:
http://www.imageupload.co.uk/images/2017/06/08/IMG_2059.png

[Reactie gewijzigd door n-evo op 8 juni 2017 16:12]

Kan het zijn dat de app inmiddels alwéér geupdate is? Want ik krijg keurig tram, bus of metro te zien bij de vervoersmiddelen die van toepassing zijn. De icoontjes voor metro en tram lijken wel wat op elkaar, maar de nieuwe trams en metro's lijken ook op elkaar :+. Het icoon voor de bus is in ieder geval alweer anders.
Er zal wel iets van een abstractielaag tussen zitten. Met zo verschrikkelijk veel bedrijven die openbaar vervoer voor hun rekening nemen komt data van veel verschillende bronnen, dus dat zal wel ergens gegeneraliseerd worden. Daarin zal ook wel de nodige actuele data verloren gaan.

Staat er los van dat je natuurlijk gerust een variabele mee kunt geven met het type vervoermiddel, maar goed. Het lijkt me meer slordigheid dan obsessie.

Edit: althans, ik ga er dan even vanuit dat de NS gewoon zijn eigen oplossing in elkaar geprutst heeft, en niet gewoon gebruik maakt van de 9292 api, die inderdaad een stuk gedetailleerder is.

[Reactie gewijzigd door MartijnGP op 8 juni 2017 13:28]

Volgens mij is er een centrale API die door dit soort apps gebruikt kunnen worden waar alle vervoersbedrijven actuele data aan leveren. Al die andere apps slagen er trouwens al jaren in om onderscheid te maken tussen de verschillende vervoerstypes. Daarnaast is het een keuze om op een knop specifiek " Voeg bushalte toe" te zetten i.p.v. gewoon "Voeg halte toe" en "bus 1" i.p.v. "lijn 1".
Dit komt vanaf de OV Loketten, bijvoorbeeld ND-OV.
Gewoon dom, dus?

Je kunt niet zeggen "Ja, dat het fout is is omdat het fout is." - dan is het dus fout.

Nieuwe app lijkt een stap in de goeie richting.
Tja, NS zet graag overal bussen in :+
Er rijden bussen ipv treinen. Busssseeennn :*)
:X 1 bus maar als vervanging voor een volle dubbeldek intercity
Het heeft te maken met hoe de lijnen geadministreerd zijn. In Utrecht zijn lijn 66 en 67 (uit mijn hoofd) de tramlijnen, maar ik heb meer dan eens meegemaakt dat men die (bus)lijn niet kon vinden... ;)
Is 9292 niet een samenwerking van de grote openbaar vervoer-bedrijven, waaronder NS?
Nee, zelfstandig bedrijf. Leeft van subsidie van de overheid om hun product te maken.

Ze moeten als tegenprestatie derde partijen toegang geven tot hun systemen. Google et al maakt gebruikt van een api gemaakt door 9292
Anoniem: 18507
@Adlermann8 juni 2017 12:09
9292 is eigendom van NS (42%), Connexxion (33%) en de rest is clubje met stadsvervoerders/.

Google, Apple Maps, et al maken overigens geen gebruik van 9292 data (meer) maar nemen data af van een concurrent van 9292.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 18507 op 8 juni 2017 13:09]

De NS leeft ook van de overheid: alle shares zijn van de Nederlandse staat.
NS leeft niet van de overheid, maar is wel een particulier bedrijf dat 100% eigendom is van de overheid. NS moet echter wel qua financiën zelf z'n boontjes doppen.
Dat betekent natuurlijk niet dat NS van de overheid 'leeft'. Soms verdient de staat juist geld aan ondernemingen waar ze de aandelen van hebben. Ze hebben ook leuk verdiend aan ABN/Amro.
En 9292 is in overleg met diverse partijen om advertenties, diensten en producten aan te bieden op basis van locatie / bestemming. Hinderlijk voor een subsidie-club, dus goed dat er concurrentie komt.
Ik heb nog nooit een ad gezien in 9292 app maar misschien komt dat omdat ik GPS uit heb staan?
Ik wel, volledige filmpjes zelfs, het grootste nadeel van de 9292 app.
Met geluid zelfs, die zitten/komen hopelijk niet in de NS app
Als het goed is niet, de NS heeft zijn eigen verdienmodel. D'r zitten wel advertenties in het stukje 'Stations' van de app, maar dat zijn meer acties van de winkels die op de stations zelf staan.
Heb je misschien Windows Phone? In de versie voor Windows Phone zitten geen reclames.
Dat wist ik niet. Zal me ook al af te vragen waar iedereen het over had, maar ik heb dus windows phone.
Nee? Android oxygenOS English language. Vreemd.
Ik ben ook verbaasd. Android, GPS aan, geen AdBlocker. Nog nooit reclame gezien in de 9292 app. Terwijl ik hem wekelijks gebruik. Net nog even geopend op zoek naar reclame die ik wellicht over het hoofd zie, maar niks te bekennen.
Moet ook wel, ze hebben namelijk een niet te houden business model
9292 heeft geen businessmodel dat 'houdbaar' moet zijn. In mijn optiek is dit een succesvolle en effectieve strategie van de overheid om hun doel te bereiken: dat reizigers eenvoudig de juiste informatie kunnen vinden. Ik herinneren me nog gedoe met spoorboekjes en bordjes met bustijden bij de halte: was altijd veel gedoe om de snelste route te berekenen; meestal gokte ik wat en bij succes bleef ik daar maar bij.

Wat nu veranderd is, is dat het OV veel laagdrempeliger is geworden; ongetwijfeld heeft dit een aantal autorijders voor het het OV een potentieel goed alternatief is (met ook op reistijd van en naar halte) over de streep getrokken om nu het OV te nemen ipv de auto.

Missie geslaagd voor de overheid, want om Nederland/economie/randstad een beetje leefbaar te houden, moet er een oplossing gevonden worden voor het fileprobleem.

Inmiddels zijn er andere partijen die de open data gebruiken, en daarmee mogelijk een substantieel marktaandeel verkrijgen. Tegen die tijd kan de overheid besluiten om 9292 op te heffen/de subsidie te stoppen, waardoor de overheid/wij profiteren: service op hetzelfde niveau, maar dan gefinancierd vanuit een marktpartij.
De subsidie zou zich volledig kunnen richten op het vrij beschikbaar houden van de API. Hoe bedrijven en handige particulieren hier dan zelf invulling aan geven staat dan iedereen vrij. Met of zonder reclame.
Leeft van subsidie van de overheid om hun product te maken.
Waarom dan al die gigantisch hinderlijke advertenties die nu al ~250MB heeft gebruikt op mijn telefoon?
Google et al maakt gebruikt van een api gemaakt door 9292
Wat gebruikt Apple maps dan?

[Reactie gewijzigd door jeffhuys op 8 juni 2017 11:33]

omdat iedereen die die advertenties echt hinderlijk vindt adblock gebruikt en ze dus wel enorme advertenties moeten gebruiken om uit de gebruikers zonder adblock genoeg geld te persen.
dingen moeten er bij apple mooier uitzien dan bij de concurrentie. de techniek erachter is niet altijd beter.

[Reactie gewijzigd door Origin64 op 8 juni 2017 11:52]

Des te hindelijker de advertenties des te meer mensen een adblock gebruiken.
ja precies, het is een feedback ding, neerwaartse spiraal
Anoniem: 890159
@jeffhuys8 juni 2017 12:09
Advertenties? Heb ik nog niet gezien in de 9292 app. Als je er last van hebt moet je die maar blokkeren. :)
Of gewoon Google Maps gebruiken.

Met als pluspunt dat die ook in allerlei andere landen werkt. Ik kan vanuit dezelfde interface mijn reis van Utrecht naar Groningen plannen, als van Budapest naar Hamburg.
Anoniem: 890159
@Jeroenneman8 juni 2017 12:39
He ja, Google maps, zodat Google precies weet waar ik overal heenga. Hoeft van mij niet zo.
Ben jij zo belangrijk dat Google het niet mag weten? Het interesseert Google echt niet waar jij als persoon bent. Je wordt hoogstens in een klasse gegooid die interessant is voor een bepaalde adverteerder. Maar of jij nu Morgan4321 of Pietje324322 bent interesseert ze echt niet.
Ik komwel eens op plaatsen waarvan ik liever niet heb dat justitie dat kan terugvinden. Met name omdat justitie daar waarschijnlijk anders over denkt.
Ach, nu weten: NS, Translink, verschillende busvervoerders, Google (Android), Overheid (camera's), jouw bank (PIN) en 9292 zelf natuurlijk, waar je bent, uitziet, heengaat en hebt gekocht. Niet dat dat een vrijpas is voor Google, maar om nou te doen alsof je zonder onzichtbaar bent. Vergeet vooral ook niet waar het hoge accuverbruik van de Facebook app vandaan komt ;) .

[Reactie gewijzigd door Mathi159 op 8 juni 2017 13:14]

Anoniem: 890159
@Mathi1598 juni 2017 13:15
9292 heeft de infrastructuur niet om me overal te volgen. OV kaart waardeer ik altijd contant op, ik gebruik het OV te weinig om een abonnement te hebben.
1 keer camerabeelden en die anonieme kaart koppelen en weg is die anonimiteit. Onderschat de impact van gezichtsherkenning niet, daarom kijkt iedereen zo chagrijnig op zijn ID.
Anoniem: 890159
@Mathi1598 juni 2017 14:48
Maar dat is lastig en kost veel werk. Zoiets doen ze dus alleen als er echt een reden is en niet als sleepnet voor iedereen.
Dat denk ik ook. Mensen die aanslagen gepleegd hebben reverse volgen, vermiste tienermeisjes tracken. Om maar wat actuele zaken te noemen.
Zelf heb ik er geen problemen mee dat men weet waar ik uithang overigens, maar ik snap dat dat voor anderen anders kan liggen. Sterker nog: ik verdien er Google Play tegoed mee via Google Rewards.
OV kaart waardeer ik altijd contant op, ik gebruik het OV te weinig om een abonnement te hebben.
Dat kun je in onze regio vergeten. Dat kan hier alleen per pin.
Anoniem: 890159
@BeosBeing15 juni 2017 12:48
Ik weet niet welke regio dat is, maar op elk beetje station waar nog loketten zijn kun je een OV chipkaart contant opwaarderen.
Geen NS-station in deze regio. Je moet voor de NS zowiezo een toltunnel door wat je minimaal €8,- kost heen en terug (meer als je betaalt met creditcard, bankpas of cash). Met de bus kost overigens evenveel maar nog meer tijd.

Dichtsbijzijnde stations in (ongeveer even ver) zijn Middelburg (kun je nergens parkeren), Goes (ook niet handig voor parkeren), Vlissingen (ook betaald parkeren) en Lokeren.
nu wil ik niet de grote je hebt niets te verbergen kaart trekken, maar dit is een wedstrijd die je niet gaat winnen. Daarbij is het in dit geval enkel voor marketing doeleinden, en daar zou je zelf nog een keuze in moeten hebben of je iets koopt of niet
ND-OV en OpenOV waarschijnlijk net zoals alle anderen.
De subsidie dekt niet alle kosten.
Advertenties? Op de app zijn er geen advertenties. Ik zie ze in ieder geval niet en heb geen blocker op mijn telefoon. Verder zijn er op de websites ook vrijwel geen advertenties. De claim dat je 250 MB heb verbruikt aan advertenties door 9292 lijkt mij daarom zeer stug.
Dat kan je zeker stug vinden. Helaas is het wel waar (zie screenshot: https://imgur.com/gallery/BNfv8)

Advertenties zijn er niet altijd, ik kan er nu geen screenshot van maken, maar ze zijn er ABSOLUUT WEL. Als ze er zijn, is er eentje boven het advies en eentje onder. Allebei gebruiken ze het halve scherm, en zijn interactief (en veel animaties).

De volgende keer dat ik ze zie (en geloof me, dat gaat niet lang duren) zal ik een screenshot maken en naar je toe sturen. Alhoewel ik denk dat je er niet op zal reageren :z

[Reactie gewijzigd door jeffhuys op 9 juni 2017 15:40]

Gebruikt Google niet gewoon de API van de vervoerders, net als 9292? Zeg maar ND-OV en OpenOV? Volgens mij wel.
Naast subsidie hebben ze ook diensten waar je tegen aan kan koppelen. Daar hebben ze ook inkomsten aan (al zal het niet bijzondee veel zijn). Denk hierbij aan het berekenen van de routes ed.

Mogelijk moet Google ook dokken of downloaden ze alleen de datasets en doen ze het rekenwerk zelf.
Naar mijn weten is het niet een samenwerking van openbaar-vervoer bedrijven.
'De meeste inkomsten worden gevormd door de vaste jaarbijdrage van circa 5,4 miljoen euro[2] dat jaarlijks wordt betaald door deelnemende openbaar vervoerbedrijven. Andere inkomsten zijn die uit telefonische reisinformatie, zakelijke producten en reclame.'

Aldus wiki; wellicht dat NS de bijdrage terugtrekt op het moment dat ze het zelf goedkoper kunnen.

Ik vind persoonlijk 9292 echt ellende aan het worden en gebruik sinds vorig jaar enkel nog Google Maps. Voordeel is dat je ook meteen kunt vergelijken met auto/fiets en grafisch hebt of het een logische route is.
Benieuwd of ze gebruik maken van dezelfde data en bronnen als 9292. En zo ja, of ze dan ook dezelfde algoritmes gebruiken om uit die data een route te halen.
Beide routeplanners kunnen nog wel eens rare keuzes maken in welke opties ze wel, niet, en als eerste keus laten zien. Ik kan me voorstellen dat de NS-app een lichte voorkeur heeft om de langere stukken met de trein te doen, ook al zou je met de bus sneller of goedkoper zijn. (Die voorkeur heb ik zelf ook trouwens hoor, 9292 stuurt je nog wel eens lange stukken met een bus terwijl volgens mij de trein logischer zou zijn.)
Er zal ongetwijfeld nuanceverschil in zitten, volgens mij is 9292 een stukje conservatiever aangaande bijvoorbeeld overstap tijden, ook hebben ze geen "treinbelang" ik ga er zomaar van uit dat de NS plant met een giga voorkeur voor treinen want dat is gewoon omzet.
En dat is waar de NS nog wel eens te kort komt, lichtelijk ironisch gezien ze hun eigen roosters maken.
De NS adviseert bijvoorbeeld geregeld overstappen die op zijn best bijzonder twijfelachtig zijn, zoals een overstap van 3 minuten op een stampvol Schiphol naar een ander perron. Dat lukt je NOOIT zeker niet als de trein ook niet helemaal strak op tijd is en er tig mensen moeten uitstappen.

[Reactie gewijzigd door Koffiebarbaar op 8 juni 2017 11:48]

Als ik me niet vergis, kan je de overstaptijd aanpassen in het menu. Heb mijn telefoon niet bij me, dus kan het niet nakijken.

Laatste tijd veel problemen met de 9292 app, vind hem traag, slechte verbinding en hij vindt regelmatig het adres niet. Dus ben heel benieuwd wat NS heeft gebrouwen.
Ja, de nieuwe NS-app maakt gebruik van dezelfde data als 9292. Als ik het goed heb wordt er ook gebruik gemaakt van hetzelfde algoritme als 9292 bij het plannen van een reis als ook gebruik wordt van ander OV dan de trein. Als er alleen een treinreis wordt gepland wordt er gebruik gemaakt van het eigen algoritme van NS.
Klopt; als je een niet-station als bestemming of vertrekpunt intikt gaat hij de 9292OV API aanroepen, bij station-naar-station pakt hij de NS API. (bron: heb ik erin gezet)
Gebruik 'm niet zoveel, maar mijn ervaring is dat 9292 ook met alternatieven komt, waaraan ik zelf in eerste instantie niet dacht.
Eerder andersom; de NS app gebruikt de API van de NS zelf (zie http://www.ns.nl/reisinformatie/ns-api), 9292OV zal daar ook een gebruiker van zijn - of die krijgen de schema's / planningen en interpreteren die zelf.
9292 is naar mijn mening al tijden overbodig nu er ook OV informatie in Google Maps zit en ook Apple daar mee begint. De NS app heeft vooral toegevoegde waarde voor storingen en vertragingen maar opzich handig dat je daar nu ook je hele reis mee kan plannen.
Die ov informatie in maps komt gewoon van 9292 via een API, dus zo overbodig zijn ze ook niet
Anoniem: 18507
@l99030607l8 juni 2017 12:11
Nope, die OV informatie in Google Maps komt al paar jaar niet meer van 9292 af maar van OpenOV.

Eigenlijk zit 9292 data alleen nog maar in 9292 zelf en de reisplanners van vervoerders.
Dan zou ik daar graag een bron van willen zien.

https://www.iculture.nl/t...ragen-google-maps-iphone/ is op 2 Mei 2017 geschreven en hier word aangegeven dat het via 9292 gaat.

Ook als ik google zie ik alleen resultaten van dat Google 9292 in 2013 is gaan implementeren voor ov informatie en in 2015 ov informatie​ real-time-ish werd

https://9292.nl/over-9292...id-met-ov-informatie-9292

nieuws: Google start met live ov-informatie in Nederland
Anoniem: 18507
@l99030607l8 juni 2017 12:34
Informatie tussen tussen 2013 en 2015 van 9292. In 2015 is Google van leverancier geswitched en is er ook realtime aangezet.

https://www.ovmagazine.nl...info-in-google-maps-2039/
Plus zit ik zelf direct op dit vuur.
"De ov-informatie komt van alle openbaarvervoerbedrijven in Nederland. Ook werkt Google samen met partijen als OpenOV en 9292"

Ze zijn niet geswitched, open ov is er bij gekomen.
Anoniem: 18507
@l99030607l8 juni 2017 12:51
>De leverancier van de actuele data is de non-profit-organisatie Plannerstack.

Waar het op neer komt is dat Google niet alle contacten met 9292 wilt verbreken. Maar sindsdien komt alle info vanuit OpenOV.
Maar jou bericht komt uit 2015, ik heb je een artikel gegeven ( die van dit jaar afkomstig is ) en ik zie nergens open ov staan.

Heb je toevallig niet een link wat iets actueler is ?
Oh ja hoor geef Google noch meer data over mijn leven |:( en dan zeuren over anoniem OV inchecken.
De 9292-website heeft anders een paar dagen geleden ook een update gehad, net zoals de mobiele applicaties:
9292.nl
https://play.google.com/store/apps/details?id=nl.negentwee
https://itunes.apple.com/nl/app/9292/id556557690

Volledig nieuw design voornamelijk.

[Reactie gewijzigd door Anonymoussaurus op 8 juni 2017 11:32]

Is de 9292 app voor Android daadwerkelijk compleet vernieuwd? Zoals ik het zie op de Play Store hebben ze gewoon screenshots van hun iOS app gebruikt, die er iets gelikter uit ziet. Met dezelfde, nog steeds vrij onpraktische, website backend erachter.
Ik gebruik die 9292 app al jaren niet meer met plezier; van die kleine irritatiefactortjes die ze wel hadden kunnen meenemen zoals textbox focus, tot het feit dat hij constant GPS aan laat staan als de app op de foreground staat. Ik neem aan dat de website redesign ook de app mee neemt, dus we wachten af.
Ja, het ziet er wel mooi uit. Maar funcioneel... Nee wat een verschrikking is het geworden. De UX designer heeft echt liggen slapen bij 9292. Twee punten die mij heel erg storen:
  • Date/time picker. Daar valt gewoon niet mee te werken. Geowon niet mogelijk om daar datum tidj in te tippen, dat moet via de picker. Ook op mobiel is dit ding een ellende, want het toetsenbord klapt gewoon open als je wilt selecteren.
  • De extra opties staan in een apart tabblad, terwijl er zeeën van ruimte over is op de home page,
    dit zal op een mobiel device anders zijn, maar op de Desktop is het echt minder fijn.
De NS site werkt wat dat betreft een stuk fijner. Goed dat deze concurrentie er nu is!
Vroeger stond er toch netjes bij de print de optie voor eentje eerder en eentje later?
Wat ik vooral vreemd vind is de tijden voor je route die aangegeven staat. Je moet eigenlijk zelf in de lijst op zoek naar de eerste de beste mogelijkheid die je wil hebben, want hij staat standaard niet gemarkeerd. Bovendien zijn de verschillen minimaal tussen de snelste optie en de (vreemd genoeg ook voorgestelde) drie-keer overstapmethode die op hetzelfde moment vertrekt.

De website doet dat tegenwoordig wel vrij goed, moet gezegd worden.
Nee, voor Android niet, maar de website wel.
Dat nieuwe design vind ik slechter dan dat het was. Dat oude ontwerp was prima. Nu is het vooral meer klikken en vind het veel te rommelig ogen.
Ik moet zeggen dat concurrentie op de markt altijd goed is en beide zijn €€€ bedrijven. De update ziet er erg goed uit en werkt naar mijn idee zelfs sneller dan 9292. Ook is de app een stuk gebruik vriendelijker geworden.

Naar mijn idee: Een beetje concurrentie op de markt is niet slecht.
Ik gebruik nu voor het eerst de Apple maps functie voor het ov en die werkt nog beter vind ik. Je kan precies de route zien op de kaart en met 9292 had ik vaak het probleem dat hij een adres gewoon niet vond.
De OV functie in Apple kaarten werkt inderdaad ook erg goed. Ik moet alleen wel zeggen dat ik trouw blijf aan de app van de NS. Deze geeft namelijk toch nog wat meer informatie dan de kaarten app van Apple zelf.
NS is qua reisinformatie altijd mijn voorkeur geweest ten opzichte van 9292, ik heb te vaak meegemaakt dat de info vanuit 9292 steevast niet klopte. Daarentegen had/heeft NS dat probleem veeeeeeel minder. Daarnaast is de NS app ook voor mij veel vriendelijker in gebruik geweest. Dat ze nu alle OV-informatie tonen geeft voor mij alleen maar meer reden om 9292 te dumpen. Dat 9292 zo lang geen concurrentie heeft gehad heeft ze geen goed gedaan.
9292 OV, evenals Google / Apple Maps hebben volgens mij beide geen realtime informatie nog; de NS app, als er een storing is, heeft vaak gelijk ook wel een melding daarvan in de app, en een aangepast reisadvies.
Ik zie regelmatig verstoringen en vertragingen gemeld worden in de 9292 app.
Wat zijn €€€ bedrijven?
Een commercieel bedrijf.
Er bestaan geen andere bedrijven.
Tenzij dit bij de update veranderd is, krijgt de NS reisplanner zijn gegevens toch van 9292?

De feature om metro/bus te plannen zit er namelijk (voor mij) al weken in, en de data wordt aangeleverd door 9292.

Edit: Geen update gekregen vandaag. Screenshotje: https://imgur.com/gallery/U3mOC

[Reactie gewijzigd door Sorbo op 8 juni 2017 11:36]

Dit zat er idd bij de 4.0 versie ook al in (~2 jaar geleden), weet ook niet waar Tweakers deze headline vandaan haalt.
Het zou fijn zijn als de NS zijn sites/app een keer privacy vriendelijk en toegankelijk zou maken/houden:
- android app beschikbaar maken voor Android AOSP, geen gesloten Google services en niet alleen via die Play / App stores, het heet openbaar vervoer godsamme. En willen we nu monopolies of keuze vrijheid.
- een toegankelijke site die ook werkt zonder javascript
- geen verplichte (facebook/google) tracker scripts op de site, die maken inbreuk op je privacy, zeker als je geen deal hebt met facebook.
- reis anoniem kunnen plannen van je reis op bijv de tor-browser

Waarom duwt de NC facebook door de strot van gebruikers die geen facebook gebruiken?
Waarom kan je geen reisplannen zonder javascript bij de NS, wat is er toch gebeurd met de nobele principes van `graceful degradation` and `progressive enhancement` op het internet. Tuurlijk Google, Facebook en Twitter willen dat niet, maar moeten veiligheid, privacy en het klimaat dan allemaal wijken voor het ongebreideld verzamelen van gebruiksgegevens.

Het gaat om openbaar vervoer, dat hoort toegankelijk te zijn.
Iedere keer als ik een Traject Vrij Maandabonnement op ns.nl bestel moet ik ook weer zo'n heel stiekem midden in grijze tekst geplaatste checkbox uitvinken die het bedrijf anders in staat stelt mijn gegevens met derden te delen. Ik kan daar ook vrij boos om worden.
- android app beschikbaar maken voor Android AOSP, geen gesloten Google services en niet alleen via die Play / App stores, het heet openbaar vervoer godsamme. En willen we nu monopolies of keuze vrijheid.
Lastig omdat de GPS positionering via Google Play Services gaat. En laten we eerlijk zijn: >95% root/jailbreakt niet. Dus er is geen impetus om F-Droid op te zetten, alle diagnostics dan ook via dat te laten lopen, of zelf locatie mechanismen op te zetten.
- een toegankelijke site die ook werkt zonder javascript
Good luck with that tegenwoordig.
- geen verplichte (facebook/google) tracker scripts op de site, die maken inbreuk op je privacy, zeker als je geen deal hebt met facebook.
Mee eens ... maar die zijn te blocken.
- reis anoniem kunnen plannen van je reis op bijv de tor-browser
Laat me raden ... komt door de javascript verplichting?
Waarom duwt de NC facebook door de strot van gebruikers die geen facebook gebruiken?
Waarom kan je geen reisplannen zonder javascript bij de NS, wat is er toch gebeurd met de nobele principes van `graceful degradation` and `progressive enhancement` op het internet. Tuurlijk Google, Facebook en Twitter willen dat niet, maar moeten veiligheid, privacy en het klimaat dan allemaal wijken voor het ongebreideld verzamelen van gebruiksgegevens.

Het gaat om openbaar vervoer, dat hoort toegankelijk te zijn.
Daar heb je een punt.
[...]
Lastig omdat de GPS positionering via Google Play Services gaat. En laten we eerlijk zijn: >95% root/jailbreakt niet. Dus er is geen impetus om F-Droid op te zetten, alle diagnostics dan ook via dat te laten lopen, of zelf locatie mechanismen op te zetten.
[...]
Het gemak gaat voor de privacy, uiteindelijk speel je Google in de kaart, en die kan nog wel eens de grootste concurrent van zo'n app worden.

Waarom kan een app voor openbaar vervoer niet als openbaar (open source) worden ontwikkeld?

Locatie services werken ook op AOSP, misschien kan je niet geofencen, maar moet je dat willen?
Mee eens ... maar die zijn te blocken.
.
Zo makkelijk gaat dat niet op mobiel.
Locatie services werken ook op AOSP, misschien kan je niet geofencen, maar moet je dat willen?
Nee, LocationService werkt niet. LocationManager wel.

Maar dan:
- geen verplichte (facebook/google) tracker scripts op de site, die maken inbreuk op je privacy, zeker als je geen deal hebt met facebook.

Mee eens ... maar die zijn te blocken.

Zo makkelijk gaat dat niet op mobiel.
Je hebt t over AOSP en dan ga je dit aandragen?

Kom op. T een of t ander.
Welke verplichte tracker scripts? Ik heb gewoon uBlock, komt niks doorheen.
Mooie ontwikkeling, nu vond ik de 9292 app ook niet altijd even logisch.
Heb al een aantal keer zelf een snellere route gevonden door de 2 apps te combineren.
9292 alleen voor bus en NS voor tijden op het spoor.

Hopelijk werkt de NS app straks beter en maakt het de 9292 app overbodig
Ze mogen bij 9292 ook wel eens een keertje kijken naar o.a. design van hun app want die loopt best wel achter. De NS heeft w.m.b. best wel een strakke app.
Helaas willen ze ook persé dat je die gebruikt, als je met een ander programma aankomt dat reisadviezen uitpoept (vind bijvoorbeeld google maps veel strakker werken) is het eerste wat ze roepen dat je de NS app moet gebruiken voor treinadvies ondanks dat volgens mij alle data incl vertragingen, gewoon gecentraliseerd en is overal weergegeven wordt en dat vind ik eigenlijk belachelijk.

[Reactie gewijzigd door Koffiebarbaar op 8 juni 2017 11:40]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee